Hlavní obsah
Aktuální dění

Dopravní armagedon v Libereckém kraji

Foto: Jindřich Berounský

Železniční stanice Mníšek u Liberce při opravě kolejiště a budování ostrovního nástupiště 31.8.2024.

Unikátní souběh prací a výluk na železnici i silnici v Mníšku u Liberce dostal publicitu v rámci debaty kandidátů na hejtmana Libereckého kraje v České televizi. Právem budí pochybnosti o krajském resortu dopravy.

Článek

V rámci předvolební diskuse kandidátů na hejtmana v České televizi v úterý 3. září otevřel Petr Poštolka dopravní situaci Frýdlantska, kde mluvil o armagedonu, a řekl doslova: „My, obyvatelé této oblasti se domníváme, že tady probíhá nějaký sadistický sociální experiment, kolik obyvatelé v tom výběžku vydrží. Přijde nám, že Liberecký kraj si neváží svých obyvatel.“ Armagedon má různé významy, a to od místa konečné bitvy mezi Bohem a Satanem či podle Zjevení Janova prorokované místo shromáždění vojsk před bitvou během konce světa. Může to být také Boží válka, která ukončí všechny války. Každopádně bylo právem trochu obrazně upozorněno na něco neuvěřitelného, co se odehrálo a odehrává v rámci železničního i silničního spojení Liberce a Frýdlantu.

Pokud by chtěl někdo naplánovat dopravní kolaps, stěží by se mu to povedlo tak, jako si užili a užívají spojení Liberce a Frýdlantska denně ti, kteří jsou na něj odkázaní. Přitom jej zavinily instituce, zřízené nikoliv ke vzniku chaosu, ale koordinaci činností v dopravě tak, aby byly problémy eliminovány. Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje KORID LK, spol. s r. o. má manažera úseku plánování a řízení dopravy Ing. Pavla Blažka, který se zúčastňuje výlukových porad v rámci Správy železnic s. o. a zná rok dopředu termíny výluk na železnici. Krajský úřad Libereckého kraje má ve své struktuře Odbor silničního hospodářství pod vedením Ing. Zdeňka Borovičky MBA a Odbor dopravní obslužnosti pod vedením Ing. Moniky Šulcové. Ti všichni v gesci statutárního náměstka hejtmana Ing. Jana Svitáka přihlíželi dopravnímu armagedonu, který nastal 6. srpna letošního roku a situaci musel osobně zachraňovat sám hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Kromě zmíněného 6. srpna proběhly nehody a další události, které ochromily provoz na silnici I/13, i když od desítek minut po cca 3 hodiny.

Z důvodu stavby „Silnice III/2904 Oldřichov v Hájích - Mníšek, humanizace průtahu vč. chodníků“ došlo 3. června k celkové uzavírce silniční komunikace z Mníšku do Oldřichova v Hájích. 8. července začala výluka na železnici, když vlaky celého Frýdlantska jsou nahrazeny 4 autobusy a jedinou spojnicí Frýdlantska s Libercem je silnice I/13. A právě na ní se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozhodlo řešit výtluky v Dětřichově u Frýdlantu směrem na Frýdlant v době od 6. do 30. srpna.

6. srpna došlo v Dětřichově skutečně k uzavření jednoho jízdního pruhu a ve druhém byla doprava řízena semafory. Nastal totální kolaps, autobusy náhradní dopravy za vlaky získávaly i půlhodinová zpoždění, kolabovala i pravidelná linková doprava. Kolony automobilů nebraly konce. Apokalypsa a dopravní armagedon opravdu nastaly a hejtman Libereckého kraje Martin Půta na to reagoval pro média ještě ten den: „Přiznám se, že by mě ani nenapadlo, že to na krajském úřadu odbor dopravy schválí. Právě proto, v jakém stavu doprava směrem na Frýdlantsko je. Tahle ignorace reality mi opravdu radost nedělá,“ uvedl hejtman. Obrátil se proto na ŘSD s žádostí, aby opravy odložilo na období, kdy budou alespoň jezdit vlaky. ŘSD prosbu vyslyšelo a následující den, 7. srpna, byly práce na silnici I/13 - jediné spojnici Frýdlantu s Libercem ukončeny.

V televizní diskusi se hejtman Půta snažil situaci souběhu prací na železnici i silnici vysvětlit. Uvedl, že mezi Mníškem a Oldřichovem probíhá humanizace a obě obce dostaly v letošním roce na chodníky dotace, které musí do nějakého data utratit. I proto do toho kraj přidal peníze, aby se zrekonstruovala krajská komunikace a vedle toho má Správa železnic peníze na rekonstrukci tratě. Co se týká organizace náhradní dopravy, přisoudil ji logicky národnímu dopravci Českým drahám, ale tady unikl zásadní problém. Organizace náhradní dopravy 4 autobusy a její jízdní řád probíhají ve skutečnosti podle zadání krajského koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje KORIDu LK. A proto to právě v mnoha směrech nefunguje a cestujících, kteří se spálili a už nepojedou po té, když si zkusili realitu určitě dobrých plánů na papíře či v počítači, přibývá.

Pokud se člověk přes web www.korid.cz se starými informacemi a tiskovými zprávami prokliká na stránky integrovaného systému IDOL www.iidol.cz a tam přes další odkazy na informace o inkriminované výluce Výluka železnice Frýdlantsko - AKTUALIZOVÁNO | IDOL (iidol.cz) , zjistí unikátní přestupní vazby, které nemohou fungovat.

Autobusová zastávka Raspenava, křižovatka je zvolena jako přestupní místo autobusů na trase Hejnice - Frýdlant, Hejnice - Oldřichov - Liberec a Liberec - Oldřichov - Frýdlant. Na zastávce a křižovatce však není prostor, aby na sebe mohly autobusy počkat, natož aby je mohl někdo koordinovat! Podobně ve Frýdlantu je jako přestupní místo stanoveno autobusové nádraží místo vlakového, ale není tam nikdo, kdo by autobusy koordinoval. A proto si také ujíždějí.

Útrapy cestujících mezi Libercem a Frýdlantskem podle posledních informací Správy železnic a stavu prací na železnici potrvají zřejmě do 28. září, kdy by měla být výluka a náhradní doprava ukončena. Oprava trati mezi Krásnou Studánkou a Mníškem u Liberce přinese zvýšení rychlosti ze 70 km/h na 100 km/h, v železniční stanici Mníšek u Liberce nové ostrovní bezbariérové nástupiště i nové zabezpečovací zařízení.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz