Hlavní obsah
Internet, technologie a elektronika

Umělá inteligence ve škole: žactvo a studentstvo

Foto: AI ChatGPT Image

Žactvo hojně využívá AI. Některé bytosti jsou hrdými majiteli mobilní aplikace. Umělá inteligence přináší množství pozitiv. Ale i rizika, zápory. Myslím, že ty si osazenstvo lavic moc nepřipouští.

Článek

Strýček Google a teta Wiki jsou za zenitem

Mám za to, že pro většinu žáků jsou Google a Wikipedie spíše reliktem minulosti. Nemohou umělé inteligenci konkurovat v rychlosti. Kdo by ještě postupně proklikával odkazy a četl texty, když nemusí? AI zároveň dokáže precizně formulovat texty na dané téma, její jazyk je bližší mluvenému slovu, než tomu bylo u části textů webových stránek. Nechce se ti dělat výpisky? Nahraj texty a udělám to, praví AI. Chceš obrázek osob, zvířat… Vygeneruji, jen mi řekni, zda chceš realistickou fotku, nebo kreslený obrázek. A co pozadí? Neutrální?

Pokec se smajlíky

Inteligence se táže: Chceš si povídat? Jsem tu pro tebe, o čem chceš mluvit? Jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistil, že někteří s AI vedou rozhovory a pro konkrétní platformu se někdy rozhodují na základě toho, zda používá emotikony, tedy je jakoby „živější“. Jistě existuje i mnoho dalších důvodů, proč si získává umělá inteligence srdce žactva a studentstva. Mnohé mi ani nemohou být známy, jelikož se s AI zatím spíše seznamuji.

Fakt? Vopravdu?

Jestliže ještě stále existují lidé, kteří se domnívají, že těžiště vzdělávání spočívá v předávání informací, bezchybném a neprodyšném (jediném správném) dělení na kategorie, pak je tento názor také díky rozvoji AI neudržitelný. Ostatně nepotřebujeme internetové prohlížeče ani AI, abychom si uvědomili, že například českou meziválečnou literaturu dělí vlastně každý jinak. Stačí porovnat „Kostku“ s některou z modernějších učebnic.

Pravda x lež

Výzvou je pro žáky i dospělé v posledních letech zejména rozlišování mezi pravdivým a nepravdivým. Velká část společnosti, navzdory minimálně deset let prokazatelně přítomné ruské propagandě, neověřuje informace a často považuje to, co „visí“ na internetu za něco ve smyslu „co je psáno, to je dáno“. Jako kdyby napsáno na internetu bylo vlastně vytesáno do kamene a „odfajfknuto“ jakousi člověka přesahující entitou jako pravdivé. Netřeba kriticky myslet a ověřovat informace.

Nová technologie, staré problémy?

Přijde mi, že než se v RVP a ŠVP zabydlelo zaměření výuky na fakt x názor a pravda x fake news/dezinformace/lež/polopravda a na nutnost ověřování původu informací a jejich zdrojů, přišla do škol další výzva v podobě AI. Umělá inteligence může být dobrým sluhou, ale i špatným pánem. Může a měla by být dobrým nástrojem. Ale bude tomu skutečně tak, když ani dnes mnozí mladí (ale nejen oni) neřeší, odkud informace vzali? A jak je správně citovat, i když jsou k tomu vedeni a navíc x let existují i „čas-šetřící“ možnosti jako je třeba web https://www.citace.com/?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz