Článek
V červnu roku 1836 lovilo na hoře Arthur´s Seat u královského Edinburghu pět chlapců se svými psy králíky. Kromě králíků se jim však podařil i zcela jiný úlovek. Náhodně objevili malou jeskyni, jejíž vchod byl zatarasen tenkými břidlicovými deskami, a v ní sedmnáct drobných rakví, jen přibližně 10 cm dlouhých. Každá byla vyřezaná z jediného kusu dřeva. Rakve byly zdobeny cínovým kováním a víka byla připevněna bronzovými špendlíky. Rakvičky byly pečlivě seřazeny do tří řad, a vzhledem k jejich stavu, kdy některé byly nahnilé či ztrouchnivělé a jiné docela nové, se dalo usuzovat, že rakvičky byly do jeskyně ukládány průběžně po delší dobu.
Následujícího dne chlapci oznámili objev svému učitel panu Fergusonovi, který byl shodou okolností nadšeným amatérským archeologem. Ten místo nálezu prohlédl a všech sedmnáct rakviček si odnesl domů, kde je opatrně a pečlivě prozkoumal. Uvnitř každé rakvičky nalezl malou figurku ze dřeva, představující člověka, oblečenou do bavlněných pohřebních šatů. Bavlněnou látkou byly také obtočeny některé z rakví. Zpráva o zvláštním nálezu publikoval deník The Scotsman 16. července 1836 a o čtyři dny později také londýnské The Times. Část nálezu, který nebyl nikdy uspokojivě vysvětlen, lze dodnes vidět v National Museum of Scotland.
Tajemný rituál
V souvislosti s podivným nálezem se objevily asociace s čarodějnictvím, jak dokládá článek z deníku The Scotsman ze soboty 16. července 1836. Zde je nález označen jako „satanova kouzelnická dílna“, kterou se prý naštěstí podařilo objevit a zničit. Jiná hypotéza se kloní k tomu, že jeskyně s miniaturními rakvemi byla ve skutečnosti jakýmsi pietním místem - pomníkem sedmnácti obětí nechvalně známých vrahů a zlodějů mrtvol, Williama Burka a Williama Harea, kteří své oběti nejprve opili, pak udusili a nakonec je prodali k lékařským výzkumům.
Zajímavou indicii nabízí dopis, který získalo National Museum of Scotland v souvislosti s nálezem. Podle dopisu, jehož autorkou je žena žijící roku 1836 v Edinburghu, v době kolem nálezu rakví často navštěvoval kancelář jejího otce hluchoněmý a mentálně postižený muž. Nedlouho poté, co byly z jeskyně rakve odstraněny, se muž znovu objevil a byl evidentně silně rozrušený. V ruce svíral list papíru, na kterém byly načrtnuty tři rakve nesoucí data 1837, 1839 a 1840. To bylo naposledy, kdy se muž objevil. Snad náhodou se stalo, že roku 1837 zemřel autorčin otec a v letech 1839 a 1840 další její dva příbuzní. Podle teorie autorky dopisu byl podivný muž původcem všech sedmnácti rakví i figurek a právě jejich přemístění ho hluboce sklíčilo a vyvedlo z míry. Nic víc o tom však není známo.
Nečekaná analogie
S originální hypotézou, která rovněž navrhuje vysvětlení, byť poněkud fantastické, přišel i český badatel Arnošt Vašíček. Na základě analogie se zvláštními pohřebními zvyky Torajů z indonéského ostrova Celebes dospěl k velmi zajímavému závěru. Torajové vytvářejí dřevěné figuríny tau-tau, které umisťují před hroby skutečných zesnulých, vytesaných do skály. Domorodci věří, že se do dřevěných figur může vtělit duše zemřelého, a proto jsou tyto sochy vyhotoveny tak, aby svým zjevem i ošacením připomínaly zesnulého. Sochy tau-tau obvykle dosahují třetinové výšky originálu.
Dr. Vašíček na základě této podobnosti klade znepokojivou otázku. Může být nález u Edinburghu obdobou torajského obyčeje? Výška Torajů je v průměru 160 cm a figury tau-tau jsou třetinové. Použijeme-li stejný klíč u cca 10 cm figurek, pak by to znamenalo, že jejich tvůrci byli vysocí asi 30 cm. Tato výška by odpovídala výšce trpaslíků ze světových mytologií a folkloru. Co se o malých bytostech dozvídáme z lidové tradice?
Bytosti z mýtů a legend
Skotský folklor zná skřítky, tzv. Brownie, kteří žijí v blízkosti lidských obydlí. Jsou prý hnědí, ne příliš hezcí, velmi šikovní a jejich výška se pohybuje mezi 60 a 90 cm. Mají dlouhé vlasy, vrásčitý obličej, ale jinak jsou přátelští. Jejich příbuznými jsou Pixiové, žijící na severu Anglie. O mnoho zlověstnější jsou tzv. Rudé čepičky, jak se přezdívá malým krvelačným bytostem, které obývají rozvaliny hradů pohraničního kraje Borders na jihu Skotska. Možná je znáte ze ságy o Harry Potterovi jako karkulinky.
Kromě toho zná skotský folklor i zlomyslné šotky, kteří lidem spíš škodí. Prastaré kopce obývají i irští leprechaunové. Jsou všichni příslušníci možná už vymřelého druhu? Britské ostrovy jsou jen špičkou pomyslného ledovce. S velmi podrobným popisem vzhledu i vlastností bytostí malého vzrůstu se setkáváme ve folkloru prakticky po celém světě, od Skandinávie po podivné tvorečky z Indonésie a Malajsie. Roztodivní trpasličí tvorové nechybí ani ve folkloru slovanském.
Co si tedy myslet o podivném nálezu u skotského Edinburghu? Máme autorství miniaturních rakví s figurkami připsat trpasličím bytostem ze skotského folkloru? Nebo jsou snad výsledkem dětské hry nebo černé magie? Či je lze připsat památce zemřelých, duševní poruše nebo nějakému pohanskému rituálu z dávných dob?
Další literatura a zdroje:
Hrdina, Jan: Skotsko - Země dávných tajemství, Praha 2017.