Hlavní obsah
Lidé a společnost

Když Češi pracují hůře než Ukrajinci a ještě na Ukrajince nadávají

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jana Beranová / Canva

Ilustrační obrázek

Dlouho jsem se snažila tomuto tématu vyhnout, ale o tuto svou zkušenost se s vámi musím podělit. To, co jsem zažila, nechce zažít nikdo z nás. Snad kdyby holčina byla Češka, tak se jí to nestane. Ale opravdu je normální trestat lidi za národnost?

Článek

Tento článek nemá a nebude nijak ospravedlňovat migraci nebo něco podobného. Tento článek má lidem připomenout, že svět není černobílý a že není tak úplně fér vybíjet si zlost na lidech pouze kvůli jejich národnost. Mně samotné vadí, že místo českých vlajek u nás vlají vlajky ukrajinské. Ale nikdy, opakuji nikdy, by mne nenapadlo navážet se do slušného, dobře pracujícího člověka pouze proto, jakého je původu.

Před několika málo dny jsem byla na místě, kde na jednu Ukrajinku pracovalo více jak deset Čechů. Jednalo se o lidi ve věku od cca 18 do 35 let. Všichni pracovali na recepci hotelu nebo v hotelové restauraci. Měli stejné povinnosti. Ale i přesto se k práci stavěl každý úplně jinak.

Ukrajinka, která neměla být na recepci hotelu, mne ubytovala a lámanou češtinou se mi snažila vysvětlit, jak hotel funguje. Žádný Čech nebyl nablízku a ona se jen slušně postarala o hosta. Druhý den se na recepci hotelu vystřídaly tři Češky. Sice uměly česky, ale práci recepční opravdu neovládaly. Na recepci byl zmatek, nic nefungovalo, a když jsem něco potřebovala, slyšela jsem, jsem tu na brigádě, jsem tu první den nebo přijďte zítra, bude tu kolegyně a ta vše zařídí. Tohle jako host opravdu slyšet nechci.

V restauraci hotelu pracovali pouze Češi. Úcta k lidem vůbec žádná. Pracovní morálka na bodu mrazu. Místo odpovědi na lehkou otázku jsem slyšela kolegyně vám poradí. To byl nejvíce proaktivní přístup, jaký se mi dostal. Ale postěžovat si, že nemá hodinky, protože mu z hygienických důvodů zaměstnavatel zakázal nosit, to si chlapec nezapomněl. V hotelové restauraci chyběly příbory, ubrousky, nádobí a dokonce i s pitím byl problém. Jídlo bylo prvních pár minut po otevření restaurace a pak už byla k dostání jen příloha, nebo maso. A personál? Místo aby pracoval, byl povětšinu času neviditelný. Jenže se jednalo o Čechy. Lidi trošku brblali nad kvalitou servisu, ale že by si stěžovali na personál? To je ani nenapadlo.

Kdyby Češi pracovali jen z poloviny tak, jako pracovala ona Ukrajinka, vše by vypadalo jinak. Lidé by byli spokojení a na Ukrajince by možná chyby hledali. Ale v tomto případě by měla být Ukrajinka oceňovaná za dobrou práci, ne pranýřovaná za svou národnost.

Nevím, z jaké části Ukrajiny sem holčina přišla, nevím, jak dlouho tu žije. To je ale stejně úplně jedno. Naučila se dobře česky a bylo na ní vidět, že se stále česky učí a mrzí jí, když něco neumí říct. Pro návštěvníky hotelu udělala víc, než musela. A přesto si od Čechů vyslouží ponižování a nadávky? Za co? Za to že je dobře pracující Ukrajinka?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz