Článek
Mediální kauza ohledně finančních náhrad, jež má nově od 1. 1. 2025 dostávat manželka prezidenta, mě v zásadě minula. Každý má přirozeně své vlastní preference pro hodnocení důležitosti jednotlivých událostí, ovšem má pozornost se soustředila spíše na americké volby, válku na Ukrajině a na izraelský odstřel „bojovníků za svobodu“ z Hizballáhu. Navzdory tomu mě však ona kauza dostihla prostřednictvím rozhořčených komentářů i mezi rodinnými příslušníky. Tyto komentáře se nesly ve smyslu: „Je to nehoráznost, Pavlová chce podojit státní rozpočet a chce dostat peníze navíc, chudáci důchodci a samoživitelky.“, případně s dovětkem: „To by se za Zemana nestalo.“, (v kontrastu s realitou a nárůstem rozpočtu o desítky procent, viz třeba zde, zde a zde). Poněkud bizarní pak byl další dovětek ve smyslu: „A Jurečka je borec, že to veřejně odhalil a že to zarazil.“
Proto jsem si dohnal své opomenutí níže uvedeným shrnutím celé kauzy, které by se mohlo hodit i jiným, „žhavé trendy“ nesledujícím, čtenářům. A rovněž se toto shrnutí bude hodit, až bude tento podzimní „hluboce lidský příběh“ vytažen příští rok v rámci volební kampaně proti „asociální vládě“.
Jak to začalo
Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo novelu zákona, který stanovuje platy některých představitelů státní moci (zákon č. 236/1995 Sb.). Jádrem tohoto zákona je zvýšení platů politiků a soudců. Zvýšení platů politiků by bylo na samostatnou diskuzi, nicméně zvýšení platů soudců bylo nutné provést z toho důvodu, že Ústavní soud zrušil ke dni 31. 12. 2024 ustanovení zákona, které v rámci konsolidačního balíčku stanovilo, že platy soudců mají činit 2.822násobek (oproti původnímu 3násobku) průměrné hrubé měsíční nominální mzdy (viz důvodová zpráva).
Součástí novely je i zavedení paušální náhrady výdajů spojené s doprovázením prezidenta republiky při plnění protokolárních a reprezentativních povinností pro manžela nebo partnera hlavy státu. V původním návrhu, který MPSV dne 30. 9. 2024 poslalo do mezirezortního připomínkového řízení, byla tato náhrada koncipována tak, že by byla vyplácena nad rámec náhrad prezidenta (tedy znamenalo by to další výdaje pro státní rozpočet). Připomínkové řízení skončilo dne 7. 10. 2024. Následujícího dne se prezident Pavel vyjádřil k návrhu na svém účtu X (dříve Twitter) v tom směru, že rozhodně neměl zájem na tom, aby náhrada pro manžela nebo partnera hlavy státu představovala další výdaj pro státní rozpočet. Naopak chtěl, aby spolu se zavedením této náhrady byly o výši této náhrady sníženy náhrady výdajů poskytované hlavě státu. Zároveň zmínil, že nepovažuje za fér to, že výkon funkce první dámy se nezapočítává do důchodu, tedy za manžela nebo partnera hlavy státu není během plnění reprezentativních a protokolárních „povinností“ hrazeno pojištění (viz třeba zde).
Jak to pokračovalo
Dne 16. 10. 2024 schválila vláda návrh výše uvedené novely zákona v podobě, podle níž náhrada pro manžela nebo partnera hlavy státu už nepředstavuje další výdaj pro státní rozpočet. Návrh je koncipován následujícím způsobem. Pokud hlava státu nemá manžela nebo partnera nebo pokud se její manžel nebo partner nepodílí na reprezentaci státu, připadá náhrada prezidentovi jako dosud. V případě, že se manžel nebo partner na reprezentaci státu podílí, připadne přibližně třetina prezidentovy náhrady manželovi nebo partnerovi hlavy státu, zbytek zůstává prezidentovi. Jde tedy pouze o přesun peněz od jedné osoby ke druhé. Zároveň je v této nové verzi novely zákona upraven způsob zvyšování platů politiků a soudců tak, že je sice vyhověno požadavku Ústavního soudu, ale zároveň je navýšení rozloženo do dvou let, aby činilo v příštím roce menší zátěž pro státní rozpočet.
Následně byl návrh novely zákona postoupen dne 18. 10. 2024 Poslanecké sněmovně, kde má být projednáván na schůzi od 19. 11. 2024 jako sněmovní tisk č. 825. Znění zůstává nadále takové, že náhrada pro hlavu státu nepředstavuje další výdaj pro státní rozpočet. Zákon má být projednán ve „zrychleném“ režimu, to znamená, že proběhne pouze 1. čtení zákona a poté bude zákon postoupen Senátu a prezidentovi. Stále se tedy počítá s účinností 1. 1. 2025, i když se domnívám, že to bude těžko zvládnutelné.
Aby bylo jasné, nehodnotím působení Evy Pavlové. Ostatně, zákon se týká jakéhokoliv manžela nebo partnera hlavy státu i do budoucna. Obdobně je jako sněmovní tisk č. 653 aktuálně projednávaná novela zákona o Kanceláři prezidenta republiky, která má prezidentovi ČR (a tady už se to ani nebude týkat současného, ale opravdu jen jakéhokoliv budoucího prezidenta) umožnit zajištění obstarávání věcí spojených s přípravou na výkon funkce prostřednictvím Kanceláře prezidenta republiky už v čase mezi zvolením a složením slibu. Tento návrh byl připraven poté, co prezident Pavel zažil, že zákon nepočítal s tím, že mezi jeho zvolením a složením slibu budou skoro 2 měsíce, a byl zájem, aby se budoucí prezidenti nemuseli s těmito obtížemi potýkat.
A jak se to zašmodrchalo
Šlo mi jen o to vyvrátit fámy, které kolují, ve smyslu, že Eva Pavlová si požádala o nějaké peníze na lepší šaty. Nepřísluší mi spekulovat, jak probíhala příprava novely zákona a proč byla původně náhrada koncipována jako další výdaj pro státní rozpočet. Marián Jurečka v Partii dne 13. 10. 2024 poněkud zmateně prohlásil, že jeho dohoda s Kanceláří prezidenta republiky byla taková, že náhrada nebude dalším výdajem pro státní rozpočet, ale na nějakém jednání, u kterého nebyl, se to změnilo, resp. z Kanceláře prezidenta republiky měl přijít pokyn ke změně návrhu zákona.
Pod návrhem, který MPSV poslalo do mezirezortního připomínkového řízení, byl přitom podepsán sám Jurečka. Kancelář prezidenta republiky není jeho nadřízeným a pokud skutečně tvrdí, že nechtěl náhradu koncipovat jako další výdaj pro státní rozpočet, tak měl kontrolovat, co je jeho jménem odesláno z ministerstva ven. Platné znění novely zákona bylo velmi krátké a přehledné, této změny by si tedy musel Jurečka všimnout na první pohled. Nevím, k jakému úřednímu šimlu nebo nedostatku v komunikaci došlo, nicméně závěr je takový, že stát nebude manželovi nebo partnerovi hlavy státu dávat jakékoliv peníze navíc.