Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Konec českého rodinného stříbra: za pádem ČSA stojí prý vnější okolnosti

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Petr Tolnai/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0

Po 101 letech od svého prvního letu ukončí České aerolinie příští měsíc provoz, než budou začleněny do skupiny Smartwings. To bude znamenat konec éry, která trvala více než jedno století.

Článek
  • Byly založeny 6. října 1923 československou vládou jako Československé státní aerolinie. První pravidelná linka se uskutečnila 29. října 1923.
  • Stroj Aero A-14 pak vykonal první oficiální linkový let s cestujícím. Bylo to první dopravní letadlo vymyšlené a vyrobené v Československu. Vešli se do něj tři cestující, pilot, mechanik a pošta.
  • V březnu 1995 byly Československé aerolinie a.s. přejmenovány na České aerolinie a.s. (ČSA). Jako pátá nejstarší letecká společnost na světě, ukončí svůj letový provoz k 26. říjnu 2024, předají je společnosti Smartwings a budou přeměněny na holdingovou společnost.

Dlouhodobé finanční potíže a vnitřní spory znamenají, že český národní letecký dopravce přestane létat pod vlastní značkou

Pád ČSA lze přičíst i vnitřním konfliktům a nezkušenému managementu, které vedly ke špatným finančním rozhodnutím, a nakonec i k prodeji majetku.

Český národní letecký dopravce pod vedením podnikatele Jaroslava Tvrdíka v polovině roku 2000 prý nakupoval drahá nová letadla a hýřil přepychovými výdaji, aby později rozprodal svá aktiva. Bývalý prezident ČSA Miroslav Kůla viní tedy ze zániku aerolinií megalomanské projekty a nekompetentní management.

Bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík byl šéfem ČSA zhruba před dvaceti lety. Důvod úpadku firmy v době jeho vedení vysvětloval vnějšími okolnostmi

Je to jev, podobně jako zemětřesení, podobně jako teroristické útoky, či podobně jako trendy růstu cen ropy, které jsou managementem prostě neovlivnitelné.
Jaroslav Tvrdík

Letecký průmysl čelil v posledních letech mnoha výzvám, včetně rostoucích cen paliva, zvýšené konkurence a globálního ekonomického poklesu

ČSA, stejně jako mnoho dalších leteckých společností po celém světě, se v náročném prostředí potýkaly s udržením ziskovosti.

Ztráta za rok 2009 přesáhla tři a tři čtvrtě miliardy korun. Byla to největší ztráta v historii ČSA.

Po neúspěšných pokusech prodat ČSA se to státu v roce 2013 podařilo, a to firmě Korean Air. Protože byly už jen malou společností, dostal za ně český stát od Korejců jen necelých sedmdesát milionů korun.

Vydrželi v nich jen čtyři a půl roku. Na podzim 2017 odešli a nahradil je český majitel – letecká společnost Smartwings.

Foto: Lars Söderström/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0

Československé státní aerolinie Tupolev TU-104A.

ČSA byly světovou značkou. Létaly se destinace, jako byl New York, Jakarta, Bombaj a mnoho dalších po světě, měly i kompletní síť hlavních měst v Evropě. Jejich zánik, jako samostatného subjektu, má významné důsledky pro českou leteckou dopravu

  • Ztráta pracovních míst zejména v oblastech, kde se operace obou leteckých společností překrývaly.
  • Omezení hospodářské soutěže by mohlo vést k vyšším cenám a menšímu výběru pro cestující.
  • Pro mnoho Čechů byly ČSA symbolem národní hrdosti. Jeho zmizení by se dalo považovat za ztrátu známé a důvěryhodné značky.
Foto: Martin2035/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0

Destinace Českých aerolinií 2017; modře: Česko; červeně: pravidelné destinace; žlutě: sezónní destinace.

I když ztrátu národní ikony pravděpodobně pocítí mnozí, tento krok také představuje příležitost pro nový růst a konsolidaci

  • Sloučení s větší leteckou společností umožní úspory, což může snížit provozní náklady, a vytvořit tak finančně stabilnější organizaci.
  • Sloučený subjekt by měl mít větší podíl na trhu, což by mu zajistilo silnější konkurenční postavení.
  • Fúze by mohla rozšířit síť tras kombinované letecké společnosti a nabídnout tak cestujícím více možností na cestování.

Z letenek zmizí OK a cestující na palubních lístcích uvidí QS, označující Smartwings

V sobotu 26. října před desátou večer přistane na pražském letišti letadlo ČSA z Paříže – poslední samostatný let ČSA. Téhož dne ČSA opustí i druhou největší světovou leteckou alianci SkyTeam. Věrnostní program OK Plus bude ukončen a využívání mil na bonusové letenky u ČSA a partnerů aliance SkyTeam nebude po 26. říjnu možné.

Z ČSA se stane zastřešující společnost skupiny s majoritním podílem ve Smartwings.

Anketa

Je vám líto, že končí česká ikonická značka OK?
Ano.
100 %
Ne.
0 %
Nevím. Je mi to jedno.
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 8 čtenářů.

Zdroje:

Rajlich Jiří, Sehnal Jiří. Vzduch je naše moře. Praha: Naše vojsko, 1993. 192 s. ISBN 80-206-0221-6

Výroční správa ČSA: https://doczz.cz/doc/30379/%C4%8Desk%C3%A9-aerolinie-as-v%C3%BDro%C4%8Dn%C3%AD-zpr%C3%A1va-1999#google_vignette

Výroční správa ČSA: https://or.justice.cz/ias/ui/vypis-sl-detail?dokument=60285305&subjektId=689819&spis=74387

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz