Článek
Co si bude pamatovat z dnešní doby generace Z?
Obvykle, když zabrousíme v debatách na toto téma a bavíme se o rozdílech mezi generacemi, sklouzne to k podobnému nostalgickému vzpomínání.
Svět se za těch pár let změnil, zrychlil a my se mu stále snažíme nějak přizpůsobit.
Podobné vzpomínání končí shodou, že jsme rádi, že jsme měli offline dětství, které jsme trávili v plné přítomnosti venku, a děkujeme, že nás ten středobod vesmíru, který se nyní odehrává v těch krabičkách v kapse, minul. Smějeme se fotkám, které taháme z krabic a trapasům z dospívání, které jsou postaveny na reálných zkušenostech, ne na těch za obrazovkami.
Ale co se vlastně skrývá za písmenky Z a Y?
Ač nejsou hranice mezi generacemi nikde přesně stanovené a mohou se lišit, běžně se vychází z vzorců, které ovlivnily každou generaci (vývoj technologií, sociální a kulturní změny apod.). Obvykle se používá věkové rozdělení takto:
- Generace Y, neboli mileniálové, jsou lidé narození přibližně v letech 1981 až 1996
- Generace Z jsou lidé narození přibližně v letech 1997 až 2012.
Mileniálové jsou ti, kteří zažili přechod od analogového světa k digitálnímu. Pamatují si časy, kdy internet byl pomalý, hlučný a jen tak někdo na něm nebyl. Když se připojovali, slyšeli to připojování na vlastní uši. Vědí, co je to veřejná telefonní stanice a znají kouzlo volání z telefonních budek. A v době, kdy byli obdařeni luxusem v podobě mobilu, byli zvyklí komunikovat pomocí dlouhých SMS zpráv, které museli neustále umazávat, protože překročily povolený počet znaků. Klávesnice na jejich mobilu nebyla dotyková, ale měla fyzická tlačítka, která museli stisknout nejméně třikrát, aby napsali písmeno „C“. Ze školních let si ještě pamatují papírové dopisy a na lavici jim přistávala zmačkaná psaníčka.
Přemýšlí o světě, o své budoucnosti a o tom, jak mohou změnit svět. Mají tendenci se rozhodovat na základě hodnot a jsou silně spojeni s osobními zájmy a zkušenostmi. Tato generace byla ta, která na protestech nosila plakáty a mluvila často o změnách, vytvářeli Facebookové skupiny pro záchranu deštných pralesů a rozdávali petice proti znečištění.
Generace Z je naprosto odlišná – to jsou digitální domorodci, kteří se narodili s Wi-Fi signálem, který jim pravděpodobně koluje i v krvi. Tito mladí lidé z generace Z jsou ti, kteří nás mileniály již téměř od svého dětství poučují, jak efektivně používat sociální sítě a jak je důležité mít TikTok, zatímco my ještě občas hledáme tlačítko „vypnout“ na televizi a máme stále v knihovně cédéčka našich idolů z polského trhu.
Jsou také mistři krátkých zpráv, kde je každá druhá věta doplněná minimálně třemi emojis. :) Sice neznají papírové mapy, podle kterých by se dostali do kina, ale umí skvěle multitasking a nebojí se propojit různé platformy a obsah – streamují video, zatímco mají otevřený chat na Snapchat a TikTok. Jsou zvyklí na rychlé přechody mezi aktivitami a cení si okamžitého uspokojení.
Vypalování CD. To byla teprve zábava! Mileniálové vyrůstali s kazetami, CDčky a super cool MP3 přehrávači, které byly plné hudby stažené z kazet a disků. Když chtěli slyšet svoji oblíbenou písničku, volali do rádia v době, kdy se hrály písničky na přání.
Generace Z už téměř neví, co to je čekat na oblíbenou písničku. Hudbu, filmy a videa mají na Spotify, Netflixu a YouTube – vše za pár kliknutí a bez zbytečných CDček nebo kazet. A jestli náhodou potřebují nějaký super old-school zážitek, pustí si vinylovou desku, protože je to prostě retro cool.
Generace Y měla svůj vlastní jedinečný styl – oversize mikiny, trička s oblíbenou kapelou, džíny s nízkým pasem a v nich pásek na prd, a boty, které bychom dnes označili spíše za „vintage“. Později přišly do hry i dnes populární zvonáče, krátké topy a batika.
Generace Z přišla na scénu s novými trendy. Všichni nosí tenisky, které by nám mileniálům připadaly spíše vhodné do tělocvičny, ale oni je umí nosit k pyžamovým kalhotám a bundám s kapucí. V podstatě jdou ven v něčem, co vypadá, že právě vylezli z postele, a přesto jsou za největšího cool týpka.
Generace Y se poprvé naučila být „online“ na ICQ, později na Facebooku, Instagramu a ti odvážnější i na Twitteru, kde sdíleli fotky z dovolené a statusy, které vypadaly jako úvahy do deníčku, ale vždy jen takové, které prošly dlouhým zkoumáním a nespočtem oprav.
Generace Z přišla s TikTokem a pojem „sdílení“ je pro ně synonymum pro 15 sekundové video, ve kterém buď tančí, nebo dělají trapné věci, za které jsou následně oblíbení. Instagram? To je pro ně už skoro „old school“ – tam jsou totiž k vidění nejvíce trapné fotky mileniálů: jak se jí avokádo, jak si dávají kafe na náplavce…
Mileniálové jsou známí svojí touhou po flexibilitě. Touží po práci z domova a zároveň dobré pozici, ve které naleznou stabilní a jistou rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Ale stále v nich dřímá vzpomínka, že prostě často museli dělat, co jim říkali!
Generace Z? Ti už od dětství slyší, jak je důležité „follow your dreams“ a „pracovat na svých projektech“. Zakládají si na svobodě a nezávislosti. Kreativním vyjadřováním mají zájem o podnikání, influencerství nebo tvůrčí profesní dráhy.
Generace Y vs. Z: Tak kdo je tedy „cool“ a kdo je „old school“?
Když se podíváme na dnešní generace, jedno je jisté, že svět se radikálně nenávratně změnil. Technologie nás spojily, ale zároveň vytvořily dva zcela odlišné světy a v nich zcela odlišné kultury. Rozdíl tedy není jen ve věku a v módě, ale i v tom, jak přistupují generace k technologiím, k práci a jak hodnotí svět kolem sebe.
Obě skupiny se od sebe stále ještě učí navzájem a každá z nich přináší něco, co formuje budoucnost.
A mileniálové, nezoufejme občas, že svět není v pořádku! Generace Z nám možná ukazuje nové trendy, kterými nahlas říká, že je oukej jít do „Národního“ v teplákách, ale když přijde na řadu styl a elegance, selfie s analogovým foťákem nebo psaní poznámek na papír, stále máme co nabídnout.