Hlavní obsah
Sport

Quo vadis, česká ligo? Tendr na marketingová a televizní práva

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Archiv - SK Slavia Praha

Petr Ševčík - SK Slavia Praha

Profesionalizace, plné stadiony a větší zájem sportovní i široké veřejnosti o český fotbal jako atraktivní produkt. Právě třetí ze zmíněných témat bude předmětem mého dalšího komentáře.

Článek

Nacházíme se totiž v rámci Ligové fotbalové asociace (LFA) ve finální fázi přípravy tendru na marketingová a TV práva FORTUNA:LIGY, a tedy i hledání nového partnera pro cestu „do Evropy“.

V přepočtu více než 1,5 miliardy korun za rok. Za tuto rekordní částku došlo nedávno v sousedním Polsku k prodloužení smlouvy na vysílací práva polské Ekstraklasy se společností Canal Plus. Ta je mimochodem jedním ze zájemců i v tuzemském tendru a společně s O2 se řadí mezi hlavní favority. Hned na začátek trochu kontextu, abyste pochopili, proč je současný tendr zásadní. Práva na českou ligu má od února 2014 firma Pragosport, s níž LFA již dvakrát prodloužila smlouvu. Roční kontrakt má hodnotu v řádu 150 milionů. Nemusím asi říkat, že je to málo. Nejen v porovnání s polským příkladem.

Ve srovnání s prestižními ligami je to pak samozřejmě naprosto směšná částka. A to bohužel i v prostředí střední Evropy. Podle veřejně dostupných zdrojů dosahuje hodnota televizních práv v Maďarsku 585 milionů korun za sezonu, v Chorvatsku 270 milionů a v Rakousku dokonce 982 milionů korun, přičemž si troufnu říct, že kvalita těchto lig je minimálně srovnatelná s tou naší. V mnoha faktorech je česká liga dokonce zcela převyšuje. Podhodnocení má negativní dopad především na výslednou kvalitu. Už dávno mělo dojít na přehodnocení ceny za televizní práva tak, aby lépe reflektovala hodnotu a popularitu FORTUNA:LIGY a stejně tak pracovala i s výhledem na její budoucí rozvoj. Buďme rádi, že můžeme tuto historickou křivdu napravit a přinést do českého fotbalu peníze, které ho posunou blíže do Evropy. Vysoké částky, za které se prodávají televizní práva, a tedy i investice do kvality fotbalu, jinde nevznikly samy od sebe. Právě kvalita určuje jeho hodnotu v očích těch, kteří za něj platí. Tendr, který bude po úterním jednání zástupců LFA na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže vypsán v nejbližších dnech, je prvním krokem k této změně. Bude to ale i tak velká výzva a debata není jen o penězích.

Důležité je i to, aby se nový vlastník práv stal pro nás kluby opravdovým partnerem, který bude mít zájem český fotbal jako produkt společně dál rozvíjet. Je příznačné, že Pragosport se za celých 12 let účastnil výkonného zasedání LFA jen v jednom případě, a to až v letošním roce, kdy se snažil přemluvit kluby k pokračování spolupráce. To je přístup, který už se nesmí opakovat. Co budeme chtít po novém „parťákovi“? Tak například. Více kamer na stadionech. Minimem bude dvanáct oproti stávajícím šesti a pozitivní body získá ten, kdo zajistí čtrnáct nebo šestnáct. Zakoupení kalibrované čáry pro ukončení debaty o sporných ofsajdech. Nebo diskusi o tom, v jaké časy je nejlepší zápasy odehrát. Zda se chytne model 15:00 a 18:00 nebo přejdeme na časy Premier League, kdy má první zápas výkop už po obědě a například sobotní program jede až do večera. A mnoho dalšího. Vše směřující k tomu, že chceme dát divákům maximální zážitek. Nejen v den zápasů, ale i mimo něj. V tomto kontextu je pro kluby naprosto zásadní možnost pracovat se záznamy momentů z hrací plochy. Což po novém tendru konečně půjde.

I když to není jen o ročním rozpočtu, na závěr řeknu něco, co vás jistě zajímá. Jaká má být cena? Určitě přesahující 400 milionů. Nedostaneme je však jen tak. Musíme se všichni přičinit o to, aby onu hodnotu viděl nejen zájemce o marketingová a televizní práva, ale především fanoušci. Vracím se opět k zmíněným třem bodům. Profesionalizace, plné stadiony a atraktivní produkt. K tomu musí od příští sezóny směřovat vše, co v rámci LFA budeme dělat. Protože jenom tak ukážeme, že český ligový fotbal má daleko vyšší cenu. Musíme všichni pochopit, že našimi zákazníky jsou především fanoušci na stadionu a diváci televizních přenosů. Kvalita fotbalu, počet diváků a zážitek ze zápasu určují zájem o marketingová a televizní práva a zvyšují hodnotu ligové soutěže jako celku. To bude také hlavním úkolem nového profesionalizovaného týmu LFA. Ihned po vyhlášení výsledku tendru začít s novými partnery pracovat na tom, aby za pět let, u dalšího tendru, mohla být cena minimálně dvojnásobná.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám