Now And Then: recenze poslední písně The Beatles

The Beatles: George Harrison, John Lennon, Ringo Starr a Paul McCartney

Padesát let starý demosnímek Johna Lennona pomohla upravit umělá inteligence. Pokud se vám napoprvé nelíbí, zkuste si ji poslechnout ještě jednou.

Před několika měsíci byla oznámena neočekávaná novinka, že 2. listopadu 2023 vyjde poslední píseň The Beatles, skupiny z šedesátých let, která se sice rozpadla před padesáti lety, ale stále má ve světě miliony nadšených obdivovatelů a posluchačů. Dodnes ovlivňuje hudebníky napříč generacemi a již jednou dokázala překvapit vydáním nových skladeb.

Skupinu tvořili Paul McCartney, Ringo Starr, George Harrison a John Lennon. Ten byl zastřelen v prosinci roku 1980, ale jeho demosnímky posloužily v devadesátých letech k dotočení dvou nových písní: Free as a bird a Real Love. Třetí skladba Now And Then pro svoji kvalitu nemohla být upravena. Díky umělé inteligenci se povedlo zbylým členům (bez George Harrisona, který zemřel v roce 2001 na rakovinu - pozn. autora) upravit snímek a nahrát zbylé party až nyní.

Při poslechu nové skladby se mi vrací stejné pocity, jaké jsem měl při poslechu posmrtného alba Mekyho Žbirky Posledné veci, respektive písně Nejsi sám, která jako by byla psána přesně pro tento okamžik: otec umírá, jeho syn za něho dodělává rozpracovanou píseň a vzpomíná na jeho slova „nejsi sám“. V textu Johna Lennona se zpívá „Now and then I miss you“ (tu a tam mi chybíš), což si o něm pravděpodobně často říkají zbývající brouci.

Pomalá melodie a text nesou autorův značný rukopis, přesto je v písní cítit pohoda písní Beatles. McCartneyho hlas zní především v doprovodných vokálech, ale také pronese počáteční odpočet „one, two“, který skladbě dodává pocit živé nahrávky. Stejně tak na konci písně pronesená slova Ringo Starra. Druhou stranu singlu symbolicky obsadila úplně první vydaná, ale letos nově zmixovaná píseň Love Me Do.

Po prvním poslechu Now And Then jsem se cítil zvláštně. Tohle má být poslední píseň nejlepší skupiny všech dob? Pravdou je, že mé první setkání s nimi proběhlo u filmu Perný den (v originále A Hard Day's Night - pozn. autora). Oblíbil jsem si období Beatlemanie, ale pozdější tvorba mi přišla k chuti až postupem času. Stejně tak s nejnovějším kouskem, jehož demonahrávku jsem samozřejmě již několikrát slyšel. A světe div se, po druhém poslechu zní velice dobře. Jistě nepřekoná ani nejúspěšnější písně z éry Beatles, ani Lennonovu snad nejlepší skladbu Imagine, ale má šanci uspět u posluchačů a stát se oblíbeným kouskem. Posuďte sami.

Anketa

Líbí se vám nová píseň Now And Then?
Ano.