Článek
Číšník profesionál znal hosta jménem, posazoval jej na „jeho“ místo a rázem byl na stole i jeho oblíbený nápoj.
Nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců má za následek omezování provozní doby. Nejen že se běžně uzavírají nejslabší dny v týdnu a svátky, ale je zcela běžné, že se zavírá brzy. Večeři po 21 hod už skoro nikde nedostanete a od 21.30 hod už vás ženou ven s cílem co nejdříve zavřít - hodit hadr na pípu a zvednout židle na ježka (tyto termíny jsou z dob socialismu, ale uvedené situace ty časy reálně připomínají). Jeden příklad z vinárny v centru Bratislavy z minulého týdne: ve 21.30 hod nás vyprovodili na terasu, že budou zavírat, tam si to můžeme dopít. A o 15 min později přišli s kelímky, že potřebují ty naše vinné sklenice.
A ceny rostou o sto šest. Pivo i kafe skoro za stovku je dnes už normální (před covidem to bylo méně než za půlku). A v západní Evropě je to ještě horší. Tam, kde jsem platil za večeři 50 EUR, tak dnes to je 100, spíš 150! Jasně, náklady letí nahoru, zvláště potraviny i energie a koneckonců i ty mzdy. Ale nelze zvýšit ceny o 100 %, zároveň zavřít na 2 dny v týdnu a čekat, že hosté přijdou. Nepřijdou! Nevědí, kdy je otevřeno a kdy ne, personál často nemluví ani česky, třetina jídel už je vyprodaná a hle novinka – nemohu platit kartou! A když ano, tak třeba číšník chce tip jen v hotovosti.
Toto je úpadek českých restaurací, který není výjimkou ani ve vyspělé Evropě. Všichni řeší podobné problémy, kde vzít lidi na práci a nemají čas na to, aby poctivě sloužili svému hostovi.
V hotelích to máme snadnější. Máme více zdrojů, hotelové hosty, akce, konference, v okolí místní rezidenty i hosty tak říkajíc „z ulice“. Princip je ale stejný. Dát každému hostu důležitost a nabízet co očekává. A právě proto v naší hotelové síti motivujeme personál, aby znal svého hosta, aby mluvil česky, držíme normální ceny a především otevírací dny v pátek nebo svátek, plus navíc prodlužujeme otevírací doby - restaurace musí být otevřena minimálně do půlnoci.
Dobrý hotel vždy musel (a to platí pořád) mít dobrou restauraci, a takový má vždy i vyšší rating, víc klientů, tržby a zaslouženou odměnu v podobě zisku. A to budu bránit vždy a všude!