Hlavní obsah
Internet a technologie

Vyberte účet, abychom vám ho vybrali. Internetoví podvodníci se stále zlepšují

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Canva.com

Nedávno mi přišla do e-mailové schránky odpověď na inzerát. Vše se zdálo být na první pohled v pořádku. Kdyby ovšem podvodník neudělal velkou chybu a já neměl trochu štěstí, mohl jsem litovat.

Článek

Podvodníci už nepíší z telefonních čísel s cizí předvolbou a nemají profilové obrázky ukradené z ruských webů, které šíří osvětu, jak vyfotit to nejhezčí selfíčko. Přesedlali na česká čísla, jejich jazyková úroveň roste a jsou stále důmyslnější. Právě o průběh jednoho podvodu, který mne zaujal, bych se chtěl s vámi podělit.

S tímto fenoménem se setkal snad skoro každý, kdo alespoň čas od času zkusí prodat nějakou věc skrze online inzerát. Jen chvíli potom, co se inzerát zveřejní, začne mobil cestovat po stole tím, jak vibruje kvůli desítkám příchozích zpráv od zájemců. Bohužel těch opravdových je většinou jen malá část, silně převažují různí podvodníci.

Nejinak tomu bylo i před nedávnou dobou, kdy jsem se pokoušel na jednom inzertním webu prodat hodinky prémiové značky. Během pár minut se mi ozvalo několik zájemců, které jsem si zhruba protřídil podle toho, zda má cenu alespoň zkusit odepsat. A i přes všechnu mou pozornost jsem se téměř spálil – jednomu podvodníkovi jsem věřil až nepěkně dlouho.

Skutečný zájemce?

Nejprve mi přišla na mail odpověď z inzertního serveru. Někdo na mou nabídku zareagoval pouhými dvěma slovy: „stále dostupné?“ Řekl jsem si, že když nezareaguji, mohu přijít o skutečného zájemce. Odpověděl jsem tedy kladně a čekal na zprávu. Ta přišla do deseti minut – e-mail založený na seznamu, konkrétní obec v Jihomoravském kraji, důvěryhodné české jméno Eliška P., dokonce profilový obrázek, který se nedal na první dobrou vyhledat. Snad se nikoho nedotknu, když napíšu, že na mne zpráva působila jako takový typicky maminkovský mail – hodně emojis, superlativ a skoro přehnaně nadšená atmosféra.

Jediným problémem byla platba, protože paní Eliška nemá dostatek peněz na kartě, ale má kredity na platformě zprostředkující prodej použitého oblečení. Proč by si někdo v takové situaci kupoval hodinky za téměř pět tisíc? Ale budiž… V e-mailu byl přiložen i odkaz na návod, jak si založit účet a nahrát zboží k prodeji – oficiální webové stránky dané platformy. Rozhodl jsem se Elišce vyhovět a nahrát zboží na účet mého rodinného příslušníka. Přeci si nebudu kvůli jedněm hodinkám zakládat účet, který nevyužiji.

Ráno mi přistál do schránky další e-mail, který byl odeslán z platformy, na kterou jsem hodinky na Eliščino naléhání nahrál. Mé zboží bylo koupeno a zaplaceno, transakce má dané ID a stačí, abych vybral účet, na který se mají prostředky poslat. Ihned potom psala i Eliška. Všechno se zdálo růžové až na jeden problém – zpráva přišla mně a na mé jméno, i když žádný účet nemám. Odkaz samozřejmě směřoval na pochybný web a po několika hodinách přestal fungovat, a už vůbec nepotřebuje daná platforma to, abych někam zadával svůj účet. Kdybych na této webové stránce opravdu vybral svůj účet, asi bych si ho vybral způsobem, který bych si vážně nepřál.

Když jsem Elišce napsal, že takhle obchodování na nejmenované platformě nefunguje a že asi četla špatně moji zprávu, když přišlo potvrzení do mého mailu, odpovědi jsem se nedočkal.

Opatrnosti není nikdy dost

Myslím si, že jsem na internetu zběhlý a jen tak něco mne nedostane. Proto jsem se nad sebou zamyslel. Vždyť kdybych byl tak hodný a z hlouposti si založil účet na ověřené, ale pro mě neznámé platformě, mohl jsem klidně uvěřit, že se má zadat účet následně. Ale určitě bych si zkontroloval URL adresu a k ničemu by nedošlo. Kam ale můžou techniky podvodníků směřovat dál?

Osvěta je důležitá

Vyzvednutí kurýrem už je poměrně „profláklý“ způsob, jak z někoho vymámit peníze. Ale očividně se dají využívat i důmyslnější způsoby, které ve výsledku mohou přerůst až ve vydávání se za bankéře a policisty.

Právě proto si myslím, že je důležité, aby se o všech možných druzích podvodů vědělo. Nejlepším způsobem je zajisté poučení ze strany blízkých. Ať už směrem od zkušenějších k těm méně zdatným uživatelům internetu, což zpravidla koliduje se vztahem mladších a starších uvnitř rodiny.

Musím velice ocenit i kampaň, kterou spustila Česká bankovní asociace ve spolupráci s Policií ČR a NÚKIB, s názvem #nePINdej. V rámci této kampaně je zajisté interaktivní kyber-test, v rámci, kterého se uživatel snaží po celou dobu udržet na svém účtu částku 100 000 Kč, kterou disponuje. Celá řada e-šmejdů si chce ale z těchto peněz svou část přivlastnit.

Myslím si, že je to zajímavě a důvtipně propracovaný projekt, který si zaslouží pozornost. Komu zbude na konci dne na účtu celých 100 000 Kč? Vyzkoušejte si to sami na https://www.kybertest.cz/.

Máte vy nějakou osobní zkušenost s kybernetickými podvody?

Anketa

Kontaktoval vás při prodeji nějakého předmětu podvodník?
Ano
59,2 %
Ne
8,1 %
Na internetu neprodávám
32,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 566 čtenářů.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz