Článek
Švagr šel kvůli synovi na schůzku s ředitelem školy a dalšími pracovníky školy, kde očekával nekorektní jednání a nátlak. Po setkání uvedl, že všechno nahrávali a že to použijí u právníka. Ředitel na to řekl, že si nepřeje, aby je nahrával a dále zveřejňoval.
Pořizování nahrávek bez upozornění nahrávané osoby. Jak se můžeme bránit?
Fenoménem dnešní doby je focení a natáčení kdečeho a kdekoho. Obecně nelze pořizovat nahrávky (zvukové nebo obrazové záznamy) bez souhlasu nahrávané osoby, ale tento souhlas není dle § 88 občanského zákoníku potřeba, pokud se nahrávka pořídí nebo použije k výkonu nebo ochraně jiných práv nebo právem chráněných zájmů jiných osob.
V takovém případě není třeba ani upozorňovat na to, že je nahrávka pořizována. Výjimkou je pořizování zvukové nahrávky soudního jednání, kdy ze zákona o soudech a soudcích vyplývá povinnost na to upozornit soudce.
Nahrávka pak může být použita k úřednímu účelu, typicky jako důkaz připojený ke stížnosti nebo žalobě. Z právní praxe vyplývá, že soudce takový důkaz provede i přes námitky protistrany, která s jejím pořízením nedala souhlas.
Názor, že lze nahrávat jen osoby při výkonu povolání, je nesprávný
Nový občanský zákoník právo pořizovat nahrávky upravil šířeji, takže lze pořizovat nahrávky osob nejen při výkonu povolání, ale kdykoliv, kdy je účelem ochrana práv jiných osob.
Bez souhlasu dovoluje zákon zachycovat podobu z důvodu ochrany jiných práv a zájmů (např. kamerový systém chránící před zloději), dále pro vědecké, umělecké, zpravodajské a úřední účely, pod které spadá i případ, když někdo vystoupí v záležitosti veřejného zájmu. Právě sem spadají osoby vykonávající veřejnou moc - úředníci, policisté, zastupitelé či občané veřejně vystupující během jednání zastupitelstva.
Stejně tak je nesprávný názor, že pořizování nahrávek je v rozporu s GDPR. Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) dává členským státům možnost upravit a konkretizovat zvláštní situace, což představuje právě speciální úprava pořizování nahrávek v občanském zákoníku, která má přednost.
Nahrávka obecně nesmí být zveřejňována
Ale za určitých výjimečných okolností lze zveřejnění ospravedlnit veřejným zájmem (zcela nepřijatelné chování nahrávané osoby na nahrávce a hrozba, že tato osoba bude poškozovat další lidi ve zranitelné situaci, např. děti, pacienty). Takto byla například zveřejněna nahrávka agresivní zdravotní sestry, která odmítla pustit matku za svými novorozenci. V takových případech lze doporučit nahrávku zveřejnit prostřednictvím médií.
Jak bylo uvedeno výše, pro občany platí, že co není zákonem zakázáno, je dovoleno
Pro orgány veřejné moci platí opak. To v důsledku znamená, že bez výslovného ustanovení v zákoně, které by k tomu opravňovalo, vám nemůže být nic zakázáno. Orgán veřejné moci vám musí sdělit na základě kterého zákona je oprávněn zákaz učinit.
Závěrem lze říct, že pořizovat nahrávku lze nejen bez souhlasu nahrávané osoby, ale i bez jakéhokoli upozornění, že je pořizována nahrávka, a to za účelem ochrany svých práv nebo práv jiných osob. Nahrávku lze pak použít jako důkaz, například při podání stížnosti, ale neměla by být zveřejňována.
Příklady
Učitel dětem ve škole sprostě nadává. Rodič má právo k ochraně práv svého dítěte a pořízení důkazu dát dítěti nahrávací zařízení, kterým bude pořízen důkaz pro účely stížnosti.
Rodič telefonuje lékaři s cílem zaregistrovat svoje dítě a očekává, že lékař si bude klást nezákonné podmínky (odmítnutí zaregistrovat děti po domácím nebo ambulantním porodu, nebo v případě odmítání očkování). Rodič má právo pořídit bez upozornění nahrávku hovoru.