Článek
Na období od 15. dubna do 30. října letošního roku vystřídaly na kořenovské Zubačce vlaky pracovní stroje i náhradní autobusová doprava a probíhá její zásadní obnova. Perla našich železnic z roku 1902 se po poslední rekonstrukci v letech 1958 - 1962 dočkala znovuzrození po 63 letech. Bylo doslova minutu po dvanácté, protože díky stavu kolejiště zejména v nejdelším, 940 metrů dlouhém Polubenském tunelu, Správa železnic zakázala 8. listopadu 2023 provoz ozubnicových lokomotiv řady 715, bývalého označení T 426.0. Ty byly a stále jsou hlavním lákadlem pro návštěvníky ozubnicové železnice ve spojení s dlouhými nostalgickými vlaky, které uvezou.
Ozubnicová lokomotiva T 426.003, resp. 715.003 v železniční stanici Tanvald
Naštěstí záhy po zákazu provozu ozubnicových lokomotiv došlo ke schválení finančních prostředků pro Správu železnic z přeshraničního programu INTERREG Česko – Polsko 2021–2027. Cílem projektu je obnovit turisticky významnou česko-polskou železniční trať Tanvald - Szklarska Poreba Górna, a to ve spolupráci s polským Dolnoslezským vojvodstvím.
Na české straně se investice vztahuje na 6,442 km trati (km 27,533 – 30,590; 30,730 – 34,115 od začátku trati v Liberci) bez železniční stanice Tanvald a dopravny Kořenov, která bude řešena samostatně. Zahrnuje v sobě 4 tunely o celkové délce 1413 m, nejdelší Polubenský představuje 940 m délky na sklonu 53,1 promile. Na polské straně je součástí projektu výměna kolejnic v úseku Szklarska Poręba Górna – státní hranice v délce celkem 13,294 km a zabezpečení dvou železničních přejezdů a jejich ovládání ze stanice Szklarska Poręba Górna.
Obnova Zubačky je největší investiční akcí programu Interreg. Správa železnic získala finanční prostředky na základě smlouvy o poskytnutí dotace, kterou uzavřela s Ministerstvem pro místní rozvoj. Polský partner projektu bude realizovat stavbu prostřednictvím Dolnoslezské správy silnic a železnic (DSDiK).
Rozpočet celého projektu je 23,4 milionu eur, z toho 18 857 810 eur (452 498 651 Kč) činí náklady Správy železnic. Správa železnic získá dotaci z prostředků EU a národních prostředků poskytovaných Ministerstvem pro místní rozvoj až ve výši 80,7 % ze způsobilých nákladů, tj. 367 714 875 Kč.
Začátek rekonstruované ozubnicové železniční trati v železniční stanici Tanvald před Žďárským tunelem bez kolejiště a ozubnice 23.5.2025
Obnova nejstrmější železnice představuje na české straně ve skutečnosti 2 souběžné investiční akce. Jsou jimi „Oprava trati v úseku Tanvald - Kořenov“ a „Rekonstrukce dopravny Dolní Polubný“. Cílem je skloubit pravidelnou mezinárodní osobní dopravu Liberec - Szklarska Poreba Górna s dnes již intenzivním provozem nostalgických vlaků i nákladní dopravou. Jako vítězného zhotovitele prací a realizátora náročného úkolu Správa železnic vybrala akciovou společnost Chládek a Tintěra, Litoměřice.
15. 9. - 30. 10. dojde další samostatnou akcí Správy železnic k řešení bývalé železniční stanice Kořenov. Do té doby funguje alespoň nostalgická doprava mezi Kořenovem a Harrachovem podle jízdních řádů na webu Zubačky www.zubacka.cz.
Průvodní zpráva Opravy trati v úseku Tanvald - Kořenov, zpracovaná Týmem dopravního inženýrství a SAGASTA, ke stávajícímu stavu trati, obnovené v roce 1962, uvádí: „Trať jako taková je v havarijním stavu. Kolejnice trpí řadou vad, ocelové korýtkové pražce jsou léty poškozené, styky propadlé. Ozubnicový systém je v nevyhovujícím stavu – poruchy geometrie vs. kolej, opotřebení ozubnicových hřebenů a značně poškozené ozubnicové nájezdy. Kvalita cestování je snížena hlukovou zátěží a sníženou plynulostí provozu. Pláň tělesa železničního spodku má v některých úsecích nevyhovující šířku, a tak není schopná zajistit základní funkce jako bezpečnost pohybu způsobilých osob nebo zajištění předepsaného tvaru štěrkového lože. Odvodnění v podobě příkopů je zanesené, případně chybí. V tunelech se v zimním období projevuje celá řada vad. Odvodnění u tunelů je silně znečištěné. U některých umělých objektů se nachází římsy nevyhovujících rozměrů, a proto se vtoky, resp. výtoky zasypávají kolejovým ložem. Sklonové poměry navazujících komunikací neumožňují plynulý přechod vozidel a příčné odvodnění vozovek nemá dostatečnou kapacitu. Skalní svahy jsou v různých stádiích poškození – vlivem degradace skalního podkladu dochází k četným vadám skalních výchozů. Opěrné a zárubní zdi jsou v nevyhovujícím stavu.“
Začátek ozubnicové železnice s pohledem na východní portál Polubenského tunelu ve směru od Kořenova
Projekt a od něj se odvíjející stavební činnost má přinést obnovení normového stavu a pročištění, respektive výměnu kolejového lože, obnovu kolejového roštu včetně dvoupásové Abtovy ozubnice, následnou úpravu geometrické polohy a zřízení bezstykové koleje. V úsecích s nevyhovující korunou železničního spodku dojde k rozšíření stezek. Příkopy budou pročištěny a zajištěno funkční odvodnění. U vybraných umělých objektů dojde k nadvýšení říms, spárování atd. Zcela zásadní položkou je oprava 4 tunelů – sanace portálů a vnitřních kleneb v drsných podmínkách Jizerských hor, bohatých na vodní toky i spodní vodu.
Situace zhruba v polovině 940 m dlouhého Polubenského tunelu
Situace ve spodní části Polubenského tunelu nad západním portálem a Kořenovem zastávkou
Pro Zubačku je významnou i úplná obnova mostu v km 29,281 přes desenskou Údolní ulici, jehož konstrukce je úplně rozebrána a svým stavem zhoršoval přechodnost trati.
Obnova mostu přes desenskou Údolní ulici 9.5.2025
Největším bonusem akce pro ozubnicové lokomotivy a milovníky nostalgických vlaků je obnova dopravny Dolní Polubný co by výhybny včetně ozubnicových pásů. Doplněním 255 m ozubnice a 3 výhybek s přestavitelnou ozubnicí tak vznikne ucelený ozubnicový úsek od zastávky Desná Riedelova vila až po Kořenov jako tomu historicky bylo a zároveň odpadne zajíždění nostalgických vlaků do nákladiště z důvodu křižování s pravidelnými vlaky. Krajní výhybky dopraven Desná i Dolní Polubný budou ovládány dálkově elektromotorickými přestavníky a vybaveny elektrickým ohřevem.
Dopravna Dolní Polubný
Náročnost opravy výjimečné železnice a kulturní památky zároveň podtrhuje dohled Národního památkového ústavu. Zcela samostatnou a velmi zajímavou kapitolou je dodávka nových ozubnicových pásů včetně vypružených nájezdů na ozubnici. Příprava a zkoušení segmentů nové ozubnice trvaly 2 roky a jejich dodavatelem je Pražská strojírna a.s. Dopravního podniku hlavního města Prahy, a.s..
Zubačka má šanci stát se unikátním živým muzeem s nostalgickými vlaky, skloubeným s provozem pravidelných mezinárodních osobních vlaků Liberec - Szklarska Poreba Górna, zajišťovaných moderními nízkopodlažními vozidly řady 840. I ty jsou výjimečné a upraveny pro provoz na nejstrmější železnici. Po obou variantách využití perly českých železnic stoupá poptávka a probíhající investice významně zvýší její potenciál.
I Zubačka bez kolejí a ozubnice nabízí aktuálně zajímavý pohled na 123 leté dílo našich předků, které je třeba chránit a lze jej obdivovat třeba z červené turistické značky mezi Tanvaldem a Desnou, která vede podle trati a řeky Desné. Zajímavé pohledy na probíhající stavbu nabízí i naučná stezka v Desné „Po stopách skláře Riedla“ od Riedlovy vily k Riedlově hrobce.
Zdroje: