Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Výstražný trojúhelník možná brzy zmizí z našich aut. Čím bude nahrazen?

Foto: Jan Vondra, Canva.com

Ve Španělsku začíná být výstražný trojúhelník ve vozidlech nahrazován. Zmizí tato součást povinné výbavy z vozidel i u nás?

Na řidiče se chystá poměrně významná změna. Naprosto základní součást povinné výbavy bude nahrazena. Ve Španělsku je známé přesné datum. Dostane se tento trend i k nám?

Článek

Technologický pokrok, obzvláště v oblasti automobilismu, se posouvá v poslední době mílovými kroky vpřed. Nicméně základ povinné výbavy našich vozů zůstává poměrně dlouhou dobu neměnný, nebo se spíše stále zužuje. Tomu ale může být brzy konec. Ve Španělsku v této době na svém významu stále nabírá novinka, která nahrazuje stálici v rámci povinné výbavy – výstražný trojúhelník. Tato novinka nese označení V-16 a je dost možné, že se z ní stane celoevropský trend. Jaké má V-16 výhody a dají se u této novinky najít i slabiny?

Je třeba nahradit výstražný trojúhelník?

Nezřídka se na silnici setkám se situací, že odstavené vozidlo není správně označeno, nebo není označeno vůbec. Příčin může být celá řada. Někdy je na vině nezodpovědný řidič takového vozidla, jindy z různých vlivů přestane svou funkci plnit i řádně umístěný výstražný trojúhelník. Jako příklad mohu uvést situaci, se kterou jsem se setkal nedávno. Při jízdě za tmy jsem viděl před sebou vozidlo blikající varovnými světly. Předpokládal jsem, že by se správně při okraji vozovky měl vyskytovat výstražný trojúhelník. Má premisa byla vlastně správná – ještě před chvílí tam trojúhelník asi byl. Já jsem zahlédl jen směs roztříštěného plastu a červené odrazky.

Myslím si, že zařízení, jako jsou V-16, jsou velmi přínosná. Koneckonců už dnes vozím v autě univerzální svítilnu, která má na sobě magnet a dokáže do jedné strany v případě potřeby červeně blikat. Předmět, který světelný signál vyzařuje aktivně, dokáže řidičovu pozornost upoutat mnohem lépe než konstrukce z odrazných plošek.

Asi největší výhodou zařízení V-16 oproti klasickému výstražnému trojúhelníku je to, že se dá použít, aniž by musel řidič opustit vozidlo. Koneckonců i to byl snad nejvýznamnější důvod, pro který došlo ve Španělsku k legislativní změně.

Jak to bylo ve Španělsku?

Samotné zařízení V-16 vzniklo jako výsledek snahy dvou španělských podnikatelů, kteří se pokoušeli nalézt vhodné řešení, jak snížit nehodovost na pozemních komunikacích. V roce 2015 dosáhli prototypu a následně výrobek uvedli na španělský trh. Po tomto okamžiku, v roce 2018, byla světla V-16 uznána španělským Generálním ředitelstvím pro dopravu (DGT) jako zařízení vysoce účinné při snižování nehodovosti, a dokonce s nimi bylo počítáno v rámci reformy dopravně-technických předpisů ve Španělsku.

V březnu 2021 byl tento proces finalizován, když královským výnosem č. 159/2021 bylo rozhodnuto, že v roce 2026 bezpečnostní světla V-16 definitivně nahradí bezpečnostní trojúhelníky. K tomuto zřejmě přispěla i skutečnost, že na španělských silnicích bylo v letech 2019 a 2020 usmrceno v souhrnu 28 osob poté, co vystoupily ze svých vozů na vozovku.

Cílem Španělské úpravy je, aby nemuseli řidiči vůbec vystupovat ze svých vozů, nebude-li to bezprostředně nutné.

Má nové zařízení nějaké nevýhody?

Domnívám se, že zařízení V-16 má bezesporu celou řadu výhod. Tou, která byla již zmíněna je skutečnost, že aktivně vyzařuje světelný signál v rozsahu 360° horizontálně a +- 8° vertikálně. Ovšem zde shledávám i možnou nevýhodu. Zatímco trojúhelník může stát na místě, kam ho řidič umístí, vlastně bez časového omezení a stále plní svou funkci, zařízení V-16 svítí přibližně 30 minut. Zároveň obsahuje baterie, které se musí pravidelně kontrolovat, aby se zaručila funkčnost zařízení. To je problém, který se u klasického výstražného trojúhelníku nemusí řešit.

Další výhodou nového světelného výstražného zařízení bude jeho připojení k síti, díky kterému budou jednotky integrovaného záchranného systému, a snad i jiní řidiči skrze dopravní systémy, přesně vědět, na kterém místě vznikla nestandardní situace. Zde si dokážu představit, že se někteří lidé postaví k této funkci tak, že se jim nebude zamlouvat vozit ve svém voze neustále něco, co může potenciálně sdílet kdykoli jejich polohu. Sice v mém okruhu známých nikoho takového neznám, ale zvládnu si velmi dobře představit, že se takoví jedinci najdou.

Otázkou může být rovněž cena. Běžný výstražný trojúhelník není problém pořídit na trhu do cenovky 100 Kč. Podle španělských médií se cena zařízení V-16 s homologací pro legální použití pohybuje okolo ceny 30 až 40 EUR. To je velký rozdíl, který se ještě navýší tím, že se o maják V-16 řidič „musí starat“ (např. tím, že bude kontrolovat a zřejmě měnit baterie). Na druhou stranu by se dalo předpokládat, že s rostoucí poptávkou bude narůstat i nabídka a konkurence, což povede ke snížení ceny.

Na základě výše uvedených skutečností, argumentů a mých myšlenek se domnívám, že zařízení V-16 a jemu podobné jsou velmi účinná. Koneckonců alternativy se dají na našem trhu koupit i nyní, byť nesplňují požadavky, které na takové zařízení klade španělská legislativa. Když člověk takové magnetické světlo použije, je vidět již z větší vzdálenosti, což určitě vede k vyšší bezpečnosti. Možná bych ale podporoval cestu dobrovolného využívání takových zařízení. I když je mi jasné, že pro Česko je podobná změna, ke které došlo ve Španělsku, prozatím vzdálená…

Co si myslíte vy? Dojte tento trend ze Španělska i k nám? Je taková změna výstražného trojúhelníku za elektronický maják vhodná?

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz