Hlavní obsah
Lidé a společnost

Příběh jednoho blázna - stres a závislosti

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jeden Blázen/Dalle

Stres a závislosti v kontextu bipolární afektivní poruchy.

Článek

Život s bipolární afektivní poruchou (BAP) přináší mnoho výzev a jednou z nich je zvládání stresu a závislostí. Pro mnoho lidí je stres přirozenou součástí každodenního života, ale pro někoho s BAP může být jeho zvládání mnohem složitější a intenzivnější. Stejně tak závislosti mohou v kontextu bipolární poruchy nabývat nových rozměrů a přinášet další komplikace. Dnes bych se rád podělil o své zkušenosti s těmito dvěma faktory a o tom, jak ovlivňují můj život.

Stres: Nepřítel, který paralyzuje

Stres je pro mě jedním z největších problémů, kterým čelím v každodenním životě. Nedokážu se mu bránit a často mě vystresuje něco tak, že doslova ztuhnu. Nejsem pak schopen normálně fungovat, jako bych byl zcela odzbrojený. Nejvíce mě stres zasahuje v práci. Když se nakupí moc práce a cítím, že se na mě valí jedna povinnost za druhou, dostávám se do stavu, kdy bych nejraději utekl a schoval se. Tento pocit bezmoci mě často ochromuje a způsobuje, že se nedokážu soustředit na nic jiného.

Navíc mně samotný stres vyvolává ještě větší stres, protože si uvědomuji, že právě stres je u mě často spouštěčem epizody bipolární poruchy. Tato vědomost mě nutí být stále ve střehu a snažit se stresovým situacím vyhýbat, což ale ne vždy jde. Tento strach z toho, co by stres mohl způsobit, vytváří začarovaný kruh, kdy mě stres nejenže ochromuje, ale také zvyšuje mou úzkost z potenciálních následků. To vše dohromady vede k tomu, že se cítím ještě více ztracený a bezmocný.

Závislosti: Malá hypománie a nekonečné opakování

Kromě stresu jsou pro mě dalším problémem závislosti. Mám pocit, že jsou často spojené s výkyvy nálad, zejména s obdobími, které by se daly popsat jako malá hypománie. V těchto chvílích se stává, že se fixuji na určitou činnost nebo předmět a nemohu přestat. Například se může jednat o jídlo. Nejednou se mi stalo, že jsem neustále dokola kupoval jedno a to samé jídlo a doslova se jím přecpával, i když jsem neměl hlad. Toto chování je pro mě zvláštní a někdy děsivé, protože nemám nad ním kontrolu.

Dříve jsem měl i problémy s gamblingem. V době, kdy jsem se cítil nepřiměřeně euforicky, jsem často jak smysluzbavený utrácel naprosto nepochopitelně peníze. Bylo to, jako bych se na chvíli ocitl v jiném světě, kde neplatila běžná pravidla, a já neměl žádnou zodpovědnost za své jednání. Tento stav byl velmi nebezpečný a vedl k finančním problémům, které se na mně neskutečně podepsaly.

Jak se s tím vším vyrovnat?

Pro mě je klíčem k zvládání těchto problémů uvědomění si, že mám bipolární afektivní poruchu a že některé mé chování a pocity jsou výsledkem této nemoci, nikoli mé osobní slabosti nebo neschopnosti. Tato znalost mi pomáhá být k sobě laskavější a nebýt na sebe tak tvrdý, když se ocitnu v obtížné situaci.

Jedním z důležitých kroků, které jsem podnikl, je vyhledání odborné pomoci. Terapeut mi pomohl identifikovat spouštěče stresu a závislostí a naučil mě techniky, jak se s nimi lépe vyrovnávat. Naučil jsem se také více naslouchat svému tělu a mysli a včas rozeznat, kdy se blíží období, které by mohlo vést k problému. To mi dává možnost předem se připravit a hledat způsoby, jak situaci zvládnout bez toho, abych upadl do starých vzorců chování.

Důležitou roli v mém životě hraje i podpora od blízkých. Sdílení mých zkušeností s přáteli a rodinou mi pomáhá cítit se méně osaměle a více pochopen. Vím, že nejsem jediný, kdo čelí takovýmto problémům, a že je v pořádku hledat pomoc a podporu.

Závěrem

Stres a závislosti jsou výzvy, se kterými se musí mnoho lidí s bipolární afektivní poruchou potýkat. Je důležité si uvědomit, že každý den je nová příležitost učit se a růst. Každý z nás má svou vlastní cestu a je v pořádku si přiznat, že potřebujeme pomoc. Pokud procházíte něčím podobným, pamatujte, že nejste sami. Sdílení a hledání podpory může být klíčem k tomu, jak se cítit lépe a žít plnohodnotný život navzdory výzvám, které přináší bipolární porucha.

Pro více článků navštivte můj web Život na hraně nebo sledujte facebookovou stránku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz