Článek
S příchodem umírněnějšího počasí lidé zůstávají věrni aktivnímu životnímu stylu. Někteří se lidé vrací ke sportu, prý je ideální čas začít běhat, stejně tak je ještě stále hezké počasí na kolo. Kromě toho čím dál více lidí začíná využívat k dopravě po městě rychlé a bezplatné alternativy - tedy jízdu na kole. Vzhledem k tomu, že Češi jsou skutečně outdoorový národ, budeme se ve městech všichni čím dál častěji potkávat.
Češi jsou milovníci outdooru a chtějí se po městě pohybovat aktivně.
Nejdříve si vysvětlíme, co je „dooring“
A tím se hned dostáváme k věci. Vzhledem k hromadnému pohybu řidičů, chodců a lidí na kolech, se oprávněně mnoho z nás obává tzv. dooringu. Tedy situace, kdy se řidič (případně spolujezdec nebo kdokoli jiný, kdo spolucestuje vozem) dostatečně při vystupování z auta nerozhlédne, nezkontroluje situace kolem vozu a otevře dveře. Pokud v tu chvíli jde kolem chodec případně jede člověk na kole, je zaděláno na velký průšvih.
V Německu, za takovou nerozvážnost můžete dostat pokutu, a to samozřejmě z velmi dobrého důvodu. Těžké dveře mohou při neopatrném otevření projíždějícímu cyklistovi nebo procházejícímu chodci způsobit klidně i vážný otřes mozku.
Nejvíce nehod způsobují řidiči aut
Pokud bychom se chtěli zaklínat tím, že cyklista si má dávat také pozor, tak jistě. Na začátek se ale podívejme na pár statistik. Přestože by se podle některých štkavých komentářů na sociálních sítích mohlo zdát, že cyklisté jsou neukáznění a neváží si svého zdraví, opak je pravdou. Aktivní mobilita a konkrétně cyklistika zvyšuje pocit radosti z pohybu, snižuje frustraci a obecně přispívá ke zdravějšímu životnímu stylu. Kromě toho, dle dat z BESIPu jsou také cyklisté samozřejmě zranitelnější a z výzkumu vyplývá, že pokud dojde k dopravní nehodě, ze skoro 60 % jich zavinil řidič auta.
Já mám také auto, řídím jej, a rozhodně není mým cílem nějakou skupinu démonizovat. Co ale je třeba si uvědomit, že každý z nás by měl převzít zodpovědnost, tím spíš řidič, který je v plechovém povozu samozřejmě mnohem víc chráněný, než zcela zranitelný a odhalený cyklista.
Holandský chvat a odkud se vzal
Zpět ale k prevenci „dooringu“. „Dutch Reach“ neboli holandský chvat je technika, při které se snažíme předejít dopravním nehodám se zranitelnými účastníky provozu. Konkrétně je to způsob otevření dveří tak, aby měl člověk vystupující z auta větší výhled. Jak? Jednoduše - otevře při vystupování z auta dveře trošku nelogicky vzdálenější rukou. Řidič tedy například bude otevírat pravou rukou, spolujezdec zase naopak levou.

Jak na holandský chvat? Jednoduše. Otočte se celým tělem a otevřete dveře vzdálenější rukou.
Za pomoci toho dojde k vysednutí a otočení těla tak, že mnohem více intuitivně vyhlédneme z vozu a podíváme se, jestli náhodou někdo nejde/nejede kolem. Mimoto také takovým pohybem neotevřeme dveře tak rychle, takže má případně chodec nebo člověk na kole čas se otevírajícím dveřím vyhnout. Celá tahle promyšlená taktika pak snižuje pravděpodobnost, že bychom při vystupování z auta někomu ublížili.
Holandský chvat snižuje pravděpodobnost, že někomu při vystupování z auta ublížíme.
Nizozemí, cyklistická revoluce ve chvíli, kdy města přestala být bezpečná
Nikoho pak nepřekvapí, že tato technika vznikla v Nizozemí, tedy v místě, kde má bicykl v podstatě svůj domov. Lidé tam berou dopravu na kole jako něco zcela normálního, přitom se rozhodně nejedná o nějakou obrovskou tradici. Na začátku byla jedna cyklistická revoluce a rozhodnutí po zjištění, že města přestala být bezpečná pro chodce a lidi na kolech. (Co mi to, Praho, jen připomíná?) A tak toto, spolu s dalšími faktory, rozhodlo.
Ve světě povinný, v Česku vysoce doporučený
V Nizozemsku před ním varují v autoškolách, ve Velké Británii za dooring můžete oprávněně dostat tučnou pokutu ve výši v přepočtu kolem 28 tisíc korun. V Česku před dooringem doporučuje skrze BESIP Ministerstvo dopravy právě holandský chvat.
Prostě při vystupování z auta používejte k otevření dveří pravou ruku jako řidič a v případě, že jste spolujezdec, tak ruku levou. Tedy pokaždé tu vzdálenější od dveří.
Tak ještě jednou, prevence „dooringu“
Pokud by si alespoň jeden člověk uvědomil, jak důležitý je v městském provozu holandský chvat, bude to úspěch. Chvat totiž chrání nejen nás, ale i všechny mimo vozidlo. Protože nikdo nechceme zasáhnout procházejícího člověka nebo projíždějícího cyklistu mrštěním dveří. Zkusme příště při vystupování z auta pár vteřin přemýšlet, protože zautomatizování tohoto banálního „zákroku“ může zachraňovat životy.
Zdroje: