Článek
V souvislosti s rozsáhlou výlukou, jejímž hlavním důvodem je oprava trati Tanvald - Kořenov, byla úplně zastavena železniční doprava a od 15. dubna do 30. října tohoto roku jsou vlaky z Jablonce nad Nisou až do stanice Szklarska Poreba Górna nahrazeny autobusy. Ty však nemohou pokrýt přepravní poptávku letní sezóny v této turisticky atraktivní lokalitě Jizerských hor, a proto byla od 15.června do 14. září náhradní autobusová doprava doplněna unikátní náhradní vlakovou retro linkou D61 Kořenov - Harrachov - Szklarska Poreba Górna.
Vozbu zajišťuje dopravce Zubačka provoz ve spolupráci s polským dopravcem Koleje Dolnoślaskie 2 motorovými vozy řady 810 s jedním přívěsným vozem řady 010. Tato unikátní souprava na své cestě mezi Harrachovem a Szklarskou Porebou přejíždí Novosvětský průsmyk a za novým multifunkčním sportovním areálem, jehož součástí je nová železniční zastávka Polana Jakuszycka, překonává nejvýše položený bod polských železnic v nadmořské výšce 886 metrů. Unikátní retro náhradní vlaková doprava se stala záhy sama o sobě cílem zájmu železničních fandů z celé Evropy.
Parní lokomotiva CS 400 č.3629 v čele zvláštního parního vlaku Kořenov - Harrachov 4. 7. 2025
Alespoň částečnou náhradu za oblíbené ozubnicové vlaky tvoří parní vlaky mezi Kořenovem a Harrachovem, vedené parní lokomotivou CS 400 č. 3629 podle jízdního řádu na www.zubacka.cz. O svátečním víkendu 5. - 6. července musela jednu z posledních parních lokomotiv z roku 1957, vyrobených v ČKD Praha, vystřídat dieselová lokomotiva T 435.0111 Hektor, vyrobená v ČKD v roce 1961, aby odvezla navíc plánované zvláštní nostalgické vlaky Kořenov - Szklarska Poreba Górna. U parní lokomotivy se naštěstí včas odhalila závada na levém prostředním spojničním ložisku, které by mělo být vyřešeno dodávkou nového do dalších plánovaných jízd parních vlaků 18.-20. července.
Lokomotiva T 435.0111 Hektor v čele zvláštního vlaku Kořenov - Szklarska Poreba Górna 6. 7. 2025
V rámci kořenovského nádraží v areálu důlní železnice vyrostla se začátkem léta velmi rychle nová hala, která se stane zázemím důlní železnice a domovem pro elektrický úzkokolejný ozubnicový vlak „Rowanzug“ z nejvýše položené železnice v Evropě na Jungfraujoch ve Švýcarských Alpách do výšky 3454 m. n. m.. Ten je zatím vystaven v obnovené výtopně a bude přesunut do nového depozitáře, aby uvolnil potřebný prostor pro vozový park Zubačky.
Nová hala důlní železnice a budoucí domov elektrického úzkokolejného ozubnicového vlaku „Rowanzugu“ z Jungfrau 4. 7. 2025
A konečně se dostáváme k tomu nejzajímavějšímu v rámci rozsáhlé a jedinečné opravy ozubnicové železniční trati Tanvald - Kořenov, která je bez kolejí a po vybudování nástupišť právě probíhá jejich pokládka v dopravnách Desná a Dolní Polubný. Senzací je, že do Dolního Polubného se po 33 letech vrací ozubnice a ozubnicové výhybky. 4. července byla nainstalována první ozubnicová výhybka, napojující opět ozubnicově nákladiště v Dolním Polubném.
Dopravna Dolní Polubný 6. 7. 2025
Dopravna Dolní Polubný přišla o ozubnici a ozubnicové výhybky v roce 1992. Od té doby skončilo napojení 2. koleje u budovy a křižování vlaků probíhalo zajížděním do nákladiště. Kolejiště je ve sklonu 23,9 promile a ve směru na Kořenov navazuje 55,8 promile a záhy nejstrmější úsek se sklonem 58 promile. Ozubnicové lokomotivy v rámci dlouhých nostalgických vlaků nelogicky najížděly na ozubnici v době, kdy už část soupravy vlaku byla na nejstrmějším úseku.
Ozubnicová výhybka do nákladiště v dopravně Dolní Polubný 6. 7. 2025
Nejnáročnějšími a zároveň nejméně předvídatelnými stavebními objekty opravy trati Tanvald - Kořenov jsou její 4 tunely a zejména ten nejdelší - 940 m dlouhý Polubenský tunel v km 32,691 – 33,631. Výstavba tunelů na trati Tanvald – Kořenov probíhala v letech 1899 až 1902 a z tohoto období byla podle technické zprávy v archivu objevena dokumentace, ze které bylo možné získat podrobnější informace zejména o tvaru dna tunelového profilu a drenážním systému. Další dostupnou dokumentací jsou projekty oprav a sanací tunelů, které vznikly v 50. a 60. letech minulého století. Mezi původní dokumentací z přelomu 19./20. století a projekty z poloviny 20. století jsou však disproporce, a tak situaci částečně upřesnily kopané sondy prováděné ve všech tunelech. Technické řešení opravy tunelů a návrh některých opatření musel počkat na sejmutí kolejového lože a zjištění skutečného technického stavu.
Horní kořenovský portál 940 m dlouhého Polubenského tunelu 6. 7. 2025
Téměř celý 940 m dlouhý Polubenský tunel stoupá sklonem 53 ‰ a stěžejní je pro něj obnovení podélného odvodnění. Odstraňuje se degradovaný stříkaný beton z ostění, buduje se nové ostění a rubové odvodnění, obnovují se a hlavně instalují nové svodnice. V Polubenském tunelu práce probíhaly i o sváteční neděli 6. 7. a pracovní četa se dostala na posledních 100 metrů od horního kořenovského portálu tunelu.
Opravné a sanační práce v horní části Polubenského tunelu 6. 7. 2025
Nejstrmější česká železnice v současnosti díky rozsáhlé obnově odhaluje celou řadu tajemství a jindy skrytý pohled do nitra obdivuhodných staveb našich předků, pro které je právem kulturní památkou České republiky a jednou z nejkrásnějších železnic Evropy. Stojí za to ji navštívit i v době výluky a stavebních prací a využít unikátní kombinace náhradní autobusové a náhradní vlakové dopravy.
https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_14059.html