Hlavní obsah
Názory a úvahy

Úřednice finančního úřadu má vždy pravdu. Pokud ji nemá, platí za A)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

Pracuji v odvětví, které není populární, ale až do teď jsem se ničeho neobávala. Nyní váhám, jestli po tomto článku přijdou nějaké problémy a hlavně další kontroly.

Článek

Dostat se do křížku s finančním úřadem rozhodně nikdo nemá zájem. A chápu, že náš problém je oproti jiným, o kterých jsem kdy četla, docela zanedbatelný. Ale velmi vypovídá o fungování celého systému.

Partner podniká jako konzultant a jeho příjmy plynou všechny ze zahraničí. Jsou-li příjmy v rámci EU, musí podat souhrnné hlášení k dani z přidané hodnoty. A to taky řádně činí, aby měl vše v pořádku. A já s pomocí účetní mu při tom asistujeme. Hlídáme termíny, posíláme datovou schránkou apod. Dalo by se říct, že to nic není, že je to prkotina.

Jenže asi před třičtvrtě rokem se partnerovi ozvala pracovnice finančního úřadu. Dělala prý kontrolu a v roce 2020, tedy tři roky zpátky, jí tam nesedí daňové číslo jedné firmy. I zahájili jsme tedy pátrání, abysme zjistili důvod. Nejprve jsem se domnívala, že půjde o nějaký překlep, ale ono ne. Číslo bylo v pořádku. Když jsem však číslo zadala do tabulky pro kontrolu daňových čísel v EU, tak se tam neobjevilo.

Partner obvolal bývalé spolupracovníky a zjistil, že v průběhu těch uplynulých tří let si daná firma dovolila sfúzovat s jinou a mají tedy nyní daňové číslo zcela jiné. Ale tenkrát, kdy to partner uváděl v hlášení, to bylo naprosto v pořádku. Jala jsem se tedy milé paní úřednici toto zjištění poslat s tím, že už od ní budu mít pokoj. Chyba lávky!

Po asi půl roce se ozvala znovu. Při všech událostech jsem už úplně zapomněla, jak to tenkrát bylo, ale podařilo se mi dohledat e-maily, tak jsem jí to poslala znovu. Současně jsem požádala účetní, jestli by jí to mohla zkusit i ona vysvětlit, když mně se to nedaří.

Nepodařilo se to však ani jí! Po dalších pár měsících přišla oficiální výzva k podání následného souhrnného hlášení, kde mému partnerovi, už ne tak milá paní, hrozí pokutou půl milionu, a to i opakovaně, když její požadavek nesplní.

Připadali jsme si jak u blbečků na dvorečku a stáli před rozhodnutím, jak to vyřešit. Není problém hlášení opravit, jak si úřednice žádá, ale bude to špatně. Jenže jí to zjevně vysvětlit nejde!

Anketa

Jak byste tuto situaci řešil(a)?
Opravím souhrnné hlášení a mám klid
12,5 %
Pokusím se znovu úřednici slušně vysvětlit, že je původní hlášení v pořádku
12,5 %
Budu si stěžovat u nadřízeného
75 %
Vykašlu se na vše a budu se bránit až následně
0 %
Půjdu jí vynadat tak, že si to za rámeček nedá
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 8 čtenářů.

Není to tak dávno, kdy jsem s úředníky na jakýchkoliv úřadech neměla sebemenší problém. Vždy se ochotně snažili pomoct. Jenže posledních několik let, ač je úředníků víc a víc, jejich vstřícnost vůči daňovým poplatníkům rapidně klesá. Nevím, jestli ze mě cítí, že bych jich, dle programu www.svobodni.cz, celou řadu, zvlášť těch popocházejících s hrnkem kávy v ruce, nejraději vyhodila. Nebo je to nová úřednická kultura!?

Pro stát pracuje, dle Národní rozpočtové rady, více než 930 tisíc lidí. To je 22,8% všech zaměstnanců, což je dost. Milá paní úřednice by si měla uvědomit, že my jsme její klienti. My platíme její plat! Můj partner doslova. A až nás tak naštve, že ty daně tady přestaneme platit, a tuším, že takových bude brzy víc, tak se může jít jednou třeba pást.

A nyní čekám, jestli za tento „odvážný“ článek budou následovat nějaké restrikce a postihy. Snad budu schopna o tom v budoucnu napsat a nebudu označena za dezinformátora. A taky nevím, jestli už se zase náhodou znovu nepoužívá označení třídní nepřítel. Držte mi palce!

Zdroj:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz