Hlavní obsah
Příroda a ekologie

13 g plastu na 100 g šunky. Nekupte to

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Canva

V poslední době neustále čtu, jak velký je globální problém s plastovým odpadem. Nedalo mi to, rozhlédla jsem se kolem sebe a dala jsem se do vážení.

Článek

Na 100 g šunky 13 g plastu

Mým prvním vážením bylo balení od 100 g šunky. Výsledek byl pro mne velkým překvapením. Zatímco deklarovaná váha šunky byla 100 g, plastový obal měl krásných 13 g. Tedy skoro osmina váhy připadala na odpad. Nedalo mi to a vážila jsem dál. Na 1 kg plátkového sýru připadlo 31 g plastového odpadu, na 300 g anglické slaniny bylo 18 g plastového odpadu a na 200 g tvrdého sýru připadalo 10 g plastu. Trošku lépe dopadlo vážení pečiva, které nekupuji moc často, ale i tak se mi v košíku občas objeví. Balení 250g chleba vážilo 8 g, balení od 200 g ciabatty mělo 13 g. 15 g vážilo balení sáčku od 250 g kávy a 11 g bez víčka vážil obal od 200 g ovocného pyré.

Na 2 600 g potravin 119 g plastového odpadu

Na první pohled se může zdát, že se nejedná o žádný extrém, ale podívejme se na to z druhé strany. Kdybych nakoupila uzeniny a sýry na váhu, ušetřila bych na výše uvedeném vzorovém nákupu více jak 70 g plastu. Kdybych se vzdala ovocného pyré, světlého pečiva a zůstala pouze u domácího chleba, ušetřila bych dalších 32 g plastového odpadu. Kdybych si koupila méně kvalitní kávu, ušetřila bych navíc 15 g plastu.

Při vážení jsem neřešila, zda jsou obaly z recyklovaného nebo nerecyklovaného plastu. Brala jsem plast jako plast. Dělat bych to asi neměla, ale když plast vyhazuji, nikdo se mne neptá, zda vyhazuji nový plast nebo plast s recyklovaným podílem. Z tohoto důvodu jsem pouze vážila obsah, který jsem koupit chtěla a odpad (rozumějte obal), který jsem koupit nechtěla, ale nebyla jiná možnost.

Vím, potraviny v plastových obalech kupovat nemusím. Ale představte si, že bydlíte v obci, kde nejbližší obchod s pevnou prodejní dobou je 20 km. V tomto městě najdete pouze jedno uzenářství, ve kterém pořídíte maso a uzeniny na váhu. Sýry neprodávají. Toto uzenářství svými nákupy podporuji, ale protože potřebuji i potraviny trvanlivější, občas koupím i šunku v plastu. Nebudu přeci jezdit obden 40 km proto, abych koupila šunku na váhu. To už by moc šetrné k přírodě nebylo.

Ať bych chtěla sebevíc, nemám možnost úplně se bez potravin v plastu obejít. Nemám možnost si denně koupit čerstvé potraviny, když jdu z práce domů. Jak jsem psala, nejbližší obchod s pevnou otevírací dobou mám 20 km od domova. Blíže mám jen večerky s malým sortimentem, spíše stavěné tak, kdybych něco zapomněla koupit nebo obchůdek nevalné čistoty. Když jsem měla možnost denních nákupů čerstvých potravin, nakupovala jsem úplně jinak. Volila jsem nákupy čerstvých potravin a jednou za čas se udělal nákup větší. Ale to je rozdíl života ve městě a na vesnici.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz