Hlavní obsah
Automobily a doprava

Epidemie aut v Praze. V hlavním městě jde čas pozpátku

Foto: Jeroným Ervín Vlažný, ul. Čerchovská v Praze, Vinohrady, vlastní foto

Procházka na pomezí Vinohrad a Žižkova v Praze je zvláštní směsicí pocitů.

Článek

Dlouhodobě přemýšlím nad tím, jak je možné, že mnoho evropských měst se snaží auta vyhánět z centra města, a Praha se zatím rozhodla přivítat východní, nebo snad až historické manýry.

Přijde mi směšné, nakolik bereme tuhle situaci jako normu. V moderním světě lidé používají auta, a lidé žijí ve městě, a tedy není překvapením, že ve městě budou auta, namítli by možná někteří. V pořádku, ovšem v takové míře, s jakou se potýkáme se zbytečnou automobilovou dopravou v českých městech my, by předčila i takovou kolébku aut, jako je třeba Amerika. A ta, nutno říct, nyní proměňuje svou infrastrukturu.

Foto: Jeroným Ervín Vlažný, vlastní foto, ul. Slezská

Málo frekventovaná ulice v Praze, přesto se na ní auta dokáží pravidelně zaseknout. Jestli to není proto, že řidiči blokují svými auty dopravu ve chvíli, kdy mohli použít MHD…

V Americe budují cyklostezky a mění infrastrukturu

Někdy se mi zdá, že máme pocit, že to je celé prostě správě. Že auta, ideálně velká SUV, jsou vlastně znakem toho, že se společnosti daří. Je to přeci stupeň vývoje, no ne? Akorát, že vůbec. Stupeň vývoje je myslet na pohyb všech obyvatel města, ne pouze toho malého procenta, které ráno nasedne místo MHD do aut. Nevím jak vám, ale mně přijde extrémně tragikomické vidět ty malé lidi ve velkých autech. Statusovost celé této komedie přímo křičí - Mám velké auto, mám nárok na vše! Mně to ale přijde jako parodie na vážnost. Já osobně si lidí, kteří mají velké auto, nevážím o nic víc ani míň než těch, kteří mají auto malé, žádné, nebo jenom kolo. A opravdu nechápu, k čemu člověk z Prahy potřebuje velké SUV. Neberte mě zle, každý má právo na cokoli. A pokud někdo potřebuje denně stěhovat byt, nechť má auto, jak velké chce. Zároveň ale víme, že svoboda prvního by neměla zasahovat do svobod druhého. A pokud auto parkuje na silnici tak, že přesahuje do chodníku, přes který pak nejde přejít, myslím, že jsme někde udělali chybu…

Pokud auto parkuje na silnici tak, že přesahuje do chodníku, myslím, že jsme někde udělali chybu.

V Praze jeden člověk v autě

Schválně se někdy zkuste zaměřit na to, kolik lidí sedí v autech projíždějících kolem vás, možná budete překvapeni. I mně to poprvé zarazilo, teď už to však nemůžu nevidět. V naprosté většině případů totiž bude v autě pouze jeden člověk. Tedy jeho teoretický využitelnost absolutně není naplněna. To, že pak všichni tito řidiči naštvaně trčí v koloně, už snad ani není třeba hovořit.

Nepomůže přidání silnic

Někteří by mohli tvrdit, že kritická situace v dopravě je z důvodu neprůjezdných silnic, oprav různých mostů a dalších aktuálních překážek na trase. Jistě, pokud bychom ale hromadně přesedli na kola, tak, jak je to normální v jiných moderních společnostech (a ten trend je opravdu jasný a zřetelný), nemuseli bychom řešit nic z toho. A ne, nevadilo by, že Praha je kopcovitá, máme spoustu možností, jak tohle za pomocí chytrých ekologických dopravních prostředků vyřešit.

Braessův paradox toků v sítích

Zajímavý jen například tzv. Braessův paradox, který výslovně hovoří o tom, že i pokud přidáte silnici, nemáte vyhráno, naopak. Silnice se zaplní a auta se přidají. Konkrétně pak na příkladu silnic tato teorie říká:

Dokonce platí, že rozšíření sítě o další silnici může přinést nový rovnovážný stav, který situaci zhorší.

Parkování pro auta namísto cyklostezek pro lidi

Jak je vidět na následujícím obrázku, bohužel v tuto chvíli můžeme v krásných historických ulicích Prahy namísto zeleně a ideálně i cyklopruhů vidět hromadu parkujících aut, která kazí výhled. Pokaždé mi tenhle pohled přijde stejně velice bizarní a zároveň smutný. Jak skvělé by bylo, pokud bychom měli stejně odvážnou starostku, jako je ta v Paříži, která se rozhodla podobu Paříže jakožto auto plného aut změnit? V tuto chvíli tak vznikají v Paříži cyklostezky a zakazuje se vjezd autům do mnohých (500!) ulic centra. Čistý vzduch a radost na sebe nenechaly dlouho čekat…

Foto: Jeroným Ervín Vlažný, ul. Bořivojova, vlastní foto

V některých ulicích Prahy jsou místo stromů auta. Cyklostezky či cyklopruhy zatím skoro k nenalezení…

Elektrokola a cargokola do měst

Že jste pojem cargokolo ještě neslyšeli? Zkuste na ně mrknout, do budoucna je to něco, o čem uslyšíme mnohem více. Dánský architekt udělal výzkum pro Prahu z hlediska toho, jak by mohla upravit svou infrastrukturu, a zda vůbec v českém hlavní městě dává „cyklistika“ smysl. A světe div se, říká, že jsme ideální místo pro elektrokola. Zároveň ale také říká, že jsme se zasekli v 90. letech…

Přidejme infrastrukturu pro kola, přidají se i cyklisté

Moje oblíbená věta. Přidejme silnici, přidají se auta. Přidejme cyklostezku, přidají se cyklisté. Argument typu - ale na magistrále nikdy chodci nechodí, proč by se tam přidávaly chodníky? Jednoduše neobstojí. Kdo by asi tak chtěl chodit v místě, kde dosahují hodnoty CO2 absolutně katastrofických hodnot? Stačilo by omezit vjezd aut do centra, což velice podporuji a jsem pro zavedení stejně, jako to udělali v mnoha jiných evropských městech.

Zajímavý je například případ Lublaně, kde omezili vjezd aut do centra. Nejdříve byli lidé nespokojení a nevěděli tak úplně, co čekat. Dnes už je ale situace jiná - naprostá většina obyvatel si tuhle změnu pochvaluje a neměnila by. Není třeba tohle příklad hodný následování?

Foto: Jeroným Ervín Vlažný, ul. Krkonošská, vlastní foto

V Praze se dá očividně parkovat už i na chodníku. A ne, nejednalo se o zásobovací auto…

Rušení koloběžek jako populismus

Dovolte mi ještě jeden poslední povzdech na konec. Nedávno se nynější náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) rozhodl, že prý koloběžek bylo dost, způsobují nehody a zakáže je. Jakkoli si myslím, že je potřeba nějakým způsobem vymezit a vyžadovat dodržování pravidel od společnost, které sdílené koloběžky provozují, její zákaz je čirý nesmysl. Nehody na koloběžkách? A jakou to má dohru? Jak často se píše o VŠECH nehodách aut, která se v Praze stala? A auta tedy budeme zakazovat taky? Chápu, nebudeme. Ani já se nechci svého auta vzdát. Jen mi prostě nedává smysl jezdit v autě po městě, které má druhou nejlepší veřejnou dopravu na světě.

Zdroje:

https://auto-mat.cz/40807/lide-protestovali-kdyz-lublan-vykazala-auta-dnes-by-nemenili

https://international.praha.eu/cs/aktuality/detail/prazska-verejna-doprava-je-druha-nejlepsi-na-svete

https://cs.wikipedia.org/wiki/Braess%C5%AFv_paradox

https://www.scienceworld.cz/technologie/braessuv-paradox-posileni-rozvodne-site-muze-zpusobit-vypadky-7077/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz