Hlavní obsah
Lidé a společnost

Po kom jde Rada pro rozhlasové a televizní vysílání

Foto: Janek Wagner

Screenshot z videa Sugar Danny.

Nedávná tisková zpráva RRTV o nutnosti registrace nejrůznějších youtuberů, tiktokerů a tzv. influencerů, protože splňují definici podle zákona č. 132/2010 Sb, vyvolala reakce ze všech stran. Podívejme se, po kom konkrétně RRTV jde.

Článek

Požádali jsme proto RRTV o poskytnutí informací podle zák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a obdrželi jsme 56stránkové částečně anonymizované znění dosavadních monitoringů potenciálních poskytovatelů audiovizuální mediální služby na vyžádání na sociálních sítích Instagram a Facebook.

Sugar Denny

Nejprve ze zápisu RRTV:

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 4 odst. 1 zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 132/2010 Sb.), v platném znění, a na základě § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, žádá poskytovatelku služeb Denisu XXX o podání vysvětlení, z jakého důvodu Radě doposud neoznámila poskytování audiovizuální mediální služby na vyžádání, kterou poskytuje v rámci svých profilů na sociálních sítích a službách platforem pro sdílení videonahrávek (YouTube, Instagram, HeroHero). Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 30 dní ode dne doručení výzvy.

Foto: Janek Wagner

Sugar Denny 2

A z monitoringu RRTV:

Poskytovatelka služby vystupující pod přezdívkou Sugar Denny (vlastním jménem Denisa XXX, dříve vystupující pod pseudonymem Denny Canton) je aktivní na platformách Youtube, Instagram, HeroHero a TikTok. Její tvorba se zaměřuje primárně na vlogy z každodenního života a také na módu, kosmetiku a životní styl. Častým tématem je v jejích videích tzv. body positivity s cílem lidem ukázat, že na vzhledu a váze nezáleží a člověk by se měl mít rád takový, jaký je.

Foto: Janek Wagner

Sugar Denny 3

Na platformě Youtube je uživatelka registrována od 4. 10. 2014. Ke dni 30. 7. 2024 má daný kanál 201 000 odběratelů (registrovaný uživatel platformy Youtube, který dostává upozornění, když odebíraný uživatel youtubového kanálu přidá nový videoobsah) a nachází se na něm celkem 528 videí, přičemž celkový počet zhlédnutí audiovizuálního obsahu na kanále činí 80 560 808 zhlédnutí. Pod profilovou fotografií uživatelky a popiskem (obsahující link na její profil na sociální síti Instagram včetně emailu určeného na kontaktování v případě pracovních záležitostí) youtubového kanálu se nachází možnosti filtrování videoobsahu. Jde o kategorie „Videa“ (všechna videa na kanále nahraná uživatelkou, lze je třídit od nejnovějších, nejoblíbenějších a nejstarších), „Shorts“ (krátká videa s formátem na výškou, uzpůsobené primárně ke sledování na mobilních telefonech) a „Playlisty“ (je jich vytvořeno pět - „REAGUJU NA VAŠE STORYTIMY“ (obsahující jedno video) – „TRAVEL VLOGY“ (devět videí) – „SKIMS HAULY“ (čtyři videa) – „VLOGY“ (18 videí) – „STORYTIMES“ (21 videí)). Playlisty lze ještě řadit podle data přidání od nejnovějšího či podle posledního přidaného videa v rámci playlistu. Uživatel platformy může videoobsah filtrovat také pomocí symbolu lupy zadáním klíčových slov.

Jiří Král

Jiří Král je bývalý český youtuber a účastník reality show Farma (2012), odvysílané na programu NOVA. Ve sledovanosti českých youtuberů se dostal na špici a stal se z něj významný influencer. Rozjel spolupráci s různými firmami, jejichž značku či výrobky na platformě propagoval (influencer marketing). Svoji youtubovou kariéru zakončil v únoru 2018 (začal v roce 2014) odvysíláním dokumentu s názvem „Byl jsem youtuber“. V současné době působí v marketingové agentuře Social Park, kterou založil. Ta pomáhá značkám budovat sociální sítě a propojovat je s influencery. Tvoří jim online kampaně, video obsah a pomáhá s budováním značky. Někdejší tvůrce videí (zejména o hrách) na nejznámější platformě (YouTube), kde počet jeho odběratelů dosáhl hranice 1 000 000, však nadále zůstává aktivní na sociální síti Instagram.(…)

Foto: Janek Wagner

Jiří Král

S influencerstvím se pojí byznys. Aktivita influencera spočívá mimo jiné v propagaci služeb a produktů firem, s nimiž navázal spolupráci. Jedná se o tzv. influencer marketing. Značky spolupracují s tvůrci obsahu, aby využili jejich fanouškovskou základnu. Screening zaznamenal řadu fotografií a krátkých videí, jejichž obsahem byla propagace značky Alza a O2. U příspěvků, které se vztahují k produktům Alza, je explicitně uvedeno, že se jedná o „Placené partnerství s alza_czsk“. U videa, které propaguje odměnu 300 Kč díky Air Bank – O2, resp. propaguje službu O2, se obdobná informace nezobrazuje. Aktivita poskytovatele v rámci jeho Instagramového profilu tedy jednoznačně vykazuje znaky hospodářské činnosti.

Michaela Maurerová

Na základě interního zjištění byla zmonitorována aktivita potenciální poskytovatelky audiovizuální mediální služby na vyžádání vystupující pod názvem michaelamaurerova (vlastním jménem Michaela Maurerová), působící na Instagramu - https://www.instagram.com/michaelamaurerova/?hl=cs.

Stejně tak bylo zjištěno, že poskytovatelka působí na sociálním médiu Facebook, kde je uvedeno, že její profil sleduje 7600 uživatelů.

Facebookový profil je oficiální stránkou Michaely Maurerové. Jakožto úvodní informace je o  poskytovatelce uvedeno: filmová a televizní herečka, moderátorka, jógamatka a příležitostná švadlena. Lze se s určitostí domnívat, že příspěvky na svůj FB profil vkládá sama poskytovatelka a a nese tak redakční odpovědnost za uvedený obsah.

Foto: Janek Wagner

Michaela Maurerová

Ihned v úvodních informacích můžeme nalézt odkaz na instagramový účet, jenž je předmětem analýzy tohoto předkládaného materiálu. Facebookové příspěvky poskytovatelky paní Maurerové korespondují s příspěvky, které jsou umístěny na jejím instagramovém účtu, respektive jedná se mimo jiné i o totožné příspěvky obsahující video (Reels), jenž je možné shlédnout i na daném Instagramu.

Počet Reels je ke dni 21.10.2024 20 a k tomu jsou zde umístěna i 3 videa. Totožný obsah je i z důvodu skutečnosti, že Facebook a Instagram spadají do skupiny Meta, respektive pod společnost Meta Platforms, Inc., která umožňuje uživatelům propojit dané účty zmíněných sociálních mediích.

V případě facebookového profilu paní Maurerové nemůže být řeč o soutěži s televizním vysíláním, jelikož počet videí a Reels je oproti jejímu instagramovému účtu značně nízký, přičemž tato videa nejsou uspořádány do katalogu pořadů. (…)

Foto: Janek Wagner

Michaela Maurerová

Obsah služby je v základním náhledu tříděný pouze podle data vložení příspěvku, ale hned pod základními informacemi lze vybrat příspěvky v textové podobě nebo příspěvky obsahující video (Reels). Poskytovatelka v rámci platformy Instagram má ke dni 21.10.2024 8900 sledujících a 1107 příspěvků.

Reels jsou v rámci poskytovatelky instagramového profilu dominantní, přičemž značná část videí se vztahuje k propagaci produktů/značek, s nimiž poskytovatelka spolupracuje. (Klorane, Lidl, Emco). Videa pojednávají jak o propagaci produktů, tak se vztahují i k výjevům z osobního a pracovního života poskytovatelky. Poskytovatelka tak sdílí se sledujícími poznatky z cest, různé rodinné okamžiky, inspiruje ostatní sledující svými názory a ovlivňuje jejich nákupní rozhodnutí.(…)

Lze konstatovat, že daná služba soutěží s televizním vysíláním a obsahuje také katalog pořadů.

Natálie Myslivcová

Účet Natálie Myslivcové byl na platformě Instagram vytvořen v prosinci 2012. Ke dni 7. října 2024 se jednalo o soukromý účet, tzn. jeho sledování bylo podmíněno odesláním žádosti o sledování Myslivcové, která ji musela schválit. K tomuto dni měl účet 156 tisíc sledujících. Kontrola účtu z 22. října 2024 ukázala, že účet byl změněn na veřejný, tedy dostupný pro kohokoli i bez nutnosti zaslání žádosti o sledování. K 22. říjnu 2024 měl účet 155 tisíc sledujících. Dle počtu sledujících uživatelů lze dosah Myslivcové označit za masový a v daném ohledu má potenciál konkurovat televiznímu vysílání, resp. s ním soutěžit.(…)

Foto: Janek Wagner

Natálie Myslivcová

Videa tedy nejčastěji zachycují Myslivcovou a její tři malé děti v nejrůznějších životních situacích. Lze předpokládat, že cílovou skupinou budou zejména ženy mladého a středního věku či maminky s malými dětmi. Mezi sledujícími jsme zaznamenali ovšem i muže. Videa jsou produkována se zřetelným prvkem zábavy, a to často i ta s komerčním přesahem. Obsah a forma videí má potenciál oslovovat i konzumenty mladší 18 let. Přihlédneme-li k obsahu videí i k počtu sledujících uživatelů, lze konstatovat, že instagramový účet (služba) Natálie Myslivcové má potenciál soutěžit s televizním vysíláním.(…)

Myslivcová se na Instagramu prezentuje jako veřejně známá osobnost. V popisu účtu je uvedena její e mailová adresa jakožto kontakt pro firmy, pokud mají zájem navázat s ní spolupráci.

Foto: Janek Wagner

Natálie Myslivcová

Jak jsme ukázali v popisu jednotlivých videí (tabulka 1), její aktivita na Instagramu mimo jiné spočívá i v propagaci služeb a produktů firem, se kterými spolupráci již navázala. Jedná se o tzv. influencer marketing, tedy typ marketingu, který využívá k propagaci značky vlivné osoby, influencery, aby využil jejich rozsáhlou fanouškovskou síť, jež má navíc k dané osobnosti důvěru.

Patricie Pagáčová

Poskytovatelka služby vystupující pod vlastním jménem Patricie Pagáčová (neužívá pseudonym) je aktivní na platformách Instagram a Facebook. Její tvorba se zaměřuje především na fotografie a krátká videa zaměřená na různé situace z osobního i pracovního života. Na platformě Instagram se však objevuje i propagace nejrůznějších služeb / výrobků. U některých videí je umístěno označení „placené partnerství“.

Foto: Janek Wagner

Patricie Pagáčová

Na platformě Instagram byla uživatelka registrována v září 2016. Ke dni 17. září 2024 má poskytovatelka na platformě Instagram 1 041 příspěvků a 615 948 sledujících. V hlavičce profilu je umístěna e-mailová adresa patricie.pagacova@gmail.com a odkaz na účet společnosti OF AGENCY s.r.o. Dále je uvedeno, že poskytovatelka je ambasadorkou @amazingplacescz. Součástí základních informací je rovněž odkaz na web psizivot.cz.

Závěr

Nemá smysl ve výčtu pokračovat, kompletní monitoring naleznete zde. Je jasné, že výběr monitorovaných je vysloveně náhodný a pokrývá jen velmi malý zlomek tzv. potenciálních poskytovatelů audiovizuální mediální služby na vyžádání, RRTV k tomu uvádí, že ho „vykonává tak jako i v dalších oblastech své působnosti – jednak na základě své vlastní správní činnosti a rovněž na základě podnětů k zahájení řízení“. Je tedy na místě otázka, co je cílem aktuálního postupu RRTV, která zřejmě na plošný monitoring a s ním související správní činnosti nemá kapacitu?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz