Článek
Chýnovský obchvat byl zprovozněn v říjnu 2020. Stavba dlouhá 3,6 kilometru za 262 milionů silně pomohla městu, které trpělo kvůli tisícům vozidel, které skrze toto jihočeské město denně projížděly. Bezesporu se centru města ulevilo. Nicméně statistika dopravních nehod hovoří jinak. Podle mapy Centra dopravního výzkumu, bylo v Chýnově a na jeho okruhu od 1. ledna 2023 do 30. 11. 2023 32 nehod. Pro stejně dlouhé období roku 2019 se zobrazí 13 výsledků. To je téměř trojnásobný nárůst.
Já sám využívám chýnovský obchvat poměrně často. Každý týden minimálně dvakrát, když cestuji do Brna a zpět. I v rámci této „četnosti“ jsem se setkal s několika nehodami na tomto místě. Musí se nechat, že příslušné orgány se snaží riziko snižovat. Postupně se tak na vedlejší komunikaci objevily před křižovatkou značky s reflexním pruhem, na zemi červené prahy upozorňující na blížící se křižovatku, zelené „patníky“ nebo reflexní pásy připevněné na svodidlech. Bohužel žádné z těchto opatření nezabránilo tomu, aby se počty dopravních nehod významně snížily.
Z mého pohledu mi přijde, že účinnějším lékem na nehodovost by mohlo být snížení rychlosti na hlavní silnici z Tábora na Humpolec. Jak jsem již uvedl, a není to pouze můj názor, situace na chýnovském obchvatu je docela nepřehledná, a i rychlost 90 km/h je v takovém místě dost vysoká. Nehledě na to, že čeští řidiči poměrně rádi maximální rychlosti překračují. Zároveň si myslím, že vzhledem k tomu, jaký průběh vozovky obchvat má, to není vhodné místo pro měření rychlosti Policií ČR. Co se mi v tomto ohledu líbí například na trase mezi Táborem a Prahou, je poměrně dlouhý úsek úsekového měření v okolí Benešova. Člověka sice může takové opatření zdržet, ale doprava je zpravidla plynulejší a zaručí se, že překročení rychlosti bude v tomto úseku skutečným excesem. Koneckonců se domnívám, že úsekové měření se dnes využívá již běžně.
Samozřejmě nejde označovat za viníky nehod řidiče, kteří se pohybují po hlavní silnici, byť překračují maximální povolenou rychlost. Většinou bude hlavní příčinou vzniku nehody špatný odhad řidiče, který je na silnici vedlejší. Kombinace neoptimálního výhledu do křižovatky, špatného odhadu a vysoké rychlosti pak představuje doslova smrtící kombinaci. Bohužel, řada řidičů stále jezdí „podle zvyku“ a současnou vedlejší vnímá jako hlavní, jak tomu bylo před výstavbou obchvatu města. Bilance více než 20 nehod s víc jak 10 zraněnými a 3 vyhasnutými životy na jedné jediné křižovatce je tragická.
Za mě by bylo optimálním řešením osadit chýnovský okruh značkami, které by snížily maximální rychlost na 70 km/h a doplnit je úsekovým měřením. Sundat nohu z plynu na necelé dva kilometry, které jsou mezi oběma křižovatkami na obchvatu, by nikomu jistě neublížilo, spíše naopak by mohlo ve svém důsledku zachraňovat životy. Je jasné, že vysoká nehodovost je způsobena celou řadou faktorů, ale myslím si, že rychlost na hlavní silnici je faktorem velmi významným. Protože s chybovostí řidičů, kteří přijíždějí na místo po vedlejší komunikaci od Turovce či z Chýnova, se moc efektivně už bojovat nedá. Já se dokážu smířit s tím, že budu město objíždět o několik sekund déle, když za to dostanu větší prostor na reakci, kdyby jiný řidič chyboval.
Souhlasíte se mnou? Měli byste jiný návrh na to, jak situaci vyřešit, nebo opatření ze strany příslušných orgánů vnímáte jako dostatečná?