Článek
- Byly založeny 6. října 1923 československou vládou jako Československé státní aerolinie. První pravidelná linka se uskutečnila 29. října 1923.
- Stroj Aero A-14 pak vykonal první oficiální linkový let s cestujícím. Bylo to první dopravní letadlo vymyšlené a vyrobené v Československu. Vešli se do něj tři cestující, pilot, mechanik a pošta.
- V březnu 1995 byly Československé aerolinie a.s. přejmenovány na České aerolinie a.s. (ČSA). Jako pátá nejstarší letecká společnost na světě, ukončí svůj letový provoz k 26. říjnu 2024, předají je společnosti Smartwings a budou přeměněny na holdingovou společnost.
Dlouhodobé finanční potíže a vnitřní spory znamenají, že český národní letecký dopravce přestane létat pod vlastní značkou
Pád ČSA lze přičíst i vnitřním konfliktům a nezkušenému managementu, které vedly ke špatným finančním rozhodnutím, a nakonec i k prodeji majetku.
Český národní letecký dopravce pod vedením podnikatele Jaroslava Tvrdíka v polovině roku 2000 prý nakupoval drahá nová letadla a hýřil přepychovými výdaji, aby později rozprodal svá aktiva. Bývalý prezident ČSA Miroslav Kůla viní tedy ze zániku aerolinií megalomanské projekty a nekompetentní management.
Bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík byl šéfem ČSA zhruba před dvaceti lety. Důvod úpadku firmy v době jeho vedení vysvětloval vnějšími okolnostmi
Je to jev, podobně jako zemětřesení, podobně jako teroristické útoky, či podobně jako trendy růstu cen ropy, které jsou managementem prostě neovlivnitelné.
Letecký průmysl čelil v posledních letech mnoha výzvám, včetně rostoucích cen paliva, zvýšené konkurence a globálního ekonomického poklesu
ČSA, stejně jako mnoho dalších leteckých společností po celém světě, se v náročném prostředí potýkaly s udržením ziskovosti.
Ztráta za rok 2009 přesáhla tři a tři čtvrtě miliardy korun. Byla to největší ztráta v historii ČSA.
Po neúspěšných pokusech prodat ČSA se to státu v roce 2013 podařilo, a to firmě Korean Air. Protože byly už jen malou společností, dostal za ně český stát od Korejců jen necelých sedmdesát milionů korun.
Vydrželi v nich jen čtyři a půl roku. Na podzim 2017 odešli a nahradil je český majitel – letecká společnost Smartwings.
ČSA byly světovou značkou. Létaly se destinace, jako byl New York, Jakarta, Bombaj a mnoho dalších po světě, měly i kompletní síť hlavních měst v Evropě. Jejich zánik, jako samostatného subjektu, má významné důsledky pro českou leteckou dopravu
- Ztráta pracovních míst zejména v oblastech, kde se operace obou leteckých společností překrývaly.
- Omezení hospodářské soutěže by mohlo vést k vyšším cenám a menšímu výběru pro cestující.
- Pro mnoho Čechů byly ČSA symbolem národní hrdosti. Jeho zmizení by se dalo považovat za ztrátu známé a důvěryhodné značky.
I když ztrátu národní ikony pravděpodobně pocítí mnozí, tento krok také představuje příležitost pro nový růst a konsolidaci
- Sloučení s větší leteckou společností umožní úspory, což může snížit provozní náklady, a vytvořit tak finančně stabilnější organizaci.
- Sloučený subjekt by měl mít větší podíl na trhu, což by mu zajistilo silnější konkurenční postavení.
- Fúze by mohla rozšířit síť tras kombinované letecké společnosti a nabídnout tak cestujícím více možností na cestování.
Z letenek zmizí OK a cestující na palubních lístcích uvidí QS, označující Smartwings
V sobotu 26. října před desátou večer přistane na pražském letišti letadlo ČSA z Paříže – poslední samostatný let ČSA. Téhož dne ČSA opustí i druhou největší světovou leteckou alianci SkyTeam. Věrnostní program OK Plus bude ukončen a využívání mil na bonusové letenky u ČSA a partnerů aliance SkyTeam nebude po 26. říjnu možné.
Z ČSA se stane zastřešující společnost skupiny s majoritním podílem ve Smartwings.
Anketa
Zdroje:
Rajlich Jiří, Sehnal Jiří. Vzduch je naše moře. Praha: Naše vojsko, 1993. 192 s. ISBN 80-206-0221-6
Výroční správa ČSA: https://doczz.cz/doc/30379/%C4%8Desk%C3%A9-aerolinie-as-v%C3%BDro%C4%8Dn%C3%AD-zpr%C3%A1va-1999#google_vignette
Výroční správa ČSA: https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-detail?dokument=60285305&subjektId=689819&spis=74387