Hlavní obsah
Automobily a doprava

Cyklostezky praskají ve švech. Je čas je rozšířit

Foto: Pixabay

Léto vybízí k tomu naskočit na kolo a vyjet na výlet. Dle zaplněných cyklostezek s tím souhlasí spousta Čechů. Není na čase cyklostezky a cyklopruhy rozšířit?

Článek

Vlastně je to klasika. Letní čas, kolo, pohoda. Neznám skoro nikoho, kdo by neuměl jezdit na kole a znám naopak mnoho těch, kteří se kolu věnují profesionálně. Znám ale i mnoho takových, kteří se rádi a často na kole pouze dopravují. V čem je tedy v tuto chvíli problém?

V tom, že se všichni (alespoň v Praze) potkávají na jedné až dvou cyklostezkách. A to je pro lidi, kteří chtějí žít v souladu s filozofií aktivní mobility, opravdu tristní.

Češi mají málo cyklostezek

Asi mnozí z vás mi potvrdí, jak smutné je porovnání České republiky například s Německem nebo Rakouskem. V podstatě ve chvíli, kdy minete hranice země, se na vás z lesa v Německu i Rakousku usměje cyklostezka, která spojuje okolní vesnice, a na kterých jezdí všichni ti, kteří to chtějí a potřebují. Jsou v bezpečí, v naprosté většině případů oddělení od hlavní silnice, pouze mají svůj pruh za stromy v poli, který hlavní silnici kopíruje.

V zahraničí cyklostezky spojují okolní vesnice mezi sebou.

Kde jsou takového cyklostezky v Česku?

Samozřejmě najdeme místa, kde je cyklostezek více, i tak mám ale pocit, pokud se zaměříme například na cyklisticky oblíbené Jižní Čechy, že nám něco trochu chybí.

A vlastně spíš hodně.

Lidí na kole je spousta, chtějí si užívat čerstvý vzduch. Cyklostezky skutečně doslova praskají ve švech. Nakonec se ale musí všichni dohromady proplétat na hlavních silnicích, kde si vzájemně překáží jak cyklisté, tak auta. A jistě, na místě je ohleduplnost a zpomalení jízdy, i tak si ale říkám, proč tradičně outdooroví milovníci přírody a pohybu, kterými Češi bezesporu jsou, nemají víc možností se vyžít?

Češi jsou tradičně milovníci přírody a pohybu. Potřebují jen více cyklostezek.

Pražské cyklostezky jsou plné

Pokud se podíváme například na hlavní cyklostezky v Praze, za kterou by se asi dala mimo jiné označit trasa A2 procházející Karlínem a také Podolím, nemůžeme si nevšimnout, jak moc zaplněná tahle trasa je. Najdeme na ní milovníky kola, profi cyklisty, lidi dopravující se na Rekolech z místa A do bodu B, i lidi na in-linech nebo rodiče s kočárky. A pozor - všichni tam patří! Všichni si chtějí užít volný čas a všichni na to mají právo. Jen je pro mě poněkud srdcervoucí, že jinde se takto volně pohybovat nemohou.

O jízdu na kole zájem je. A je enormní. Jen je třeba zajistit bezpečí cyklistů.

Plné cyklostezky jsou totiž důkaz, že o jízdu na kole zájem je. A že je enormní. Ti, kteří se vydají na kole do plného provozu obdivuji nesmírně, myslím si ale, že málokdo, kdo na kole nejezdí často, se vydá po městě na kole například na nákup. Přitom to by měl být náš záměr a je třeba k tomu napnout veškeré síly. Praha se o jakous takous mobilitu snaží, zdá se mi ale, že to je nesmírně málo. A jestli se situace zlepší za 5-10 let?

Zdá se mi to pozdě.

Ve chvíli, kdy nám jdou jiné evropské metropole příkladem by stálo za to zvážit, zda bychom nechtěli stát po jejich boku. Protože projet se po svém městě na kole beze strachu a v klidu je něco, co bude trendem nadcházejících let.

Přidáme se k němu?

Zdroje:

https://mapa.prahounakole.cz/

https://www.nzip.cz/rejstrikovy-pojem/5614

https://praha.eu/aktivni_mobilita

https://irop.gov.cz/cs/irop-2021-2027/temata/cista-a-aktivni-mobilita

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz