Hlavní obsah
Názory a úvahy

Pro dávky na poštu, špatný nápad

Foto: Seznam.cz

MPSV chce, aby se o sociální dávky žádalo na poště. Pošťák bude radit se sociálními dávkami, škoda myslel jsem, že má nosit dopisy. Bude to dražší a s více chybami. Špatné hospodaření státního podniku tak budou sanovat ti nejchudší.

Článek

V červenci jsem zde psal, že MPSV chce umožnit, aby lidé podávali žádosti o sociální příspěvky na České poště. Tehdy ani nyní jsem si nemyslel, že je to dobrý nápad.

Předně je důležité říci, že sociální systém má být rychlý, předvídatelný a poskytovat pomoc v dostatečné míře. Pokud do celého procesu přiznávání pomoci vložíme dalšího hráče celé se to zkomplikuje a bude o to dražší a nespolehlivé. Předvídatelnost se také sníží, žadatelé se nebudou moci přímo domluvit s referentkou co mají dodat a jak řešit svou situaci.

Napíšu své námitky po bodech.

1. Na úřadech práce mohou referentky poskytovat sociální poradenství. Mají přehled o tom, jaké dávky přicházejí v úvahu, jaké jsou podmínky pro jejich přiznání a co je k tomu zapotřebí. Na poště o tom přehled nemají.

2. V dohledné době dojde ke změně celého systému sociálních dávek. Bude zmatek už tak, tím že do situace přidám další lidi, kteří o tom nebudou nic vědět se to celé ještě více zkomplikuje.

3. Pokud se žadatel spolehne na informace typu jedna paní povídala a podá žádosti neúplné, tak to že je třeba něco doplnit se dozví se zpožděním. Vzhledem k tomu, že o dávky žádají lidé ve velké sociální nouzi je každé takové zdržení problém.

4. Vyjde to celé mnohem dráž, než kdyby to řešil přímo UP, nebo městské úřady. Kuloární informace je že za každý přijatý formulář dostane pošta 60 korun. Výsledek bude ten, že za penězi na sociální systém, budeme sanovat špatné hospodaření státního podniku. O to méně jich bude na řešení sociálních problémů. Vytlouká se klín klínem.

5. Pošta díky platbě za každý formulář je bude přijímat hlava nehlava. Bez poradenství (kdo by jej tam také dělal). Vzhledem k tomu, že svou práci nestíhá již teď, měla by se soustředit, aby poskytovala kvalitní poštovní služby. Zatím se jí to nevede. Má málo zaměstnanců, všude se čekají dlouhé fronty. To se má čekat ještě déle?

6. Pošta omezila otevírací dobu svých poboček. V městě, kde žiji je otevírací dobu od 8 do 16.00 hod. To znamená, že proto abyste si podali třeba příspěvek na bydlení si musíte vzít dovolenou. To není proklientský přístup.

Bohužel na MPSV mají jiný názor. Změna opět probíhá v jakémsi informačním příšeří. Informují sice, že pošta bude formuláře brát, ale ty důležité detaily se jaksi neprobírají. Bez diskuze s veřejností se však takové změny dělat nedají. Bez ní připraví zákon, jež bude po formální stránce možná i v pořádku, ale lidem nepomůže.

Ředitel pošty by se měl soustředit na to, aby místo doporučenek lidé dostávali své dopisy a balíčky, a aby u poštovních přepážek nebyly dlouhé fronty.

Bohužel je ministr sociálních věcí laik s malými manažerskými schopnostmi, chyby však budeme platit my.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz