Článek
Čas od času se podaří na některém uměleckém díle odhalit něco, co by tam podle všeho nemělo vůbec být. Takový výjev je pak předmětem mnoha hypotéz a spekulací o tom, co je na něm vlastně zobrazeno, aniž by se však podařilo cokoliv přesvědčivě prokázat. Na jeden takový obraz jsem před časem narazil na jižní Moravě i já. Vše začalo dopisem, který dostal jeden z kolegů od dámy, jejíž identitu známe, ale nepřeje si být jmenována. Říkejme ji paní Božena. Ta má prý doma obraz s velmi podivným výjevem; nad hlavou Panny Marie je prý jakýsi neidentifikovaný objekt tvaru disku. Ráda by se dozvěděla víc, a tak souhlasila s návštěvou. Bylo ochotná obraz i zapůjčit.
Původ neznámý
Když jsme se setkali, obraz nám ukázala a začala vyprávět: „V Přestavlkách je barokní zámek a je tam také kaple. Bylo mi tenkrát 17, studovala jsem v Brně a bydlela jsem u babičky v Přestavlkách. Děda tam v kapli opravoval oltář. Jedna paní, která tam chodila uklízet, říkala, že v kůlně u jedné ženy ve vesnici jsou vyhozeny všechny věci, které byly v té kapli a v zámku zničeny. Zašla jsem za tou paní a ona opravdu měla v kůlně mnoho věcí. Probrala jsem je a vzala si to, co se mi líbilo. Vzala jsem si pár obrazů, relikviáře, kříže a také tento obraz, který byl vytažený z hřebíků a byl ve velmi špatném stavu. Babička mi řekla, abych si ho nechala kvůli té panence Marii.
Sama jsem obraz vyčistila. Pak ležel celou dobu na půdě. Asi v roce 2001 jsem ho vzala a opět napnula na rám. Takže na půdě u babičky to leželo asi 20 let a předtím to muselo v kůlně té paní ležet aspoň 30 - 40 let. Původ obrazu není příliš jasný. Buď pochází z té kaple, nebo z barokního zámku. Byl tu z toho totiž také klášter saleziánů, pak tam byly nějaké jeptišky, později učňák, a nakonec sklad lékařského materiálu. Akorát ta kaple tu fungovala stále. Dnes se dá těžko říci odkud ten obraz vlastně vyhodili. Já si myslím, že to mohl namalovat nějaký jezuitský mnich, ti se zabývali astronomií, protože tam asi viděli na obloze nějaký neobvyklý úkaz. Nikdy jsem se s tím nesetkala, že by Marie měla nad hlavou nějaký předmět. Možná, že pod tím talířem bylo něco, co se neslučovalo s tehdejší dobou. No nevím. Tak jsem se pídila po někom, kdo by to uměl vysvětlit.“
Obraz v obrazu
Pořídili jsme sérii fotografií obrazu, abychom mohli podivný výjev i koncepci celého obrazu probrat s odborníky. Oslovil jsem profesora katedry Dějin umění na Masarykově univerzitě, aby záležitost posoudil. Profesor celý obraz prohlédl a menší obraz bez problémů určil jako typického zástupce tzv. milostných obrazů, které vyjadřovaly lásku a úctu k Panně Marii. Tyto obrazy, staré téměř jako křesťanství samo, byly oblíbené v gotice, vrcholu dosáhly v době baroka a přežily i josefínské reformy. Stejně tak i obraz větší, podkladový, je relativně běžným výjevem astronomické události. Avšak už zajímavější je kombinace těchto obrazů, a především celkový význam obrazu celého.
První, co na obrazu upoutá, je to, že jde vlastně o obrazy dva - obraz v obraze. Dominantním motivem obrazu je totiž obraz menší, na němž je zachycena madona. Zobrazení je tradiční - mariánské. Panna Maria drží v náruči malého Krista, oba jsou oděni v jednoduché, avšak zdobené roucho a jejich hlavy jsou ověnčeny zlatou svatozáří. Zarážející je však objekt, který tvoří jakýsi příkrov nad hlavami Marie a Krista.
Podivný kovový disk
Neznámý objekt, evidentně trojrozměrný, vypadá jako by byl zhotoven z kovu. Patrné je i to, že má vydutý povrch, který odráží přirozené denní světlo. To zřejmě souvisí s obrazem podkladovým, který zachycuje nějaký nebeský úkaz, jenž byl vidět ve dne i v noci. To je na obrazu jasně naznačeno. Tento problém jsme také konzultovali s odborníkem. Potvrdil, že obraz v obraze není nic neobvyklého, ale když jeho oko spočinulo na podivném objektu nad hlavami Marie s Ježíškem, s údivem prohodil: „Co je tohle, to tedy nevím. Snad nějaké UFO (úsměv).“ Dle jeho dalšího vyjádření se s ničím takovým nikdy nesetkal.
Význam celého obrazu se zdá být jasný. Čtyři poutníci přicházejí přes moře k nám neznámému městu; možná je to Jeruzalém, či Betlém, možná jiné nebo dokonce smyšlené poutní místo. Ve městě je snad umístěn posvátný obraz Panny Marie nebo je to významné poutní místo spojené s kultem božské rodiny. Cestu poutníků doprovází nebeský úkaz, který byl vidět ve dne i v noci a zřejmě déle než jeden den. Může to být Betlémská hvězda? Těžko říci. Co se týče stáří obrazu, odpověď je nejasná. Podle stylu a reálií na obraze se dá usuzovat na 18. či 19. století. Výklad obrazu však může být i zcela jiný.
Cesta za tajemným úkazem
Styl obou obrazů se zdá být odlišný, přičemž obraz spodní je nepochybně starší. Naopak madona velmi připomíná lidové obrazy stejného ražení 19. století. Nabízí se odůvodněná hypotéza, že obraz s madonou byl domalován až mnohem později. Ovšem proč? Odpovědí by mohl být právě prapodivný objekt skrytý v pozadí. Nebylo by možné, aby původní obraz zachycoval neznámé těleso, které viselo na obloze celý den, aniž se pohnulo. O tom jasně vypovídá to, že objekt je na obraze přesně na hranici mezi dnem a nocí. Tomu by nasvědčoval i malý detail pod pravým rohem menšího obrazu. Na tomto místě je znázorněn Měsíc pravidelně obklopený hvězdami, avšak hvězdy nad Měsícem jsou překryty rámem milostného obrazu. Nebo se máme domnívat, že jde o (kovové) oko Boží prozřetelnosti?
Spatřili tedy poutníci na své běžné cestě do nějakého přímořského města na obloze podivný neidentifikovatelný objekt, nebo je to jen shoda náhod? Důvodů domnívat se, že původní obraz zachycoval něco zcela jiného a později byl přemalován, je více než dost. Příčina přemalování obrazu zůstává neznámá, stejně jako jeho význam, a především záhadný objekt nad hlavou Panny Marie …
Další informace: