Hlavní obsah
Móda a trendy

Rozhovor s autorkou knihy „Oblékám se, tedy jsem“ o módě a psychologii oblékání

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Adéla Vymazalová (Janá Horáková, publikováno se svolením)

Autorka knihy Oblékám se, tedy jsem.

Začtěte se do rozhovoru s psycholožkou Janou Horákovou, která je autorkou první české knihy o psychologii odívání Oblékám se, tedy jsem…aneb je skutečně pravda, že šaty dělají člověka?

Článek

Rovněž stojí za aktuálně probíhajícím výzkumem, který se snaží zjistit, zda můžeme podle oděvu poznat osobnost člověka. Je určen českým ženám ve věku od 21 do 100 let! Do výzkumu se můžete zapojit na webu www.oblekamsetedyjsem.cz.

Dobrý den, paní Horáková. Vaše kniha „Oblékám se, tedy jsem“ se zabývá fascinujícím tématem - psychologií oblékání. Mohla byste nám prosím sdělit, co vás k napsání této knihy inspirovalo?

Ano, s radostí. Během studia na vysoké škole jsem se setkala s názorem, že můžeme podle oděvu poznat osobnost člověka a také s ním léčit, provádět tzv. fashionterapii. To mě na jedné straně zaujalo, ale rovněž pohoršilo, protože se jedná o nepodložené informace. Zároveň jsem si uvědomila, jak málo o daném tématu vím. Když jsem se pokusila vyhledat relevantní informace, zjistila jsem, že to není vůbec snadné. A proto jsem si o rok později toto téma zvolila jako námět pro svou magisterskou diplomovou práci. Následně jsem ve zkoumání psychologie odívání pokračovala i v rámci doktorského studia, během kterého vznikla tato kniha.

Kniha se zabývá i historií módy a odívání. Jak se podle vás vnímání oblečení a jeho role v našich životech měnilo v průběhu staletí?

V minulosti bylo oblečení především praktické - sloužilo k zakrytí nahoty a ochraně před povětrnostními vlivy. Až s rozvojem společnosti a růstem prosperity se oblečení stalo i nástrojem sebevyjádření a společenského statusu. Dnes je móda dostupnější než kdy dříve, a proto hraje mnohem důležitější roli v našem každodenním životě. Zároveň ale čelíme i negativním jevům, jako je fast fashion a s ním spojený nadměrný konzum a plýtvání.

Jak ovlivňuje fast fashion naše vnímání módy a odívání?

Fast fashion přinesla do módy dostupnost a trendy za nízké ceny. To má bezesporu i svá pozitiva. Na druhou stranu ale vede k tomu, že přestáváme vnímat oblečení jako hodnotu a kupujeme ho impulzivně bez ohledu na jeho kvalitu a trvanlivost. To má negativní dopad nejen na naše peněženky, ale i na životní prostředí.

Z psychologického hlediska, jak oblečení ovlivňuje naše myšlení, emoce a chování?

Oblečení má na naši psychiku silný vliv. Může ovlivňovat naše sebevědomí, náladu, a dokonce i naše kognitivní funkce. Více o tom píšu ve své disertační práci. Například oblečení, ve kterém se necítíme dobře, může vést k nepohodě a stresu. Oblečení také hraje důležitou roli v neverbální komunikaci. Můžeme jím sdělovat informace o naší profesi, zájmech, osobnosti, a dokonce i o naší náladě, ale stejně tak se za něj můžeme schovávat, a tedy i klamat.

Jaké tipy byste dala lidem, kteří chtějí pomocí oblečení posílit své sebevědomí a zlepšit svůj psychický stav?

Nejprve je důležité poznat sama sebe, své hodnoty, preference a najít odvahu to vše ukázat svému okolí. Jak říkáme my psychologové být autentickým, kongruentním člověkem. Znalost barevné typologie a střihů vám pak pomůže vyznat se v záplavě oblečení a najít odpovídající krejčovskou formu, která podtrhne to, za koho se považujete. To znamená oblečení, které vám padne, lichotí vaší postavě a odráží váš osobní styl. Dále se zaměřte na kvalitní materiály a nadčasové kousky, které se vám budou hodit k více outfitům. Nebojte se experimentovat a hrát si s módou. Oblečení by mělo být především zábavou a příležitostí k vyjádření své individuality. Oblečení může být také nástrojem, skrze který se poznáváte. A v neposlední řadě se obklopujte lidmi, kteří vás inspirují a podporují ve vašem smyslu pro módu.

A jak se vám daří oddělovat váš zájem o módu od vašeho vědeckého přístupu k psychologii oblékání? Prohlížíte si lidi na ulici a analyzujete jejich oblečení?

To je zajímavá otázka. Jelikož jsem se o módu začala zajímat až v souvislosti s výzkumem, nemusela jsem tuto věc nikdy řešit. Dokonce by se dalo říct, že se o módu ani nezajímám, pakliže „módou“ striktně rozumíme novinky a trendy ve světě odívání. Někdy se mě lidé ptají na něco z této oblasti a já je vždy zklamu, protože nesleduji módní trendy ani nemám přehled v tom, kdo vede slavné módní domy typu Dior či Gucci, či neznám jména slavných módních návrhářů. Pořád jsem hlavně psycholog a vědec, který 4 z 5 dnů pracuje v ambulanci a zbytek času věnuje disertačnímu výzkumu. A pozorovat cizí lidi mě nikdy moc nezajímalo (smích).

Mohla byste nám říct něco více o tomto výzkumu?

Ano, v současné realizuji ojedinělý výzkum, který se snaží zjistit, zda můžeme podle oděvu poznat osobnost člověka. Výzkumu se může zúčastnit každá česká žena ve věku od 21 do 100 let. V první části výzkumu je nutné pořídit fotografii v outfitu, který ženu nejvíce vystihuje. V druhé části vyplní dotazník, který se týká oblečení, stylu, módy, sebevědomí a dalších aspektů psychiky. Výzkum je anonymní a trvá přibližně 30 až 100 minut.

A jak se do výzkumu mohou ženy zapojit?

Informace o výzkumu a formulář pro vyplnění naleznou na webových stránkách www.oblekamsetedyjsem.cz nebo na sociálních sítích výzkumu „oblekamsetedyjsem“ (FCB či IG), kde se také dozví spoustu zajímavostí ze světa psychologie odívání.

Proč by se ženy měly do výzkumu zapojit? Co z toho budou mít?

České ženy mají teď jedinečnou příležitost zapojit se do výzkumu světového významu. Ještě nikomu se jednoznačně nepodařilo rozklíčovat, zda můžeme podle oděvu poznat osobnost člověka. Svým zapojením tak pomohou obohatit vědecké poznání a změnit pohled na oděv, který je stále vnímám jako něco povrchního a neužitečného. Kromě toho je výzkum příležitostí dozvědět se o sobě něco nového. Při pořizování fotografie se musí zamyslet nad tím, kdo jsou a co je vystihuje. A v dotazníku naleznou spoustu otázek, které je rovněž nutí ponořit se sama do sebe a zamyslet se na tím, jaký je jejich styl, kdo a co na ně mělo/má vliv atp. Výzkum je svým způsobem sebepoznávací cvičení, které ženu nic nestojí, jenom kousek jejího času. Pro řadu žen, které se již zapojily, to byla velmi cenná a obohacující zkušenost. O tom, co tyto ženy o výzkumu napsaly, se dočtete na webu či sociálních sítích výzkumu.

Děkuji vám za váš čas a za cenné informace. Vaše kniha i výzkum jsou bezesporu inspirativní a užitečné pro všechny ženy, které se zajímají o módu a psychologii oblékání.

Děkuji i vám. Přeji nám všem, abychom si módu užívali a našli v ní radost ze sebevyjádření!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz