Článek
Historická souprava motorového vozu Hurvínka M.131.1228 z roku 1950 s přívěsným vozem BDlm 6-2011 z roku 1955 čekala v železniční stanici Praha Masarykovo nádraží na svoje víkendové nasazení pro oslavy 125. výročí železnice Roudnice nad Labem - Zlonice a 28. výročí Železničního muzea Zlonice, které se uskuteční v sobotu 13. září 2025.
Motorový vůz M.131.1228 v železniční stanici Praha Masarykovo nádraží
Trojici statečných „hrdinů“ sprejerů vyrušila ostraha Masarykova nádraží, ale pozdě. Utekli a stačili realizovat na obou historických vozech svůj graffiti výtvor. Událost řeší Policie České republiky, Místní oddělení Masarykovo nádraží. Historický motorový vůz Hurvínek M.131.1228, který je zapsán v souboru kulturních památek České republiky, prosí všechny, kdo by mohli pomoci svědectvím či dalšími poznatky ze světa tzv. writerů přivést policii na stopu pachatelů, aby se ozvali na telefonní číslo jejich oddělení na Masarykově nádraží 974 851 280 nebo poslali zprávu na e-mail orp1.mop.masarykovonadrazi.evidence@pcr.cz.
Historickou soupravu vlastní Pardubický spolek historie železniční dopravy a pro zajištění vlaků na oslavy ji zapůjčil dopravci LOKÁLKA GROUP, což je zároveň železniční spolek v Rokycanech. O historická vozidla se v obou spolcích starají dobrovolníci ve svém volném čase a pro graffiti na historických vozidlech nemají pochopení. Předsedovi spolku a strojvedoucímu dopravce LOKÁLKA GROUP Jiřímu Svobodovi způsobili writeři nečekané problémy před oslavami. Souprava musela být odvezena k odstranění nepatřičných výtvorů, které vedle zbytečné projížďky vyjde cca na 600 Kč na metr čtvereční plochy.
Přívěsný vůz BDlm 6-2011 v železniční stanici Praha Masarykovo nádraží i se šifrovaným vzkazem na sloupku před ním.
Šance najít aktéry svérázného umění naštěstí je. Tzv. writeři nechali na blízkém sloupu „šifrovaný“ vzkaz a znalci jejich prostředí částečně odhalili identitu dívky, která se devastační akce zúčastnila. V 8. dílu podcastu The City Survival na YouTube, věnujícímu se writerům, je rozhovor z prosince 2022 (The City Survival podcast #8 - Miow). Jako osmý host se prezentuje „historicky první dívka a to žádná jiná než mladá vyhecovaná throwupářka Miow“. Z rozhovoru vyplývá, že absolvovala obor cukrářka na Střední škole gastronomie U Krbu v Praze. Pro všechny, kteří doslova dřou na historických vozidlech a vyzkoušeli si také odstraňování podobných výtvorů, by bylo žádoucí, kdyby si „vyhecovaná throwupářka Miow“ vyzkoušela na vlastní kůži, o co jde.
Historická souprava Pardubického spolku historie železniční dopravy v železniční stanici Praha Masarykovo nádraží 11.9.2025
Historický motorový vůz M 131.1228 vyrobila Vagónka Studénka v roce 1950. Celý svůj život jezdil v depu Trutnov. V roce 1982 dosloužil na trati Opočno - Dobruška, kde tyto vozy tahaly i nákladní vagóny. Zrušení nastalo o rok později a vzápětí následoval prodej do vlečkového provozu. Jezdil v Mrazírnách Dašice, v cukrovaru Kopidlno a Předměřice nad Labem. Svůj vlečkový provoz zakončil na vlečce ACHP Česká Skalice, odkud byl získán zpět k ČSD. Společnými silami s pracovníky Českých drah byl v depu Pardubice zprovozněn v roce 1992. Tento historický motorový vůz Hurvínek získal ještě přezdívku Karel. Dne 14. 7. 2008 byl převzat po opravě skříně a laku z firmy CZ LOKO Česká Třebová a převezen do Pardubic. Na to přispěli Ministerstvo kultury ČR, Pardubický kraj a firma Konektel. Za podpory Pardubického kraje a Ministerstva dopravy byla potom v roce 2022 realizována i oprava motoru a dalších zařízení.
Zdroje: