Článek
Obrácená psychologie
Ano, můžete zkusit reverzní psychologii, které se někdy laicky říká obrácená psychologie. Jedná se o velmi zajímavou metodu. Jedním z jejich hlavních východisek je předpoklad, že člověk nemá rád omezování osobní svobody. Pokud druhému něco přikážete nebo na něj budete vyvíjet nátlak, zpravidla bude odporovat. A to dokonce i tehdy, když bude podvědomě tušit, že pravda je na vaší straně. Bude mít totiž pocit, že mu odebíráte možnost svobodné volby, že se jej snažíte vmanévrovat tam, kam chcete vy. Svým neuposlechnutím vám dá jasně najevo, že on je svým pánem, alespoň v dané věci.
Proč metoda funguje
Z uvedeného plyne, že když chcete druhého k něčemu přimět, můžete mu zkusit dát instrukci k pravému opaku. Porušování zákazů nebo vytyčených pravidel lidi většinou láká, a to z několika důvodů:
- Lidé nemají rádi příkazy, nechtějí se nechat omezovat ve své svobodě, svých možnostech a také nechtějí podstupovat nepohodlí.
- Mnoho lidí rádo porušuje zákazy, dává jim to pocit dobrodružství, hrdinství či výjimečnosti.
- Jedná se o typický projev boje proti autoritám.
Neposlouchej za dveřmi!
Klasikou je, když dítěti řeknete: „Jdi do svého pokoje a neposlouchej za dveřmi!“ První věc, co udělá, jakmile to půjde, bude, že přilepí ucho na dveře. Kdysi nám ve škole říkali, že když mrzne, nesmíme olizovat kovové zábradlí, aby nám nepřimrznul jazyk. Celé dopoledne mi to vrtalo hlavou. Hned po odchodu ze školy jsem se opatrně dotkla špičkou jazyka kovového sloupku od plotu. Dodnes si pamatuji palčivé brnění, které jsem na jazyku v mínus deseti okamžitě ucítila, když začal bleskově přimrzat, a které mě naštěstí rychle přesvědčilo, že učitelé měli pravdu.
Jak metodu prakticky uplatnit
S reverzní psychologií se setkáte v mnoha oblastech života, např. při výchově dětí, v zaměstnání, ve sportu nebo v marketingu. Určitě ji nejednou někdo aplikoval i na vás. A možná, že jste ji někdy nevědomky použili i vy. Ačkoli se to na první pohled nezdá, reverzní psychologie má své nezastupitelné místo i v obchodní sféře, a to zejména v marketingu a reklamě. Uveďme si několik příkladů z různých oblastí.
Ve výchově
Dítě není příliš žhavé do úklidu svého pokoje a vždy mu to trvá neskutečně dlouho. Rodič může říct: „Vsadím se, že nestihneš do půl hodiny uklidit svůj pokoj a když přece jen ano, tak určitě najdu všechny hračky naházené pod postelí.“ Pokud je dítě alespoň trochu soutěživé, může postup zafungovat. Navíc pokud zesílíme motivaci malou odměnou, například: „No, ale kdybys to přece jen dokázala, to bych si s tebou pak musela zahrát tvou oblíbenou hru.“
V zaměstnání
Šéf potřebuje, aby jeho podřízený vzal na sebe náročný, a navíc jen průměrně hodnocený pracovní úkol. Je mu tedy jasné, že dotyčný nebude překypovat ochotou. Předloží mu však věc takto: „Mám tady jeden náročný úkol, ale nejsem si jistý, jestli to na vás nebude příliš. Jeho vypracování vyžaduje skutečného odborníka. Troufnete si na to? A podřízený mnohdy přikývne, protože nechce vypadat jako neschopný, naopak láká ho možnost stoupnout v očích šéfa.
Ve sportu
Trenér chce přimět svého svěřence k většímu sportovnímu výkonu. Svěřenec si příliš nevěří a také jeho fyzický výkon má určité rezervy. Trenér mu řekne: „Na závody vás prozatím nenavrhnu, nejste bojovník. Potřebuji někoho, kdo se do tréninku zakousne jako buldok.“ Dotyčný sportovec, pokud má v sobě alespoň trochu sportovního ducha si řekne, že trenérovi ukáže: „Když chci, tak to dokážu!“
V marketingu
Zatímco klasická reklama zákazníky láká na slogany pomocí vychvalování typu Kupte si naše produkty, protože jsou nejskvělejší a nemůžete bez nich žít, reklama v duchu reverzní psychologie vás nebude lákat, ale naopak od vaší činnosti odrazovat. Klasikou je například internetová reklama v tomto smyslu: „Neklikejte na toto tlačítko! Naše produkty nejsou pro každého.“ A mnoho lidí na odkaz opravdu klikne. (Pokud však tuto metodu znáte, pravděpodobnost, že kliknete, prudce klesá, protože víte, o co se jedná.) Pozorný čtenář si určitě všimnul, že metoda byla použita i v nadpisu tohoto článku, aby mohla sloužit jako názorný příklad.
Jeden soused kdysi přijel novým autem, avšak naprosto jinou značkou, než kterou si zamýšlel koupit. Když jsem se podivila náhlé změně jeho preferencí, reagoval: „Já tohle auto ani tak moc nechtěl, ale ten frajer prodavač mi dával jasně najevo, že na tuhle káru nemám. Tak jsem mu ukázal, že mám. Měla jsi vidět, jak čuměl, když jsem řekl, že to beru!“
Využít, ale nezneužít
Znalost reverzní psychologie vám může v životě nejen pomoci dosáhnout svých cílů, ale také prohlédnout manipulativní praktiky druhých. Podobně však jako každý jiný poznatek může být zneužita. Používejte ji proto eticky a zároveň nedovolte druhým, aby ji zneužili vůči vám.
Zdroje:
https://wikisofia.cz/wiki/Reaktance
https://www.researchgate.net/publication/233021679_Do_people_use_reverse_psychology_An_exploration_of_strategic_self-anticonformity