Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Didaktické testy: jednotný státní (ne)smysl?

S didaktickými testy se žactvo a studentstvo setkává u přijímacích zkoušek i maturit. Stát si od nich slibuje zajištění vzdělávacího standardu, jde o jeden ze způsobů zjišťování výsledků vzdělávání.

Článek

Demotivace u přijímaček?

Formou didaktických testů jsou řešeny přijímací zkoušky na střední školy i (víceletá) gymnázia, jde o písemné zkoušení z českého jazyka a matematiky. Střední školy a gymnázia mohou škola od školy dále svoje přijímací řízení specifikovat, přidat další dílčí část zkoušky (u uměleckých škol jsou talentové zkoušky jaksi přirozenou součástí), udělovat body za prospěch na základní škole, testovat obecné studijní předpoklady, hlubší jazykové znalosti apod. Jen málo škol však k tomuto řešení přistupuje. Žáci jsou tak vesměs odkázáni zejména na didaktické testy. Právě s jejich ne/zvládnutím stojí a padá další směřování jedinců, minimálně na nějaký čas, třeba na následující školní rok.

Osobně bych didaktické testy pokládal za nejdůležitější u žáků, kteří chtějí studovat gymnázia a lycea, zde je nutné prokázat znalosti a dovednosti ke studiu, vždyť tito žáci svojí přihláškou dávají na srozuměnou, že se považují za tzv. studijní typy, popřípadě za nadané. I tady lze ale narazit na překážky. Za studijní typ mohou žáka považovat jeho ambiciózní rodiče, kteří neakceptují skutečnost, že jejich dítě je více nadané v jiné oblasti. Žák má složit didaktický test z českého jazyka a matematiky, ale dosahuje velmi nerovnoměrných výsledků: geniální matematik například není „štond“ napsat didaktický test z českého jazyka, ač mu vrstevníci v matematice a logice nesahají po kotníky.

Didakťák u maturity aneb výsledky předchozích 4 (popřípadě 2) let jsou NIC?

Didaktickými testy z českého a anglického jazyka, popřípadě matematiky, jsou zajištěny maturitní zkoušky, respektive jejich část. Z českého jazyka, který je povinný, žák absolvuje písemnou slohovou práci, didaktický test a ústní zkoušku. I na středních odborných školách kreativního typu a nástavbách. Didaktické testy jako povinná součást maturitní zkoušky by podle mého názoru měly být přítomny na gymnáziích a lyceích.

Je adekvátní chtít složení didaktických testů například po žácích nástaveb, kteří jsou již držiteli výučních listů, nerezignovali na vzdělávací systém v ČR, složili přijímací zkoušku na nástavbu (opět didakťák!), za dva roky pojmuli mnoho vědomostí, ale studijní typy nejsou? Je to třeba? Nebylo by možné udělat „nižší typ“ maturitní zkoušky, která by byla složena z písemné práce (slohu) a ústní zkoušky? Vyšší/plnou míru maturity by absolvovali jen ti, kteří se na to cítí? Podobně jsou přece rozlišeny certifikáty jazykových znalostí.

Je jednotné schéma nutné kvůli soukromým školám?

Osobně chápu nutnost jednotných přijímaček a maturity zejména na základě jedné svojí zkušenosti přijímacího pohovoru na učitele na soukromé střední škole. O místo jsem se ucházel asi před deseti lety. Shrnu-li vlastními slovy podstatné, pak jsem se dozvěděl, že po žácích nemám chtít vlastně nic. Je to i dnes tak, že některé školy nechají žáky zaplatit čtyři, popřípadě dva, roky studia a oni pak nemají maturitu? Nevím. Snad ne.

Pro x proti

Existuje jistě mnoho argumentů pro existenci didaktických testů, stejně tak proti. U mě osobně však převažují argumenty proti, zvláště pak u přijímacích zkoušek. Mám totiž za to, že didaktické testy u přijímacích zkoušek již neověřují studijní dovednosti, ale často schopnost se „nadrtit“ typy úloh, které se zde objevují. „Nadřu“ typy úloh, zkoušky udělám, na školu se dostanu, kdo ale zaručí, že budu motivovaným studentem, který na sobě bude dále pracovat?

Penízky hezky cinkají…

Dalším, co didaktické testy bohužel někdy ověřují, je finanční zázemí rodiny, z níž žák pochází: Zaplať a choď na přípravu na zkoušky (lhostejno jaké kvality), zaplať a udělej si přijímaček „nanečisto“ kolik je ti libo. Tím se neoddělují studijní od nestudijních, nadaní od méně nadaných, ale chudí od bohatých. A nadaný chudý tak rozhodně nemá rovné příležitosti, pokud se nejedná o génia.

Více kvalitních dostupných online procvičování

Když už však musí existovat didaktické testy, nechť je více zdarma dostupných online procvičování, jaké nabízí třeba CERMAT Tau nyní pro přijímací zkoušky. Sporům v rámci CERMATu nerozumím, vím však, že CERMAT Tau je funkční: Je možné zde procvičovat celé testy, popřípadě jen typy úloh, které uchazeči činí potíže. Osobně doufám, že se brzy rozšíří i pro didaktické testy maturitních zkoušek.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz