Hlavní obsah
Cestování

Do Jindřichovic pod nejvyšší horu Jizerských hor Smrk si jen tak zavítal mezinárodní parní vlak

Foto: Jindřich Berounský

Mezinárodní parní vlak „Kulturní kurýr Smrk“ Jindřichovice pod Smrkem - Cottbus v železniční stanici Frýdlant v Čechách 17. 5. 2025 v 18:30 hodin při odjezdu směrem na Černousy a polský Zawidów

Jindřichovice pod Smrkem navštívil v sobotu 17. 5. 2025 mezinárodní parní vlak z německé Chotěbuzi. Hosté z Německa a Polska obdivovali železnici pod dominantou Smrku a její potenciál podle nich volá po obnovení 10 km trati do polského Mirsku.

Článek

V sobotu 17. 5. 2025 se na svoji cca 650 km dlouhou pouť vydal mezinárodní parní vlak „Kulturní kurýr Smrk“, pořádaný Lužickým klubem parních lokomotiv se sídlem v německé Chotěbuzi.

Speciální výlet parním vlakem Cottbus - Dresden - Frýdlant - Liberec - Jindřichovice pod Smrkem pro cca 200 cestujících z Německa a Polska s podtitulkem „Vlakem s českou dechovkou krásnou českou krajinou pod horu Smrk a zpět“ pomohly na české straně zajistit Spolek Frýdlantské okresní dráhy a Turnovský železniční spolek Kolej - klub.

Senzaci pro fanoušky železnice představovala parní lokomotiva 52 8079 „Němka“, známá na území tehdejšího Československa jako řada 555.0, vyrobená v roce 1943 a přestavěná v roce 1963. Ta přivezla mezinárodní zvláštní vlak se 4 vozy do České republiky částečně po nevyužívané trati přes polský Zawidów a svým houkáním a kouřovými efekty zpestřila nejen probíhající Frýdlantské slavnosti.

Foto: Jindřich Berounský

Parní lokomotiva Němka 52 8079 v čele mezinárodního vlaku v dopravně Jindřichovice pod Smrkem 17. 5. 2025

Z Liberce do Jindřichovic pod Smrkem se na postrk „Němce“ s výkonem 1192 kW přidala zelená Rosnička T 334.0866 turnovského Kolej - klubu, vyrobená v ČKD v roce 1969. Se svým výkonem 302 kW mohutné parní dámě nemusela pomáhat, ale její stěžejní role přišla v Jindřichovicích pod Smrkem, kde chybí 10 km železnice do polského Mirsku na obnovenou trať do Swieradowa Zdróje, ale vytrhané koleje a výhybky směrem do Polska neumožňují objetí soupravy vlaku tak dlouhou lokomotivou pro cestu zpět. O mnoho menší Rosnička se tak stala hlavní vlakovou lokomotivou pro cestu z Jindřichovic pod Smrkem do Frýdlantu.

Foto: Jindřich Berounský

Lokomotiva T 334.0866 v dopravně Jindřichovice pod Smrkem v čele mezinárodního vlaku do německé Chotěbuzi 17.5.2025

Návštěva Jindřichovic pod Smrkem a celé trati z Frýdlantu přes Nové Město pod Smrkem byla pro parní Němku historickou premiérou. Nenechali si ji ujít desítky fotografů ani obyvatelé podle trati i přes postupující nepřízeň počasí.

V dopravně Jindřichovice pod Smrkem bylo nebývale rušno. Došlo i na setkání mezinárodního parního vlaku s pravidelným osobním vlakem Liberec - Jindřichovice pod Smrkem.

Foto: Jindřich Berounský

Setkání mezinárodního parního vlaku s pravidelným osobním vlakem z Liberce 6368/6379 v dopravně Jindřichovice pod Smrkem 17.5.2025

Účastníci výletu parním vlakem se zajímali o zrušenou trať do polského Mirsku a aktivity za její obnovení. Spolu se zástupci Spolku Frýdlantské okresní dráhy a iniciativou za zprovoznění železnice do Mirsku se všichni shodli na obrovském potenciálu železnice pod nejvyšší horou Jizerských hor v obnovení chybějícího 10 km spojení zejména po nedávném znovuzrození železnice Gryfów Ślaski - Mirsk - Świeradów Zdrój v roce 2023.

Cestující mezinárodního parního vlaku „Kulturní kurýr Smrk“ měli možnost navštívit Muzeum Spolku Frýdlantských okresních drah v bývalé výtopně, kam v samotném závěru zavítala cestou posunu z frýdlantského nádraží i parní dáma Němka, aby jí frýdlantští hasiči doplnili zásobu vody na cestu zpět do Německa. Předtím se o to v Liberci postarali rovněž za obrovského zájmu přihlížejících cestujících včetně fotografů hasiči Správy železnic.

Po českých kolejích najezdila parní lokomotiva 52 8079 i s otočením na trianglu v Liberci cca 130 km. Trať Frýdlant - Jindřichovice pod Smrkem láká hromadné zájezdy čím dál více a Správa železnic postupně zlepšuje její stav a parametry. V sobotu 17. května přinesla cestujícím z Německa i Polska nevšední zážitek. Nádherné záběry na 1124 m vysoký Smrk a severní stráně Jizerských hor, díky proměnlivému počasí také zajímavé scenérie na obloze. Příště by však chtěli z Jindřichovic do Mirsku a to by přineslo další zajímavé varianty nejen pro Lužický klub parních lokomotiv.

Další zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz