Hlavní obsah

Angličtina už od první třídy? Pro mnohé prvňáčky to bude stres navíc

Foto: Pixabay

Ilustrační foto

Tak už je to jisté. Od září 2027 vstoupí v platnost reforma výuky na základních školách. Ministerstvo školství ji chystalo více než tři roky a nyní ji předložilo veřejnosti.

Článek

Poměrně výrazně se tyto změny dotknou těch prvňáčků, kteří za dva roky budou nastupovat do základní školy. Čeká je totiž povinná angličtina, s níž se jinak začínalo až od třetí třídy.

Na první pohled úprava výuky vypadá zajímavě

Cizí jazyky jsou potřeba, a angličtina obzvlášť. Prakticky je po vás vyžadují ve většině zaměstnání, minimálně v životopisu se jejich aktivní znalost dobře vyjímá. Kolikrát se pak s cizím jazykem během výkonu své práce už nesetkáte, ale v požadavcích personalistů ovládání cizí jazyky figuruje jak důležitý a neopomíjený bod, na kterém bazírují.

Se změnami výuky se má začít již za dva roky. V této souvislosti mě napadá, jestli ministerstvo školství také uvažovalo o tom, kdo ty prvňáčky angličtinu bude vlastně učit? Stávající učitelé v prvních třídách? A jsou jejich znalosti angličtiny na takové úrovni, aby byli schopni ji učit na úrovni? Nebo na angličtinu budou mít děti speciálního učitele-angličtináře? Řekněme, že to má ministerstvo školství určitě dobře promyšlené a že se bude jednat o krok správným směrem.

Do první třídy často nastupují děti s logopedickými vadami, které ještě dolaďují během první třídy návštěvou odborných logopedů. A takových dětí spíše přibývá, než by jich ubývalo. Takže kolikrát nejsou schopné mluvit správně česky, protože šišlají, ale už se do nich bude hustit angličtina. Věřím ale, že to některé prvňáčky může bavit. Minimálně ty, které mají pro jazyky cit. Pro ty ostatní bude výuka angličtiny jen další stres navíc, kvůli kterému možná do té školy budou chodit s obavami a strachem.

Koho jazyky baví, ten se naučí anglicky i sám

Jak to máte vy s tím, když něco musíte? Baví vás to? Asi moc ne, že. Lépe se vám nejspíš vykonávají činnosti, do nichž vás nikdo nenutí. Některé děti se učí pro jedničky ze všech předmětů. Jiným jsou ukradené a hezké známky mají jen z těch předmětů, které je opravdu zajímají. I proto jsou znalosti cizích jazyků mnohých žáků mizerné, protože je prostě tento předmět nebaví.

Na druhou stranu existují děti, které se učí anglicky i ve svém volném čase zcela dobrovolně, jelikož zjistily, že je pro ně nutnost ji znát. Třeba jen proto, že ji potřebují při hraní počítačových her. Ne všechny hry jsou totiž jen prachsprosté střílečky, ale mnohé rozvíjejí umění strategie, logiky, kreativity a už řečených cizích jazyků. Zde vychází učení se cizím jazykům z vnitřní motivace dítěte, což je vždy efektivnější, než když ho do učení nutíte.

Kdyby bylo rozhodování o povinné angličtině od první třídy na mně, nechala bych ji jako dobrovolný předmět. Kdo se bude chtít ji naučit, tomu bude stačit ji začít studovat od třetí třídy, jak je tomu doposud.

A jaký máte na věc názor vy?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz