Článek
Politici slibují přívětivější přístup státu k lidem. Pomoci k tomu má i digitalizace.Problém je ten, že český úřední šiml si to nemyslí. Ukázkovým příkladem je úřad práce.
Ten slibuje, že o dávky budeme moci požádat elektronicky. Systém JENDA je rozhodně výrazným zlepšením. Bohužel i zde jsou problémy. Ďábel je jako vždy skryt v detailu. Zkusím na některé z nich upozornit.
1. O sociální dávky často žádají lidé, kteří neumí pracovat s dokumenty v počítači nebo mobilu. Potřebují se tak častěji poradit jak to správně vyplnit, která políčka zaškrtnout a která vynechat.
2. Lidé žádají o sociální dávky protože nemají peníze. To často znamená, že mají staré a hloupé telefony, počítače nemusí mít vůbec. Pokud není dostatečná podpora od úřadů, jsou tak vytlačováni ze sociálního systému právě ti nejpotřebnější.
3. Pokud mají dodávat nějaká potvrzení, potřebují zřídit datovou schránku. Další technologická bariéra.
4. V omezené míře s tímto vším mohou pomoci sociální pracovníci. Omezení vyplývá z toho, že na zkontrolování stavu dávky potřebují přístup do klientova telefonu. Pokud jej klient nemá, nebo je to typ, který to nedokáže, je problém. Řešení je obtížné, pokud máte takových klientů v měsíci třeba deset. Při dvaceti je to již neřešitelné. Takové číslo není nereálné. Sociální pracovníci v domovech pro seniory mají klientů leckdy více. Řešení může být třeba takové, že klientům zřídí datové schránky. Protože si samozřejmě nemohou pamatovat všechny přihlašovací údaje, napíší je do tabulky. Výsledek je ten, že je ohroženo soukromí takových lidí.
5. Dalším problémem je, že lidé, kteří nedokáží systém obsluhovat sami, se stávají závislými na druhých. To je přesně to, proti čemu lidé v sociální sféře bojují. Všichni se snaží, aby co nejvíce klientů mohlo obstarávat své záležitosti sami. Pokud to zůstane v současném stavu, bude systém ty závislé na pomoci druhých vyrábět ve velkém.
Všechno to jsou body, které by bylo možno vyřešit. Není to nic těžkého. V něčem by se mohla upravit aplikace, která dávky zpracovává, jinde by stačila rada zpracovávajícího úředníka. A tady šiml zařehtal nejhlasitěji. S odůvodněním, že Úřad práce potřebuje čas na zpracování žádostí, zmizely kontaktní telefony na úředníky. Výsledek je ten, že pokud něco při vyplňování žádosti nevíte, máte smůlu. Pomoci se nedovoláte. Musíte dojít na úřad a tam se zeptat. Je nasnadě že to práci úředníkům neulehčí a ani pro občany to není komfortní.
Při upozornění na tento problém jsem dostal odpověď, že kontaktní telefony zmizely z toho důvodu, že jim na úřad volali lidé.
Je nutné připustit, že modernizece státní správy je nutná. Bohužel, sebelepší novelizace nepomůže, pokud si úředník bude myslet, že je něco víc, než obyčejný občan.