Hlavní obsah
Názory a úvahy

Hon na medvěda se začíná podobat honu na čarodějnice

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Canva

Ilustrační obrázek

Medvědi ve slovenských lesích, to je téma, které hýbe internetem. Pomalu, ale jistě, se z medvědů stává štvaná zvěř. Je to ale opravdu nutné?

Článek

Není to mnoho let, kdy jsem ve Vysokých Tatrách trávila dovolenou. Měla jsem pronajatou chatu v lese. Pozemek nebyl oplocený. Nikde nebyl signál. A medvěd bydlel nedaleko. Paradoxně jsem se o tomto huňatém sousedovi dozvěděla až ve chvíli, kdy jsem přebírala klíče od chaty.

Snad jsem se trošku bála, ale nedalo mi to. Do blízkých lesů jsem přes den chodila a po večerech jsem poslouchala zvuky lesa, abych věděla, zda náhodou není medvěd na blízku. Nenapadlo by mne jít do lesa s krátkou střelnou zbraní. Stejně jako by mne nenapadlo chodit po lese a medvěda hledat.

Asi jsem zvláštní exemplář, ale podle mne je medvěd šelma přirozeně žijící v lese. V lese žili medvědi dříve, než si v nich lidé postavili chaty. A nyní mají lidé s medvědy v jejich přirozeném teritoriu problém? Nutno podotknout, že starousedlíci tento problém neměli a dodnes nemají.

Když se podívám do mapy, s medvědy mají problém lidé převážně v oblastech, kde se domy postavily před několika málo lety. Tyto domy si stavěli lidé, kteří chtěli bydlet u přírody. A najednou jim příroda vadí? Bojí se přírody tolik, že na houby chodí s krátkou střelnou zbraní?

Ano, houbař se střelnou zbraní, který postřelil medvěda, mi opravdu leží v žaludku. Zajímalo by mne, co se mu honilo hlavou, když na šelmu vystřelil. Vždyť mu muselo být jasné, že medvěda nezastřelí a maximálně ho poraní. Pokud mu to jasné nebylo, měl by minimálně vrátit zbrojní průkaz. A pokud si šel pro trofej a doufal, že bude za hrdinu, měl by se jít léčit.

O střelných zbraních něco málo vím. Stejně jako něco málo vím o choutkách lidí, kteří roky čekají, až budou moci vyrazit na Slovensko a medvěda si ulovit. Nejde jim o dobrou věc. Jde jim jen o trofej. Trofej pro většinu lidí v dnešní době stále ještě nedosažitelnou.

Kdybychom přijali fakt, že v přírodě žijí zvířata, nebyly by tyto problémy. Kdyby po sobě lidé uklízeli, lesní zvěř by nikdy nepoznala lidské jídlo a neměla by potřebu toto jídlo vyhledávat. Jsou to lidé, kdo si staví domy u lesů, nechávají popelnice na ulici a diví se, že jim za plotem v noci chodí medvědi. Co mají dělat? Vždyť většina těchto medvědů v tamních lesích žila dříve, než tam nějaká obydlí vznikla. A byli by sami proto sobě kdyby opovrhovali snadno dosažitelnou potravou.

Když lidé budou ohleduplní k přírodě, příroda se jim odmění. Lesní zvěř nebude běhat po městech. Jenže kdo by odolal jít si vyfotit medvěda, který je pár metrů od něj? Čím by se tento člověk pochlubil na sociálních sítích? To, že tato osoba riskuje život svůj, je jen její blbost. Ale proč musí riskovat život medvěda, to je mi záhadou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz