Recenze: Včera, dnes a navždy

Závěrečný díl trilogie amatérských komedií autora Jiřího Bláhy s obyvateli Žihle.

Patnáct let od prvního dílu Včera, dnes a zítra měl na jaře letošního roku premiéru díl třetí: Včera, dnes a navždy. Inspirací pro trilogii byly filmy Slunce, seno,… od Zdeňka Trošky. Děj se odehrává v obci Žihle na severním Plzeňsku. Diváci mají možnost nahlédnout do všedního života místních, s větší trochou nadsázky. První dva díly má autor Jiří Bláha k dispozici na YouTube. Třetí je možné vidět ve vybraných kinech.

Ačkoliv je film natočen s odstupem 15 let, děj třetího dílu de facto navazuje jen o několik měsíců později na závěr dílu druhého. Velký progres je vidět v kvalitě. Lepší technika je mnohem dostupnější, ne vždy se jedná o výhodu, protože bystrému oku neutečou postsynchrony, které nesedí s obrazem. Na druhou stranu je nutno dodat, že se jedná o neprofesionální herce, kteří s dabingem sebe sama nemají žádnou zkušenost.

Velký pokrok je samozřejmě díky autorovi Jiřímu Bláhovi, který si od prvního dílu mnohé odpracoval. Od moderování pořadů v rádiu se dostal do televize coby dramaturg, scénárista a režisér. Spolupracoval například na pořadech Kurňa, co to je? nebo Poklad z půdy. Desetileté výročí oslaví v divadle Pluto, kde je uměleckým šéfem, po smrti Josefa Aloise Náhlovského začal jezdit s Karlem Šípem a jeho pořadem Minipárty, hraje v několika kapelách, moderuje různé společenské akce… Nechtěl bych vidět jeho diář.

Určitý posun nalezneme v obsazení. V prvním díle se jednalo bezvýhradně o obyvatele Žihle. Ve druhém se krátce objevil jako host herec a moderátor Petr Jančařík, ve třetím dostali prostor další profesionální herci, například učitelku ztvárnila Klára Kovaříková (také herečka divadla Pluto, dříve uváděla s Markem Ebenem pořad O poklad Anežky České). Přesto je film obohacen o další nové tváře z řad místních, kteří se na plátně mihnou. Na škodu možná je, že ze čtveřice hlavních postav dostal tentokrát menší prostor Libor Kulhánek jako Olda Janíček.

Co se děje týká, předchozí díly jsou možná hutnější, ale rozhodně se mu nedá upřít komediálnost. Smích diváků při projekci mluví za vše. A o to jde především, aby se lidé bavili. Největší reakce vždy vyvolá věta, nebo scénka, kterou diváci sami dobře znají ze svých domovů. Záchvaty smíchu přivodí Milada Sandnerová (jako Anna Komorousová) svojí „předpostelovou“ scénou. Největším tahounem je bezesporu Otto Huček (Josef Komorous), který prvního dílu posunul své herectví. Dokázal bych si jej představit i v jiném filmu.

Což ostatně platí i o samotném autorovi Jiřím Bláhovi. Myslím si, že má na to, aby vytvořil profesionální dílo na filmovém plátnu. Minimálně do vedlejších rolí může obsadit své sousedy ze Žihle, stejně tak jsou okolní lokace vhodné pro natáčení. Vždyť si zdejší krajinu oblíbili například režiséři Tomáš Vorel nebo již zmíněný Zdeněk Troška. Pokud se do něčeho takového pan Bláha pustí, těším se na to.