Článek
V souvislosti s požárem na Rhodosu se opět objevily velké problémy s fungováním a přístupem některých cestovních kanceláří. Skoro by se dalo říct, že se jedná v českém prostředí o never ending story, která se nám vrací jako bumerang vždy, když dojde k nějaké nečekané události v nějaké dovolenkové destinaci, kde pobývá větší množství českých turistů.
Proč lidé využívají služeb cestovních kanceláří? Aby se nemuseli o nic starat! Aby cestovní kancelář řešila věci za něj. Za to si klient platí! Bohužel se však ukazuje, že tento princip v českých poměrech nefunguje! Tedy funguje, ale pouze dokud se nic neděje. Cestovní kanceláře jsou ke klientům přívětivé, dokud je průběh normální. Jakmile nastane problém, je ochota cestovních kanceláří postarat se o své klienty náhle pryč.
Cestovní kanceláře si dají do obsáhlých smluv malým písmem, které nejspíš ani nikdo nečte, protože kdyby četl, nikdy by nemohl služeb cestovní kanceláře využít, spoustu podmínek a klauzulí. Dokud se nic neděje, nic se neděje. Klient nemá důvod něco řešit. V momentě, kdy se něco začne dít, nastává často velký problém. Klient najednou zjišťuje, že cestovní kancelář kličkuje, nekomunikuje nebo komunikuje špatně, vyhýbavě, pozdě. Neposkytuje včas informace či poskytuje informace zkreslené. Nekoná, jak by konat měla. Klidně jeden den pošle klienty do rizikové oblasti, kde už řádí nedaleko požár. Druhý den stejná cestovní kancelář oznámí oznámí, že nárok na vrácení peněz budou mít pouze ti klienti, kteří do místa neodletěli!
Samostatnou kapitolou jsou služby některých delegátů cestovních kanceláří v místě pobytu. Ještě před situací na Rhodosu jsem od svých přátel a známých slyšel celou řadu stížností na služby českých delegátů cestovních kanceláří v letošní letní sezoně. Delegáti leckdy vůbec nefungují, jak by měli. Často si z funkce delegáta udělají jen dovolenou. Proklientský přístup je pro ně tabu. Slyšel jsem z letošní dovolené od důvěryhodného zdroje, že delegátka velké české cestovní kanceláře oznámila klidně klientům „ať neobtěžují s blbostma a volají jen v případě, že bude zemětřesení“. Člověk, který to slyšel na vlastní uši říkal, že nechápal. On sám delegátku nepotřeboval, dobře se anglicky dorozumí a vše si vyřeší sám, avšak všichni na tom takto nejsou. Zvláště starší lidé se často na služby delegáta spoléhají. Bohužel však existují případy, kdy delegát nezvedá telefon, nekomunikuje, neinformuje klienty o aktuální situaci, o změnách.
Současná situace na Rhodosu znovu otevřela tyto otázky přístupu cestovních kanceláří ke svým klientům.
Bohužel stále mám pocit, že si některé cestovní kanceláře v České republice svých klientů neváží a dovolí si k nim to, co by si například německé cestovky ke svým německým klientům nikdy nedovolily.