Hlavní obsah
Názory a úvahy

Sociální služby podle nového zákona. Víc problémů než řešení

Foto: Pixabay

Nový zákon č 108/2006 víc otázek pomíjí, než řeší. Sociálně zdravotní pomezí je sice deklarováno, ale neřešeno.

Článek

Na MPSV se zvládnou veselit i připravovat nový zákon o Příspěvku na péči a sociálních službách. Je to zákon, který určuje, za jakých podmínek mohou organizace poskytovat sociální péči. Určuje druhy sociálních služeb, co mají splňovat, a to za jakých podmínek mohou čerpat dotace. Bez něho by bylo objednání pečovatelky k babičce, nebo kroužky pro děti z chudých rodin mnohem obtížnější. Nyní pan Jurečka podal návrh na jeho novelizaci.

Starý zákon byl v době svého vzniku určitě dobrým krokem. Již při jeho uveřejnění se sice ukázalo, že některé pasáže jsou minimálně sporné, ale jako celek obstál. Čas však kvapí, a tak časem zastaral. Novelizace je odůvodněna potřebou rozvoje sociálních služeb.

V ní jde o to, že se dnes klade velký důraz na deinstitualizaci jakýchkoli služeb, včetně těch zdravotnických. Je snaha, aby se veškerá péče poskytovala v co nejpřirozenějších podmínkách. Klienti, rodina i pracovníci jsou obyčejně spokojenější, může to být levnější a celý systém pružnější.

Má to však i úskalí. Dnes nemohou sociální služby poskytovat zdravotní léčbu. A je to správně. Problémem je, že mnoho klientů těchto organizací jí potřebuje. Bohužel na ni leckdy nedosáhnou. Pokud máte babičku, která potřebuje brát pravidelně léky, pečovatelka, která za ní každý den chodí by jí je neměla připravovat, nebo jí je podávat. To je problém. MPSV pojalo podezření, že pokud v zákoně povolí zdravotně sociální činnost, rázem se mu uvolní místa v nemocnicích. Neuvolní.

V důvodové zprávě k zákonu je uváděno, že novelizace přinese větší poskytování sociálních služeb v přirozeném prostředí. Znamená to, že by babička nemusela do domova důchodců, ale někdo by za ní jezdil domů. Bez toho, aby ten někdo minimálně dohlédl na to, že pravidelně bere léky, je to však až nebezpečné. To za jakých podmínek by měl určovat zákon o zdravotních službách. Z neznámých příčin, by bohužel nemohly tyto služby poskytovat azylové domy. Přitom právě často se na ně obrací nemocnice s tím, jestli by přijaly jejich pacienty. Ti nejsou sice tolik nemocní, že by museli být v nemocnici, ale tak zdraví aby mohli spát pod mostem také nejsou.

Nijak nepopírám, že zdravotní péči by měl vykonávat příslušně školený personál, ale je rozdíl mezi operací a zkontrolováním toho, že si někdo vzal léky. Většina z nás bere léky předepsané lékařem, bez toho, aby u něj pokaždé stála sestra.

Druhou významnou změnou je rozšíření sociálních služeb pro závislé. Tito lidé často potřebují zvláštní přístup a režim sociálních zařízení. Novelizace by jim takový přístup mohla zjednodušit.

Jinak zavádí i nové sociální služby, jako pracoviště pečovatelské služby, zařízení odlehčovacích služeb a kontaktní centra. Co je náplní jejich práce si představit dokáži, co mne však překvapilo, že to není napsáno v navrhovaném zákonu.

Nakonec návrh probírá to, jak se má spravovat síť sociálních služeb. Zavádí se nadregionální síť. Což je dobře, někteří lidé potřebují velmi specifickou péči, ale jejich tak málo, že by nebylo rentabilní mít v každé vesnici pro ně zařízení. Kde vidím problém, je to, že se neurčuje, podle jakého klíče se určí, kde která sociální služba má být a kdo je zodpovědný za krytí potřeb občanů.

Bez toho, bude pokušení politiků některé sociální problémy neřešit, velké. Podpora sociálních služeb je již nyní hodně ovlivněna jejich přáními bez ohledu na to, jestli jsou u nich potřeba či nikoli.

Vysloveně špatně je stanovit, že obce se mají starat pouze o lidi mající trvalý pobyt na jejich území. Takhle se sociální problémy vytváří, ale neřeší.

I lidé, co se přistěhovali a bydlí třeba na ubytovně, mohou mít potíže, se kterými by jim měla pomoc obec a její programy.

Zcela bez povšimnutí je pak problematika lidí s duálními diagnózami. Tito klienti sociálních služeb hledají jejich poskytovatele jen velmi obtížně. Nikdo je nechce, poskytovatelé se zaměřují na jednodušší typy potíží. Jejich situaci zákon nijak neřeší.

Velmi zvláštní je, že obce má zjišťovat, jestli na jejich území někdo neposkytuje sociální služby bez oprávnění. To si máme představit jakési vyšetřovatele, co budou posuzovat to, jestli je daná věc již službou, či jen sousedskou radou?

Na závěr bych chtěl říci, že chápu, že se pan ministr snaží obejít připomínkové řízení, připomínek by bylo mnoho a on by nestihl vykázat nějakou aktivitu. Kvalitě tohoto návrhu to však neprospělo. Návrh zákona působí jako velmi neumělý pokus o odvrácení pozornosti veřejnosti od večírku na MPSV, než vážně míněný pokus o zlepšení služeb občanům

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz