Článek
Podle smluvních podmínek, které jsou obvyklou součástí každého e-shopu, by mohla značka Reebok objednávky zrušit, protože se na webu objevila - pravděpodobně - systémová chyba. Podle některých médií už se značka vyjádřila, že objednávky nevyřídí a zruší. Ale tím by také mohla přijít o důvěru na českém trhu.
Zákazník je křehká panenka
Ruku na srdce, kdy naposledy zažila značka Reebok tak virální reklamu, jako uplynulý víkend? V době, kdy je na trhu mnohem silnější konkurenční Nike nebo Adidas, získala obrovský prostor v médiích „skoro zadarmo“. To slovo skoro je velmi důležité, protože za něj může zaplatit zlevněným zbožím, ve kterém může chodit půlka České republiky. Dokážete si představit lepší reklamu?
Podobné kousky se obvykle stávají virálními ve chvíli, kdy je vynese známá osobnost. Například v Británii už je standard, že co na sebe obleče Kate, princezna z Walesu, je okamžitě pryč. Tady nebylo žádné slavné osobnosti třeba, kromě influencerů, kteří upozornili na to, jak zlevněné zboží e-shop prodává.
Dokážete si představit tu druhou vlnu marketingové kampaně, kterou by Reebok dostal, kdyby zboží opravdu dodal? Jak by se lidé chlubili tím, co ve slevách získali, další by se chytali za hlavu, že neobjednali? A čekali by na další podobnou akci, ve kterou by u Reeboku už vždy doufali? Skvělý marketingový tah, na který teď možná značka ani nemyslí. Když ale statisícům zákazníků objednávku zruší, zůstane hořká pachuť. A možná se někteří z nich na e-shop už nevrátí. Třeba si řeknou, že když jim značka neposlala zboží tehdy, nakoupit půjdou jinam. Člověk je totiž tvor pocitový, a nakupuje nejraději značky, které jsou pro něj „lovebrand“. To se teď může z Reeboku stát. Ale firma by musela objednávky odeslat. Ačkoliv z právního hlediska by se z takové povinnosti jistě vyvázali.
Podobné kampaně stojí miliony
Kdyby chtěl Reebok cílit na podobně velkou masu lidí, musel by z marketingové budgetu uvolnit miliony. Teď stojí zřejmě před otázkou, jestli uvolní miliony na zboží, které už si zákazníky objednali. A co pak, když by opravdu jejich oblečení a boty bylo na každém kroku?
Jistě se najde někdo, kdo se vás zeptá, odkud máte mikinu. Boty na cvičení. A ten půjde a koupí si to za plnou cenu. Sotva někomu řeknete - ty jsem ulovil za dvacku. Budete je nosit stejně, jako boty, které jste si pořídili za plnou cenu.
Kdyby si teď marketingové oddělení sedlo a řekli si, že to byla neplánovaná (nebo plánovaná?) marketingová kampaň, která vyšla na jedničku a už si žije svým životem, bylo by to zřejmě na udělení nějaké té ceny za nejlepší myšlenku roku. Protože slovo „Reebok“ teď musí být na českém internetu jedno z nejvyhledávanějších. Pokud se ale omluví a pošlou - jak se o tom mluví - voucher na 10 %, bude jen zlomek těch, kteří by ho opravdu využili a na e-shop se vrátili. A tehdy by mohl Reebok na českém trhu ztratit mnohem víc než peníze. Už teď se totiž nedá mluvit o tom, že by měl dominantní postavení a byl by primárním cílem zákazníků. Naopak se zdálo, že značka v posledních letech upadá v zapomnění a stává se spíše „nostalgickou“. Šanci na vzkříšení teď má. Ale nic nenasvědčuje tomu, že tuhle chybu, pokud to chyba byla, uchopí za správný konec.