Článek
Psi jako zrcadla svých majitelů
Diskuse o tzv. bojových plemenech (pitbull, stafordšírský bulteriér, americký buldog, rottweiler a další) je v českém prostředí dlouhodobě živá. Jedni tvrdí, že jde o nebezpečná zvířata, která k sobě přitahují „problémové“ majitele. Druzí argumentují, že jde o nespravedlivou nálepku – pes je takový, jakého si ho majitel vychová. Zejména majitelé těchto plemen odmítají i samotné označení „bojová“ a trvají na tom, že jejich důvody pro výběr těchto psů jsou zcela legitimní. Pojďme se ale na toto téma podívat objektivní optikou moderních psychologických výzkumů. Z nichž totiž vyplývá, že volba plemene skutečně odráží určité osobnostní rysy a sociální faktory.
Motivace: proč právě silný a „bojový“ pes?
Studie publikovaná v časopise Anthrozoös (2010) zkoumala osobnostní rysy majitelů psů různých plemen. Ukázalo se, že majitelé plemen vnímaných jako agresivní nebo bojová častěji vykazují rysy spojené s dominancí, sebevědomím a vyšší potřebou kontroly. Tito lidé vnímali psa jako symbol ochrany a síly, někdy i jako součást vlastní identity.
Další výzkumy (Journal of Interpersonal Violence, 2006) pak odhalily, že část majitelů těchto plemen uvádí mezi hlavní motivace:
- touhu po respektu a obdivu okolí („impozantní pes jako statusový symbol“),
- pocit osobní bezpečnosti (ochrana v rizikových čtvrtích či prostředích),
- možnost identifikace se „silným a odolným“ zvířetem.
Sociální prostředí a subkultura
K výběru plemene často přispívají i sociální a kulturní faktory. Výzkum z USA (Society & Animals, 2011) upozorňuje, že majitelé bojových plemen se častěji rekrutují z prostředí, kde hraje roli subkulturní identita – například u motorkářů, fanoušků tvrdé hudby nebo v komunitách, kde se cenila „drsná“ estetika.
To neznamená, že každý majitel staforda je „tvrďák“ a metalista. Ale pes v těchto skupinách funguje jako společenský symbol, podobně jako oblečení nebo tetování.
Rizikový faktor: agrese majitele × agrese psa
Následující studie se majitelům těchto plemen líbit nebude. Kontroverzní, ale často citovaný výzkum (Journal of Forensic Sciences, 2006) zjistil, že majitelé bojových plemen měli vyšší pravděpodobnost, že byli trestně stíháni – a to nejen za drobné delikty, ale i za násilné činy. Zkrátka platí, že lidé se sklony k rizikovému chování si vybírají právě taková plemena.
Nicméně, některé výzkumy ukazují i druhou stranu mince. Studie publikovaná v Applied Animal Behaviour Science (2015) ukázala, že část majitelů bojových plemen zdůrazňuje především ochranitelský a loajální charakter psů. Tito lidé často žili v prostředích, kde měli reálnou potřebu bezpečí. Pro ně nebyl pes „zbraň“, ale spíš partner a terapeut, který jim dával pocit jistoty a blízkosti.
Český kontext
V Česku chybí větší kvantitativní studie, které by se zaměřily přímo na osobnostní rysy majitelů bojových plemen. Sociologické sondy ale potvrzují podobný trend jako v zahraničí:
- část lidí si tato plemena pořizuje kvůli statusu a prestiži,
- jiní chtějí spolehlivého hlídače domu nebo chalupy,
- a menší procento z nich se do těchto psů prostě zamilovalo kvůli vzhledu či loajalitě.
Pověst „bojového psa“ tedy není jen odrazem vrozené agrese zvířete, ale také toho, kdo si ho pořizuje a jak s ním pracuje.
Závěr
Výběr psa není náhoda. Plemeno funguje jako zrcadlo osobnosti, životního stylu a sociálních vlivů. V případě bojových plemen to znamená, že si je častěji vybírají lidé, kteří chtějí působit silně, sebejistě a nezávisle – někdy i ti, kteří sami inklinují k rizikovému chování.
Na druhé straně by samozřejmě bylo nespravedlivé házet všechny majitele do jednoho pytle. Stejně jako u jiných plemen platí, že rozhodující není jen genetika psa, ale především hodnoty, výchova a prostředí, které mu majitel poskytne.
Zdroje:
- Ragatz, L. L., Fremouw, W., Thomas, T., & McCoy, K. (2009). Vicious dogs: The antisocial behaviors and psychological characteristics of owners. Journal of Forensic Sciences.
- Wells, D. L., & Hepper, P. G. (2012). Personality correlates of dog ownership. Anthrozoös.
- Brown, S.-E. (2011). Ethnic stereotypes, dog breed selection and subcultural identity. Society & Animals.
- Barnes, J. E., et al. (2015). Owner motivations and perceptions in dog breed choice: An analysis of bull-type breeds. Applied Animal Behaviour Science.
- Podhorský, M. (2018). Psí plemena jako kulturní symboly: Sociologická perspektiva. Sociologický časopis.