Článek
Nezapomenutelná je vůně malého miminka, nově vytištěné knihy, ale také ikonického parfému Channel No. 5. S vůněmi lidé experimentovali snad odjakživa, ale první písemné zmínky o tom máme až ze starověkého Egypta, kde měl parfém dokonce hlubokou duchovní symboliku.
Římský lyrik Quintus Horatius Flaccus v 1. století př. n. l. napsal, že čím jednou načichl džbán, když byl ještě nový, tu vůni si dlouho uchová. Další citát říká, že srdce bez lásky je jako květina bez květů a vůně. Vůně může být sladká i hořká, ovocná i dřevitá. Záleží na tom, jaké ingredience ji tvoří. U lidí vyvolává libé pocity, ale také migrény. Pojďme se však podívat hluboko do minulosti, kdy žili staří Egypťané. Právě oni jsou totiž považování za tvůrce moderní parfumerie.
S dobrou vůní do práce i do chrámu
Pro starověké Egypťany byly parfémy běžnou součástí jejich života, náboženských obřadů i královských rituálů. Nemyslete si, že vůně byly záležitostí pouze bohaté staroegyptské vrstvy. I chudí se rádi voněli. Neměli sice k dispozici ty nejkvalitnější parfémy, ale spíše dávali přednost levnějším mastem a rostlinným olejům, které si mohli dovolit zaplatit.
Egypťané vyráběli vonné masti a parfémy z pryskyřic, květin, aromatických dřev. Některé materiály museli dovážet, například myrhu a kadidlo z Puntu v dnešním Somálsku. Během opulentních hostin mívali hosté na hlavách tzv. parfémové šišky z voňavého tuku, který se během banketu postupně rozpouštěl a impregnoval paruku i pokožku. Kvalitní vůně si Egypťané spojovali nejen s osobní čistotou, ale hlavně s tím, že díky nim byli pod ochranou svých bohů.
Pro náboženské účely vyráběli tzv. kyphi, jak se můžeme dočíst ze starých egyptských receptů na stěnách chrámů v Edfu. Jeho součástí bylo 16 ingrediencí, a to mimo jiné med, víno, rozinky, myrha, bobule jalovce, pryskyřice. Ano, Egypťané se toho nebáli, a do kadidla klidně dali i to, co se běžně jedlo. Kyphi bylo mezi lidmi tak oblíbené, že jeho výroba a distribuce byla pouze v rukou státu. A netýkalo se to pouze tohoto kadidla.
Státní kasa plná díky parfémům
Obecně byly parfémy velmi lukrativním zbožím a zdrojem příjmů pro státní kasu. Například v době vlády dynastie Ptolemaiovců byla výroba parfémů státním tajemstvím, protože správa státu přísně střežila jejich receptury a suroviny. Byly vydávány dekrety, které určovaly, kolik procent určitých látek může být v parfému použito. Výroba a prodej parfémů podléhala daním i clům. Mezi nejvýznamnější parfémové dílny patřily ty ve městě Heliopolis. K luxusnímu zboží patřily i nádoby ze skla, alabastru a jemné keramiky, v níž bývaly parfémy uchovány.
Monopol měl faraon také na pěstování lilií či kardamomu, které bývaly hlavními součástmi parfémů. Kynuly mu z toho do jeho kasy značné peníze. Proto se parfémy ve starém Egyptě staly pilířem královské moci. Měly totiž přímý vliv na náboženský, kulturní i politický život jeho obyvatel.
I v současnosti patří kvalitní parfémy k exkluzivnímu zboží, které za babku nepořídíte. Na koupi vůně renomovaných značek si připravte stovky a někdy i tisíce korun.
Duch Dubaje
Víte, který je nejdražší parfém na světě? Jmenuje se Shumukh The Spirit of Dubai neboli Shumukh Duch Dubaje. Jeho flakon je zdoben 3 571 diamanty, perlami, topazem, ryzím zlatem a stříbrem, což z něho dělá sběratelský kousek. Jedinečná je i vůně parfému, který obsahuje esenci ze vzácného stromu aquilárie, zvanou oud. Silice je oblíbená zejména v arabském světě.
Aromatické látky v podobě voňavé mízy strom produkuje jako obrannou reakci na přítomnost parazitující houby, která s ním žije v symbióze. Z této mízy se pak získává destilací vzácný olej – oud. Jeho cena je 1,5krát vyšší než cena zlata a může se vyšplhat do astronomických výšin, a to až na 20 000 USD za 1 litr oleje oud.
Kromě vonného oleje oud obsahuje Shumukh pačuli, santalové dřevo, ylang ylang, kadidlo, pižmo, tureckou růži a jantar a uvádí se, že na kůži vůně vydrží až 12 hodin.
Jeden zdobený flakon s parfémem Shumukh The Spirit of Dubai byste si mohli koupit za cenu 1,29 milionu USD. Tak až budete mít volné peníze, tak aspoň víte, kam je investovat.