Článek
Úvaly - město v zeleni jsou od aprílového 1. dubna významným železničním pojmem. Staly se výchozí a koncovou stanicí pro 67 přímých vlaků s Prahou hlavním nádražím, o víkendech zhruba o polovinu menšího počtu přes hlavní nádraží s Prahou Vršovicemi. Luxusem je nasazení nových elektrických nízkopodlažních jednotek Pesa Elf.eu s kapacitou 231 sedících, provozovaných nově vysoutěženým dopravcem RegioJet. Spolu s dalšími vlaky, které v Úvalech zastavují na cestě z Prahy Masarykova nádraží do Českého Brodu či Poříčan, činí denní obsluha Úval až 190 vlaků. Jenže všechny „ostatní“, povětšinou City Elefanty Českých drah mají kapacitu 310 a ve zdvojení až 620 sedících cestujících a jedou 9 minut před a nebo 11 po nové posile vlakového spojení Úval. Tomu odpovídá aktuální obsazení cestujícími převážně v řádu desítek, což je na takovou novou jednotku Pesa Elf.eu s kapacitou 231 sedících zoufale málo.
Interiér jednotky Pesa 655.002 na vlaku 28229 linky S61 dne 13. 8. 2025 v Praze hlavním nádraží 4 minuty před pravidelným odjezdem ve 12.19 hodin s 18 cestujícími při kapacitě 231 sedadel.
Nová vlaková linka S61 měla původně vyjet v trase Praha Vršovice – Praha Zahradní Město – Praha Běchovice včetně nových zastávek Jahodnice, Hostavice a Jiráskova čtvrť. Projektovou přípravu nových zastávek, která nyní spěje ke konci, zajišťovala městská část Praha 14. Jejich realizace je v tuto chvíli pozastavena, protože by mohlo dojít ke kolizi s aktuálním plánem na přestavbu pražského železničního uzlu a chystané zkapacitnění trati, na které měly nové zastávky stát. „Protože však bez nových zastávek nová linka S61 postrádá větší smysl, byla vybrána alternativní trasa, která pomůže odlehčit vytíženým linkám mezi centrem Prahy, Libní, Běchovicemi a Úvaly. Alternativní trasa zároveň nahradí chybějící přímé spojení trati do Úval s pražským Hlavním nádražím poté, co byla zkrácena linka S7 ve směru od Berouna,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.
„Moderní bezbariérové elektrické jednotky na městských linkách přinesou další výrazné zvýšení kvality pro cestující na železnici v Praze a v blízkém okolí. Aktuálně prověřujeme i další možnosti železničních spojení městskými linkami na území Prahy, abychom cestujícím nabídli rychlé, kapacitní a atraktivní spojení v dalších částech hlavního města bez nutnosti přestupů. Ve spolupráci se Správou železnic, městskou částí Praha 14 a městskými organizacemi také intenzivně řešíme vybudování vyprojektovaných zastávek na Praze 14 pro vlakovou linku S61. Jejich stavba byla prozatím pozastavena z důvodu prověřování souvisejících investičních záměrů v pražském železničním uzlu. Případná výstavba železničních zastávek bude samozřejmě v koordinaci s chystanou modernizací dotčené trati i nedávno schváleným záměrem „metra S“, tedy novými podzemními tratěmi a stanicemi, které jsou velmi důležité pro další rozvoj hlavního města,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.
„Obyvatelům Úval tato nová linka S61 znovu umožní přímé spojení na pražské hlavní nádraží a usnadní tak jejich cestování za prací či za studiem,“ uvedl Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy. Radní Borecký je bývalým starostou Úval a určitě nemá s vylepšením dopravy pro obyvatele Úval nic společného, ale nastala situace, kdy doprava v závazku veřejné služby na lince S61 zpožďuje dálkové vlaky, a to dokonce komerční RegioJetu i Českých drah, před kterými má ze zákona neúprosně přednost!
Podvečerní setkání v železniční stanici Úvaly 12. 8. 2025 v 19.54 hodin - vlevo osobní vlak 28260 RegioJetu pro 231 sedících a vpravo osobní vlak 9352 Českých drah pro 620 sedících cestujících. V dáli nasvícený hotel Budka.
Správa železnic zpracovala před zahájením provozu linky S61 Praha - Úvaly Analýzu kapacity dráhy, která je neúprosná. Jenom v úseku Úvaly - Praha Běchovice jezdí denně okolo 500 vlaků a do doby dokončení výstavby 4. traťové koleje Praha Běchovice - Praha Libeň ve výhledu v roce 2032 jsou tento úsek a železniční stanice Praha Libeň každý den příčinou zpoždění dálkové i regionální dopravy. Přetížené je i pražské hlavní nádraží.
Proč nefunguje institut přetížené dráhy a vlaky, které vozí vzduch, omezují provoz všech ostatních a smysluplnějších? Zákon o drahách to řeší. V případech, kdy po koordinaci požadovaných tras a konzultacích s žadateli nebude možné při dodržení kvalitativních parametrů adekvátním způsobem uspokojit žádosti o volnou kapacitu dráhy, vyhlásí Správa železnic příslušný element infrastruktury, na kterém k této situaci došlo, za „přetíženou dráhu“ ve smyslu § 34a zákona o dráhách. Správa železnic oznámí tuto skutečnost na Portále provozování dráhy prokazatelně všem žadatelům, se kterými má uzavřenou smlouvu.
§ 23 zákona o drahách, odst. 5) říká:
Byla-li dráha nebo její část prohlášena za přetíženou, zpracuje provozovatel dráhy do 6 měsíců ode dne tohoto prohlášení analýzu kapacity dotčené dráhy, ve které uvede zjištěné příčiny přetížení dráhy a navrhne opatření ke zmírnění nebo odstranění přetížení. Při zpracování analýzy provozovatel dráhy zohlední alespoň technické a provozní vlastnosti přetížené dráhy a druh a intenzitu provozované drážní dopravy. Opatření ke zmírnění nebo odstranění přetížení odpovídají zjištěným příčinám přetížení a zahrnují zejména návrhy na změnu jízdního řádu, změnu rychlosti jízdy na dráze nebo uskutečnění stavby dráhy.
§ 23 zákona o drahách, odst.6) :
Provozovatel dráhy přijme do 6 měsíců ode dne zpracování analýzy kapacity dráhy na jejím základě plán na zmírnění nebo odstranění přetížení dráhy. Návrh plánu projedná s dopravci provozujícími drážní dopravu na dotčené dráze a rovněž, je-li na dotčené dráze provozována drážní doprava na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících, s kraji, v jejichž územním obvodu se dráha nachází, a s Ministerstvem dopravy. Je-li plán přijat, není provozovatel dráhy povinen provádět další analýzu při opětovném prohlášení dotčené dráhy nebo její části za přetíženou. Provozovatel dráhy zpracuje analýzu kapacity dráhy a přijme plán na jejím základě rovněž v případě, že přetížení dráhy nebo její části bezprostředně hrozí.
A perlička na závěr. Z Úval možná bude i významná přestupní a výchozí i koncová stanice dálkové dopravy. Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha navrhuje vybudování kapacit pro obraty končících vlaků v železniční stanici Úvaly ( v úrovni stávajícího mezistaničního úseku Český Brod - Úvaly), a to včetně přesmyku pro zamezení kolizí s ostatními vlaky. Takže pokud politici Prahy a Středočeského kraje budou dále upřednostňovat komfort pro Úvaly a ignorovat „přetíženou dráhu“, v Úvalech budeme brzy přestupovat z Prahy na dálkové vlaky. Úvalští expres Úvaly - Ostrava - Košice určitě ocení. Stávající cestující už teď netěší nutná opatření, která znamenají zpomalení a prodlužování jízdních dob původně rychlejší dálkové dopravy.
Nové vlaky Praha - Úvaly jsou zásadním problémem i pro nákladní dopravu. Již před rokem Svaz dopravy České republiky vyjádřil své znepokojení v dopise k přetížení dráhy Praha - Úvaly. Bezvýsledně se k tomu setkali zástupci Ministerstva dopravy, sdružení SVOD Bohemia , zástupci Svazu dopravy ČR a ŽESNAD.CZ. Kritická situace je také v úseku Běchovického záhlaví ve stanici Praha-Libeň.
Další zdroje: