Článek
Ročně přibývají desítky tisíc nových právnických osob, a proto vymyslet originální název firmy není vůbec jednoduché. To ale platí také pro názvy produktů a čehokoliv dalšího, čemu chcete vtisknout osobitost.
Je možné najít velmi mnoho příkladů na vtipné názvy ať už samotných firem, ale i restaurací a barů u nás i v zahraničí. Některé jsou vtipné záměrně a jiné mají svůj smysl díky významu v jejich jazyce.
Co řeknete na tyto názvy lokálních gastronomických podniků?
Zajímavé jsou názvy jako Restaurace U Vystřeleného oka, U Slepé kočky, Bar U milenky, Stará promiň − pravděpodobně je vhodnější navštívit po občerstvení v předešlém podniku, Bar který neexistuje - když neexistuje zřejmě není třeba platit, Třetí poločas, Mazaný králíček, U Blekotových, Nevinná vinárna, Vidličky a nože, Kavárna V Sedmém nebi, Restaurace Druhý Svět, Kavárna a krčma U Položené kávy, Šohajíci u pánve, Fusekle, U mrtvolky, Samovýčep pro dobré lidi a mnoho jiných.
V Praze jsem našla řadu originálních názvů gastro provozů
Jako například Restaurace Bílá kráva, Slušnej Kanál, Restaurant U Blbejch na Kampě, Rocková hospoda U Suchý Dásně, U Chlupatýho ducha, U Pečeného kolena, Stůl, V rohlíku v Podolí, Vinárna Záletná sova a tak dále.

Pohled od západu na restauraci Obří sud severně od Lázní Libverda.
Názvy pomáhají firmám odlišit se na již hodně přeplněném trhu
Dones doklady, s. r. o. - účetní firma,
Přines! - první bezobaláč pro chlupáče v Česku,
#kdyžtěprácebavi, s.r.o.,
Včelař - rodinná včelařská farma,
Nemám co na sebe! - agentura v oblasti módního stylingu,
Jdu si své a ostatní mě nezajímá, tak pojď a nenaviď mě, Yeah - programátor, web vývojář,
Stačí Přezvonit,
Insolvenční podvod, s.r.o.,
A JE TO - truhlářství, s.r.o.,
Firma na zážitky, s.r.o.-zábavní agentura,
Železný pták, s.r.o. - velkoobchod s kovy a kovovými rudami,
KOZASER - kompletní zahradní servis,
EXIT- pohřební služba.
O co jde?
Mnohokrát jde o náhodu, ale ve spoustě případů o snahu najít určitou unikátní odlišnost. Název je to, co o firmě či restauraci vědí lidé jako první, a proto firmy a podniky tuto šanci zaujmout nechtějí promeškat.
Pokud jsou vtipné názvy propojené na pozitivní emoce, tím pádem pomohou budovat vztah značky se zákazníkem lépe a efektivněji. Vtipný název si lidé jednodušeji zapamatují a umí se s ním i snáze ztotožnit.
Skvěle to zafunguje tehdy, když je název firmy propojený na byznys strategii
Jako příklad lze uvést americkou společnost specializovanou na malování čar na silnice a parkoviště - „We Do Lines“. V angličtině má tento název i jiné významy. Právě proto, že je vtipný si ho zapamatuje víc lidí. Idiom „We Do Lines“ funguje vlastně jako reklama, a co si firma víc může přát?
Při výběru názvu firmy je důležité zvážit, jaký dojem chce fiema vytvořit a jaký je její cíl. Je dobré dbát na to, aby název byl zapamatovatelný, ale zároveň profesionální a relevantní pro podnikání.
Značky, které se chtějí prezentovat seriózně, by neměly násilně sahat po vtipných názvech
Někdy se totiž to může stát, že mohou ztroskotat na tom, že se nevěnují dostatečně kontrole významu názvu v různých jazycích. Stalo se tak i v případě názvu modelu auta Chevrolet „Nova“. „No va“ znamená španělsky „nejde to“.
A na závěr - tato restaurace se rozhodla šířit pozitivní energii i mezi kolemjdoucími, kteří vysloví její komický název.
A co Vy? Vzpomenete si na nějaký originální název firmy či restaurace?
Anketa
Zdroje:
- https://cz.kompass.com/v/praha/cz_cz010_cz0100_554782/
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Restaurace_v_%C4%8Cesku
- Autorský kolektiv: Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky, Nakladatelství NZB 2014, ISBN 9788090427273