Článek
Z takové jízdy jsou nadšené nejenom malé děti, ale i mnozí dospělí. A to ani nemusejí být šotoušové. Většinou ale lidé využívají železnici pro dopravu do zaměstnání či školy, případně na výlety. Nejspíš je proto nepotěší zpráva o tom, že České dráhy budou zvyšovat jízdné. Inu, inflace už dohnala i je.
Tisková zpráva hovoří jasně. Zdražujeme
Základní kilometrový tarif se od 15. prosince 2024 zvýší v průměru o 4,9 procenta. Úprava tarifu tak reaguje na inflaci a zvyšování nákladů v uplynulých 12 měsících. Bude to znamenat, že dospělí si připlatí od jedné do pěti korun na kratších vzdálenostech bez slevy. Bohužel se České dráhy rozhodly zrušit jízdné zdarma pro děti do 6 let a průvodců s průkazem ZTP/P, a to ve vozech v 1. třídě. Nyní se zde svezou již jen za plné jízdné.
Současně dojde k úpravě časových doplatků do 1. třídy a cen síťových vnitrostátních jízdenek. Měsíční doplatek do 1. třídy se zvýší z 990 Kč na 1 190 Kč. Skupinová víkendová jízdenka pro až 5 osob se zvedne z 899 Kč na 999 Kč a cena celodenní síťové jízdenky pro využití v jakémkoliv dni v roce se zvedne z 699 na 799 Kč.
Po železnici ale bude jezdit více vlaků
Aby to České dráhy nějak vyvážily, tak nasadí letos 140 nových vlaků typu RegioPanter a RegioFox. Ty jezdí hlavně na regionálních linkách ve většině krajů a cestujícím nabízejí větší požitek z jízdy díky klimatizaci, Wi-Fi síti, USB konektorům či elektrickým zásuvkám. Posílené budou i dálkové vlaky nasazením souprav ComfortJet.
Bude také méně zpoždění?
Se zdražováním jízdného u Českých drah jsme mohli jaksi počítat přesně podle hesla „zdražuje se přece všechno“. Na první pohled se zvýšení jeví jako zanedbatelné, však se jedná jen o pár korun. Jenže to máte pár korun tam, pár korun jinde a hned jste o tisícovku chudší. Bohužel se zdražením jízdného ale nejde ruku v ruce zlepšení kvality služeb. Třeba zpoždění se to asi vůbec týkat nebude. Ale český cestující vlakem si již na něho zvykl a bere to jako železniční kolorit, který k tomu tak nějak patří.
Nezapomenu na cestu z Ostravy jeden letní den. Vracela jsem se domů a odjezd jsem ponechala na podvečerní čas. Jaké bylo mé překvapení, když jsem si u svého vlakového spojení na hlavním nádraží přečetla, že bude mít zpoždění 240 minut. Bylo už půl osmé večer a představa, že se domů dostanu někdy po půlnoci, mi nebyla právě nejmilejší. I takové situace se na železnici stávají a bohužel není jich právě málo.
Zdroj: https://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/prubezna-valorizace-zvedne-jizdne-pro-rok-2025-o-49-ceske-drahy