Článek
Jestli jste si někdo na začátku, stejně jako já mysleli, že se zatím jedná jen o aprílový vtip, můžu vás nyní uklidnit. Cyklostezka na magistrále je schválená a bude.
A vypadá to skvěle.
Magistrála se promění v místo pro lidi
Dovolte mi na začátek jen takový povzdech o stále ještě současnosti. Nedává smysl, aby městem projížděla v podstatě dálnice. Mnozí na to upozorňují dlouhou dobu, ale až nyní se s tím skutečně začalo něco dělat. Konečně. Ve chvíli, kdy na čistější dopravu přecházejí dokonce i mnohá americká města, která jsou jinak pověstná tím, že bez aut se v nich člověk nikam nedostane, bychom se asi měli také začít snažit. Jinak nám ujede vlak.
Nebo lidé na kolech.
No prostě, ujela by nám příležitost ukázat, že Evropa byla v tomto vždy napřed a že nepotřebujeme adoptovat americký styl života, který už sami Američané opouštějí, tedy že všude skutečně nemusíme dojet autem. Jinak pro ně budeme tou stále stejně komickou zaostalou Evropou, která je nemůže inspirovat už ani MHD. (Což zatím, nebojme, můžeme). Proto je důležité u magistrály nezůstat a snažit se vylepšit infrastrukturu v co nejvíce místech, abychom získali další místa bezpečná pro všechny. Lidi na chodnících, lidi na kolech, lidi v autech.
Zpět ale ke konkrétní proměně zásadní tepny v Praze.
Stromy, oddělené cyklopruhy a čistý vzduch
Hlavní plán počítá s úpravou části mezi Nuselským mostem a Národním muzeem. Klíčovou částí bude nově cyklostezka v obou směrech a výsadba vzrostlého stromořadí, jednat se má o 120 stromů. Díky tomu se konečně můžeme těšit na čistější prostor, který už nově nebude synonymem pro smrad a špínu. Lidé, kteří se pohybují na kolech nebo pěšky budou mít možnost cestovat po městě, ve kterém žijí, bezpečněji a navíc zdravěji.
Dlouhé sezení v autě ještě nikdy nikomu neprospělo.
Sezení v autě totiž ještě nikdy nikomu neprospělo. A opět - rozumím tomu, že na něco je auto nezbytné a nic proti němu samozřejmě nemám. Jeho smysl je ale podle mě v delších cestách, v místech, kde není nejlepší MHD na světě (což je mimochodem Praha) a kde se nemohu dopravit jinak (dříve Amerika).
Parkovacích míst neubude, svobody pro lidi přibude
Argument některých by mohl být, že ubyde parkovacích míst a situace se zkomplikuje. To ale není tento případ. Parkovacích míst totiž dle informací Tiskové správy komunikací hl. m. Prahy neubude, díky novým podélným parkovacím zálivům s kamennou dlažbou. Počítá se také přímo s oddělenými cyklostezkami, vsakovací pásy nebo spádové plochy směrem ke stromům. Díky tomu se můžeme těšit na skutečně moderní městský bulvár (jako mimo jiné slibuje i TSK), za který se konečně nebudeme muset stydět.
Ranní špičky se promění
Skvělé je, že bezpečné cyklopruhy a klidnější prostředí se stromy může přivolat všechny ty, kteří se dříve takové cesty obávali kvůli svému bezpečí. Díky tomu je možné, že se promění i ranní špičky, protože víme, že Praha v tuto chvíli tancuje pravidelně na hranici kolapsu.
A připomeňme také Braessův paradox toku v sítích - tedy přidání silnice by nic nevyřešilo. Vše se nakonec zaplní. A jak ukazují i výzkumy pro cyklodopravu - přidejme cyklostezky, přidají se i cyklisté.
Přidejme cyklostezky, přidají se i cyklisté.
Zmizí pruh pro auta, cyklostezka bude v obou směrech
Jen pro zamyšlení, víte, kolik lidí přepraví auto, kolik MHD a kolik se jich vejde na kolo? Zkuste se někdy zamyslet nad tím, kolik lidí v jakém dopravním prostředku jezdí. Já nejčastěji v autě vídám jednoho člověka. A to opravdu není tak úplně efektivně využitý prostor. Zajímavý byl ve spojitosti s tímto také nedávný umělecký projekt o tom, kolik prostoru zabere auto, ve kterém sedí jeden člověk a kolik kolo.
As part of European Mobility Week, Latvian activists created a visual reminder of the space taken by cars on a typical road. https://www.thisiscolossal.com/2014/10/lets-bike-it-bamboo-car-skeletons/
Posted by Colossal on Saturday, February 22, 2025
Takže zpět k proměně magistrály - nevím jak pro vás, ale pro mě je to fantastická zpráva. Jediné, co mě mrzí, je to, že tyhle změny nejdou rychleji. Že si rychleji, stejně jako moderní města na západě, někdy neuvědomujeme, nakolik je čistá a svobodná doprava po městě zásadní a jak rychle a vlastně (na mnohých místech často jednoduše) se to celé dá vylepšit. A na kolik by například přesedlání mnohých frustrovaných řidičů na kolo zamezilo napětí na silnici a možná i některým nehodám. Tím spíše, když víme, že téměř 60 % nehod způsobí řidiči aut. A řekněme si narovinu, cyklisté a cyklistky v tomto tahají za kratší konec provazu. Tleskám tedy tomuto projektu a věřím, že další budou přicházet rychleji.
Magistrála si, jakožto socialistická jizva českého hlavního města, péči zasloužila už dávno.
A co vy, těšíte se? Projekt by měl být dokončen do roku 2030 a já osobně se nemohu dočkat.
Zdroj: