Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jak se člen pouličního gangu stal svatým Františkem zvaným z Assisi

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay.com

Narodit se se „stříbrnou lžičkou v puse“ je zřejmě snem každého, kdo se narodil bez ní. Ale ne vždy to musí být výhra. To ukáže až život.

Článek

Giovanni Battista Bernardone to štěstí měl. Otec Pietro byl bohatý obchodník a také lichvář. Matka Francouzka z Provance. Klukovi tedy říkali Francouzek, Francesco. Přesné datum narození je sporné. Tehdy se na to, u obyčejných lidí, tak nehledělo.

Naučil se číst a po ruce byly dobrodružné romány plné lásky, rytířů a bitev. Kdo by nechtěl, obklopen všude přítomným vlivem trubadúrů, být rytířem. Jenže obchodníkův syn patří do krámu a do skladů se zbožím. Ne do brnění a na turnaje.

Zlatá mládež se sice shlukovala na ulicích a dopouštěla se všelijakých výtržností, jenže k rytířství to mělo hodně daleko. Spíše to byly pouliční gangy. Tak se mladý Francouzek stal jedním z jejich členů.

Podle zdrojů moc šancí stát se hlavou gangu neměl. Byl malý, slabý, tmavší pleti. Žádný krasavec. V tom období proti sobě válčila jednotlivá města. Jaro roku 1202. Assisi proti blízké Perugii. Francouzkovi bylo dvacet, měl vlastního koně a věřil, že v bitvě získá rytířské ostruhy. Nezískal.

V bitvě u Collestrada zvítězili Perugijští. Francouzek byl po zběsilém útěku dopaden a zajat. Po roce stráveném v kobce, v důsledku uzavřeného míru mezi městy, byl propuštěn. Nestal se rytířem. O koně přišel, a ještě se vrátil domů nemocný. Ale nevzdal se. Měl v plánu zúčastnit se vojenského tažení proti císaři Filipu Švábskému. Jenže přetrvávající nemoc mu udělala čáru přes rozpočet.

A dál se už vyprávění liší.

V roce 1204 měl zamířit do Puglie s vojsky Gualtiera Briegnne. Jenže po cestě měl vizi, která mu poukázala na marnost a pomíjivost jeho dosavadních aktivit.

Jiná zpráva hovoří o snech a vidinách, které měl v průběhu horečnatého onemocnění po návratu ze zajetí. V nich mu Bůh sdělil, jaké bude jeho další poslání. Žádný rytíř a služba krásné dámě. Ale chudoba a služba Ježíši Kristu.

Třetí verze popisuje jeho stav po návratu z vězení. Nejen nemoc, ale jakési rozpolcení. Na jedné straně se ještě nevzdal svého snu být rytířem a dvořit se dámám. Na druhé straně stále ostřeji vnímal sociální rozdíly mezi bohatými a chudými. Když vypluli křižáci z Benátek do Svaté země, aby získali Jeruzalém, připojí se jako žoldnéř. Ze Spoleta, kde bylo shromažďovací místo bojovníků, se ale vrací zpět. Opět horečky, vidiny žebráků a nemocí. Soucit s bídnými nabyl vrchu nad touhou po slávě.

Jako největší hrůzu vnímal malomocenství. Takto postižení, když chodili žebrotou, museli na sebe upozorňovat zvonkem nebo dřevěnou klapačkou. Často projížděl kolem leprosária v Arce blízko kostela sv. Lazara. Jednou se před jeho koně postavil malomocný. Vychrtlý ubožák ve špinavých hadrech s klapačkou a holí. Tehdy se mu poprvé nevyhnul. Slezl z koně, dal mu peníze, obejmul a políbil ho.

Dál už je životní dráha Františka z Assisi, později svatořečeného, dostatečně známá.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz