Lidé a společnost

Vyprávění letušky: vánoční let s polským „Kevinem“

Bílá krajina z výšky, Alpy

Vánoční lety jsou pro posádky speciální. Můžete zažít i příběh Kevina ze Sám doma naživo. Tak jako já.

Vánoce v letadle. Stejně jako mnoho jiných profesí i letušky a piloti pracují o vánočních svátcích. Není příjemné vědět, že máte doma rodinu, která se těší na Štědrý večer, a v plánku máte zadaný let nebo třeba jen pohotovost, ze které můžete kdykoliv odletět. Letů o svátcích nebývá mnoho. Máme i skvělé kolegy, kteří se nabídnou do služby na Vánoce dobrovolně. Děkuji.

Vánoční lety jsou vždy speciální. Tak trochu magické. Letecký personál je jedna velká rodina, a když už nemůžeme být doma, snažíme se užít si Štědrý večer v oblacích spolu. Na letišti v Praze pozemní personál rozdává perníčky a v letadle ten den míváme od cateringu připravené čokoládové kuličky pro cestující. Sami si přineseme pohoštění pro celou posádku. Krabičky s domácím cukrovím, vaříme si kávu nebo nápoje, kávu, horké jablko, nealkoholický punč a hlavně jsme na sebe hodní. Ne, že bychom jinak nebyli, ale tenhle den je opravdu speciální.

let za teplem, ostrov Tenerife

Jednu jsem měla na Štědrý večer pohotovost. Měla jsem ji v plánku na celé svátky. Štědrovečerní pohotovost mi měla skončit v šest hodin večer. Připravila jsem s dětmi salát, obalila řízky a ve čtyři hodiny odpoledne zkontrolovala odlety všech letadel z Prahy. Poslední letadlo odlétalo za pár minut a všechna letadla měla kompletní posádku. Nehrozilo, že by mě někdo potřeboval. Oznámila jsem dětem radostnou zprávu, že strávíme večer spolu.

východ slunce

Zbývalo už jen přivézt mojí maminku. Asi za čtvrt hodiny mi volali plánovači. Onemocněl jim stevard ve Varšavě. Potřebují obsadit denní let do Egypta z Varšavy a zpět. Znamenalo to okamžitě si sbalit kufr na tři dny a vyrazit na letiště, kde jsem se měla s jinou společností dopravit do Varšavy. Jít na hotel ve Varšavě, přespat a brzy ráno jít do práce. Po návratu z Egypta jít zase na hotel, přespat a 26. 12. ráno se zase jako cestující vrátit domů. Nemohla jsem věřit vlastním uším. Bohužel jsem měla pohotovost na tři dny. Přesně to vycházelo. Přivezla jsem rychle mámu, rozloučila se s dětmi a za hodinu už stála na letišti s letenkou v ruce. V krabičce jsem měla bramborový salát, řízky už jsem usmažit nestihla. Moje náctiletá dcera mi posílala videa a fotky, jak s babičkou a bráškou slaví. Byla jsem na ní hrozně pyšná, vlastně to celé dotáhla a zvládla za mě. Ale pro mě to byl to hrozný večer. Druhý den jsem vyrazila na letiště a potkala se s posádkou.

Zasněžené vrcholky hor

Byli to samí milí Poláci. A byli na mě neskutečně hodní. Byla jsem v zadní části letadla a ve Varšavě nám nastupovali cestující do Egypta předními i zadními dveřmi. Připadala jsem si jako ve scéně z filmu Sám doma. Rodiny s přáteli, spousta dětí, hluk a nervy cestujících před cestou. Jak tam tak vzadu stojím a cestující nastupují, najednou se přihrne muž z kabiny a žene s na schody ven na mráz. Zastavila jsem ho a ptala se, co se děje. Prý nic, jen se potřeboval na něco podívat. Za chvíli přišla žena a také se hrnula ven. Měla stejnou odpověď. Odešla a za pár minut se vrátila. Prý, jestli ještě budou lidi nastupovat. Řekla jsem, že ano, že autobusy přijíždí postupně a ještě nemáme všechny cestující. Uklidnila se a odešla. Když nastoupili všichni cestující a začali jsme zavírat dveře, přiběhla žena i muž. Zmateně říkali, že jsou velká skupina přátel, rodiny s dětmi. Zeptala jsem se, co se děje. Žena mi vyděšeně řekla, že přišli na to, že jim ASI jedno dítě chybí! „KEVINE?!“ Byla moje první myšlenka. Byl První svátek vánoční, v televizi možná právě běžela scéna v letadle z filmu Sám doma a já to tu mám živě! Volala sem rychle vedoucí. Prohledali jsme letadlo a dítě našli! Hurá. Tenhle film skončil s Kevinem na dovolené u moře.

pohled z výšky, romantika

A já? Během letu jsem ochutnala všechna typická vánoční polská jídla, co si kolegové přinesli s sebou. Posádka se o mě starala jako o vzácného hosta. Nakonec to byl jeden z nejkrásnějších letů, které jsem v daném roce zažila. A na Druhý svátek vánoční mě čekaly moje milované děti a dárky pod stromečkem. Měla jsem pak pár dní volno a užili jsme si pohádky i cukroví. Dokonce i na film Sám doma jsme se podívali a já dětem vyprávěla, jak jsem vezla Kevina.

Užijte si vánoční lety s námi a buďte na sebe milí.