Hlavní obsah
Finance

Novinky v rámci povinného ručení, které se dotknou nejen elektrokoloběžek

Foto: https://pixabay.com/

Čekají nás radikální změny v povinném ručení. Čeho se budou týkat? Máte doma koloběžku, segway, jedno kolku, nebo třeba zahradní traktůrek? Pak by i vás měly zajímat novinky v tomto produktu. Stejně tak nás čekají změny u sjednávání těchto smluv.

Článek

Již několik let jsou elektrokoloběžky, segwaye a další drobné elektrické dopravní prostředky trnem v oku měst v Evropě. Lidé se na nich prohání po chodnících, v pěších zónách po silnicích a nedodržují pravidla dopravního provozu. Způsobují dopravní nehody a jelikož jejich provoz nebyl doposud jakkoliv regulovaný, byl problém při kompenzaci škod a jejich prokazování. Na toto reaguje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2021/2118, která začne platit od 1.1.2024. Proto dochází i k její implementaci do našeho právního řádu.

Nově bude muset sjednat pojištění odpovědnosti z provoz vozidla na pozemních komunikacích každý, kdo opustí po 23.12.2023 soukromý pozemek. Nově se vztahuje na prostředky, které buď dokážou překročit rychlost 25 km/h, nebo rychlost 14 km/h a zároveň jsou těžší než 25 kilogramů. Je jedno, zda to bude za pomoci elektromotoru, nebo např. benzínového motoru (sekačky, zimní skútry, koloběžky s benzinovým motorem).

Pro sjednání pojištění budeme muset znát evidenční a výrobní číslo dopravního prostředku. Informace o parametrech vozidla Vám poskytne výrobce či jeho prodejce. Případně je v manuálu, v technickém popisu, nebo na rámu dopravního prostředku. Výše uvedené se nevztahuje na elektrokola či invalidní vozíky. Elektrokola mají jako primární zdroj energie šlapáníinvalidní vozíky jsou nesilniční vozidla.

Policie ČR tak bude kontrolovat platnost povinného ručení u těchto dopravních prostředků. Elektrokoloběžky do 25 km/h mají povinnost se pohybovat na silnici jako kola. Mohou jezdit ve zřízeném jízdním pruhu pro cyklisty, stezce pro cyklisty, smíšené stezce pro chodce a cyklisty a na silnici při pravém okraji. Cyklista nesmí jezdit po chodníku, ani přejíždět po přechodu pro chodce.

Další změnou je navýšení minimálního limitu u všech povinných ručení z 35 mil. Kč na 50 mil. Kč. Tento limit se vztahuje na celkovou majetkovou škodu způsobenou při nehodě a ušlém zisku, nebo při újmě na zdraví, či usmrcení. K tomu dojde z pravidla automaticky při výročí smlouvy povinného ručení. Důvod je jednoduchý. Kvůli navýšení cen za materiál, práci a zdravotní péči se stále častěji stává, že 35 milionů v případě vážné nehody nestačí. Viníci nehody se pak dostávají do tíživých životních situací, kdy musí škody nad tento pojistný limit doplácet.

Nově by podle zákona měl povinné ručení platit provozovatel vozidla, nikoli jeho vlastník. Změna vychází z negativních zkušeností s dosavadní právní úpravou při vyřizování přestupků, zániku pojištění nebo využívání systému bonusů a malusů při stanovení výše pojistného.

Poslední novinky nás čekají při sjednání tohoto produktu. V roce 2024 začne platit změna, kdy se při sjednání nové smlouvy povinného ručení automaticky přenesou data do databáze České kanceláře pojistitelů. Díky digitalizaci systému dojde k úplnému zrušení tzv. zelených karet. Budou sloužit pouze jako doklad o pojištění odpovědnosti v zahraničí.

Celá digitalizace bude znamenat, že nově sjednané smlouvy bude klient muset ihned zaplatit. Již nebude možné podepsat smlouvu fyzicky, „propiskou.“ Místo toho bude moct využít sign-pad. Takže cesta i pro lidi, kteří nemají a nepoužívají email, tu stále je.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz