Článek
„Tam už jsi dávno mohla být.“
„Tak ho předjeď, ne?“
„Nemusíš blikat celou dobu.“
Jsou vám takové rady povědomé? V roce 2023 si trestné body připsalo celkem 480 842 řidičů a řidiček. Muži tvořili 80,31 %, ženy pouhých 19,69 %. Také o řidičské oprávnění přichází ženy málokdy. Drtivá většina, celých 91 % z dvanáctibodových řidičů (dochází k vybodování a ztrátě řidičáku na jeden rok) v roce 2023 byli muži. (1)
Co se týká všech řidičů, nejčetnější příčinou nehod v roce 2023 bylo nevěnování se plně řízení vozidla (23,6 % nehod), dále nesprávné otáčení nebo couvání (11,8 %) a vyhýbání se bez dostatečného bočního odstupu (7,8 %). (2)
Jiný styl a sebevědomí
Muži jsou jistější a více riskují. Nejnebezpečněji jezdí mladí muži ve věkové kategorii 18-24 let, v rámci EU se podílejí na všech příčinách smrti z celé čtvrtiny. (3)
Ženy jsou spíše nervóznější a opatrnější
Dle průzkumu společnosti HoppyGo si ženy málo věří, své řidičské schopnosti zhruba polovina dotázaných žen zhodnotila jako průměrné. Ženy zpravidla způsobují nehody na křižovatkách kvůli špatnému vyhodnocení situace, zatímco muži častěji bourají v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění.
„Ženy jako účastnice silničního provozu častěji než muži nereagují správně na hrozící nebezpečí, jednají příliš pomalu či naopak zbrkle. Jsou to ale muži, kteří ve srovnání se ženami jezdí rychleji, agresivněji a havarují z důvodu nepřiměřené rychlosti, jízdy v nesprávném směru nebo kvůli pozdní reakci,“ říká dopravní expert Roman Budský Platformy VIZE 0, která připravuje projekty zaměřené na zvýšení úrovně bezpečnosti silničního provozu. (4)
Jestli ženy jezdí lépe nebo hůře, je na zvážení každého. Řídí jinak, určitě však jezdí bezpečněji.