Hlavní obsah

Na nejstrmějším úseku perly českých železnic se už blýská nová ozubnice a novinek je více

Foto: Jindřich Berounský

Nově položená kolej s dvoupásovou Abtovou ozubnicí na nejstrmějším úseku českých železnic o sklonu 58 promile mezi dopravnou Dolní Polubný a zastávkou Desná Pustinská 17.8.2025

Obnova nejstrmější a jediné české ozubnicové železnice Tanvald - Kořenov se blíží do finále a připravují se další navazující opravné i investiční akce. Oprava kolejí a výhybek v Kořenově a dojde i na železnici Harrachov - Szklarska Poreba Górna

Článek

Obnova nejstrmější české železnice přinesla díky souběžné výluce trati a opravě tunelu v Lučanech nad Nisou přeshraniční náhradní autobusovou dopravu Jablonec nad Nisou - Szklarska Poreba Górna. Ta by však nestačila turistickému ruchu v oblasti Harrachova a polských Jakuszyc. Proto byla od 15. 6. do 14. 9. 2025 zavedena náhradní retro vlaková doprava Kořenov - Harrachov - Szklarska Poreba Górna, vedená motorovými vozy řady 810. Vlaky přejíždí Novosvětský průsmyk v nadmořské výšce 886 m u zastávky Polana Jakuszycka (nejvýše položená železnice v Polsku), mají obrovský úspěch u veřejnosti a nevídanou publicitu u polských železničních fandů.

Foto: Jindřich Berounský

Mezistátní retro náhradní vlaková doprava Kořenov - Szklarska Poreba Górna 16.8.2025

15. - 17. 8. 2025  se rozjely parní vlaky mezi Kořenovem a Harrachovem v čele s parní lokomotivou CS 400 z roku 1957. Obrovský úspěch měla tradiční Borůvková sobota na Zubačce.

Foto: Jindřich Berounský

Parní lokomotiva CS 400 v čele na zvláštního parním vlaku Kořenov - Harrachov o Borůvkové sobotě na Zubačce v Kořenově 16. 8. 2025

Oprava trati Tanvald - Kořenov

Co se týká opravy trati Tanvald - Kořenov, týká se úseku od železniční stanice Tanvald v km 27,533 trati Liberec - Harrachov státní hranice až po km 34,115 v dopravně a bývalé železniční stanici Kořenov.

Foto: Jindřich Berounský

Jedno z nejkrásnějších míst trati pod 167 metrů dlouhým Dolnopolubenským tunelem, začínajícím v km 30,375

11. 8. 2025 začaly jezdit pracovní vlaky se štěrkem v úseku Tanvald - Dolní Polubný, který je podbitý. Zaštěrkováno je cca 5 km trati až po zářez pod Kořenovem zastávkou v km 32,5.

Foto: Jindřich Berounský

Pracovní vlak se štěrkem u zastávky Desná Riedlova vila 11.8.2025

 Koleje s ozubnicí jsou položeny až k mostu nad zastávkou Desná Pustinská v km 31,860 a pomníčku strojvedoucího Wilhelma Bienerta, který před 80 lety, 5.srpna 1945, zahynul po vykolejení parní lokomotivy 38.2605 v km 31,850.

Foto: Jindřich Berounský

Pokládka kolejnic s ypsilonovými pražci a ozubnicí nad Dolním Polubným na začátku nejstrmějšího úseku trati 11. 8. 2025

Nejnáročnějším stavebním objektem je 940 metrů dlouhý Polubenský tunel v km 32,691 – 33,631. Původně byl tunel o 7 m kratší, ale po rekonstrukci v letech 1958–1962 byl o cca 7 m prodloužen kvůli rozšíření silnice nad jeho vjezdovým portálem u kořenovské zastávky. Téměř celý tunel stoupá sklonem 53 ‰, kromě výškového zaoblení na samotném konci tunelu na 49 ‰.

Foto: Jindřich Berounský

Kořenov zastávka s vjezdovým portálem 940 m dlouhého Polubenského tunelu 17. 8. 2025

Technická zpráva k opravě tunelu uvádí, že ve Státním oblastním archivu v Praze se podařilo objevit výkresovou dokumentaci tunelu (kolaudační elaboráty z 11/1902) se zakreslením základních typů obezdívky v podélném směru, situováním záchranných výklenků a stručným popisem geotechnických podmínek. Z roku 1902 jsou i zajímavé základní informace o horninovém masivu. Z nich vyplývá, že kromě portálových úseků tvoří horninový masiv pevná až tvrdá hornina (granodiorit) s vysokou samonosnou funkcí. Problémy tvoří pouze její lokální rozpukání, které může být příčinou lokálních nestabilit, pokud jsou úseky tunelu bez obezdívky. S výjimkou portálových úseků s výskytem bludných kamenů na tehdejším vjezdovém portále a eluvia na výjezdovém portále je celý tunel v poměrně kvalitní hornině a 77% délky tunelu se nachází v horninovém masivu klasifikovaném jako „velmi tvrdá skála“.

Foto: Jindřich Berounský

Nové gabionové zdi nad horním portálem Polubenského tunelu 17.8.2025

V rámci opravy koleje se podle požadavků zadávací dokumentace obnovuje podélné odvodnění Polubenského tunelu, odstranil se degradovaný stříkaný beton z ostění, lokálně se provádí nové ostění a  rubové odvodnění, obnovují se nebo instalují nové svodnice. Cílem oprav, prováděných v Polubenském tunelu, je zejména zamezení průsaků podzemní vody do tunelu (obnova hydroizolační funkce), zajištění stability líce tunelu (zejména v úsecích bez ostění) sanace poruch tunelové obezdívky nebo tunelového ostění ze stříkaného betonu, obnova drenážního systému a obnova kabelovodů.

Foto: Jindřich Berounský

Situace z prostoru nad horním portálem Polubenského tunelu 17. 8. 2025 - výškový lom v km 33,649, kde se stoupání 53, resp. 49 ‰ mění na klesání 6 ‰.

V dopravnách Desná a Dolní Polubný je hotovo kolejiště a jsou dokončena nová nástupiště. V Dolním Polubném je pro provoz ozubnicových lokomotiv stěžejní obnovení ozubnicových výhybek, snesených v roce 1992.

Foto: Jindřich Berounský

Dopravna Dolní Polubný 17.8.2025

15. 9. 2025 by měla začít akce „Oprava kolejí a výhybek v dopravně Kořenov“. V součinnosti se Správou železnic by se lepších zítřků měla dočkat v letech 2026 až 2028 větší část výpravní budovy kořenovského nádraží. Zatímco její zrenovované harrachovské křídlo bude nadále zázemím Správy železnic s čekárnou pro cestující, hlavní část budovy s tanvaldským křídlem má být převedena na Obec Kořenov a rekonstruována s využitím finančních prostředků Operačního programu Česko-Polsko podle projektu Ing. arch. Petra Lédla.

Foto: Jindřich Berounský

Kořenovské nádraží a setkání autobusů náhradní dopravy s historickým autobusem Škoda 706 RTO v rámci Borůvkové soboty na Zubačce 16.8.2025

V rámci stavebních úprav dojde k rekonstrukci a rozšíření prostor železničního muzea Zubačky. V suterénu objektu bude vybudován dětský koutek a zázemí. V přízemí objektu budou situovány hlavní prostory železničního muzea. Ve 2.np budou vytvořeny administrativní prostory, ubytování pro dobrovolníky, zaměstnance a hosty.

Zdroje:

Průvodní a technické zprávy Týmu dopravního inženýrství a SAGASTA

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz