Článek
Byty zdražují, protože jich není dost. Kupující při nákupu musí přihodit, aby v soutěži o byty vyhráli nad ostatními a ceny rostou. Pokud by však rostla nabídka dostatečným tempem, realita muže být jiná. Zdražování pozvolna zpomalí a bydlení může být znovu dostupné.
Problém s dostupností bydlení je negativní jev, který často doprovází úspěšný rozvoj měst, demografické změny a rostoucí požadavky společnosti. Při vzniku města bývá k dispozici velké množství pozemků a prostoru na výstavbu a růst nabídky je dost. S růstem počtu obyvatel a poptávky po bydlení se ale každé město dostane do bodu, kdy stále stejný počet pozemků na první pohled nestačí.
Města pak mají v principu dvě možnosti, jak umožnit svůj trvalý růst a zajistit dostatečnou nabídku bytů. Mohou se zahušťovat a růst do výšky nebo rozvíjet dopravní infrastrukturu a propojit se s okolními vesnicemi a městy.
Růst do výšky ovšem v mnohých městech omezují a brzdí pravidla výstavby a rozvoj dopravy není dost rychlý nebo naráží na své technologické limity. Nabídka nových bytů tak v mnohých městech nestíhá, ceny rostou a s nimi klesá cenová dostupnost. Obyvatelům měst pak zůstávají na výběr jen nepříjemné možnosti. Buď se musí přestěhovat do menšího nebo utrácet větší část příjmů za bydlení a omezit ostatní výdaje.
Dostupné bydlení ale nemusí zůstat pouhým snem. I když je nabídka pozemků fyzicky omezená, moderní technologie umožňují stavět do výšky a na stejném prostoru postavit více bytů. Potřebné je pouze najít vhodný kompromis mezi ochranou původního historického rázu města a umožněním jeho modernizace. Druhým prvkem do mozaiky řešení je rozvoj a zrychlování dopravy, který pomáhá propojovat město s okolím a přidat nabídku bytů na předměstí.
Dosažení cenově dostupného a prostorného bydlení je plně v možnostech naší společnosti. Fungování trhu s bydlením a růstu nabídky bytů ve velkých městech je možné zlepšit efektivními povolovací procesy a umožněním výstavby větších rezidenčních budov o více podlažích. Pružnost nabídce bytů dále může dodat zlepšení infrastruktury, výstavba nových linek metra nebo modernizace příměstských vlaků, ale jádro řešení je aktivní výstavba.
Alternativním scénářem je pokračovat v současném trendu tempa výstavby bytů a rozvoje dopravy. Cenové dostupnosti bytů pak ale při rostoucím počtu obyvatel bude možné dosáhnout pouze zvýšením počtu osob na 1 byt nebo omezením velikosti bytů.