Článek
Obnova nejstrmější české železnice přinesla díky souběžné výluce trati a opravě tunelu v Lučanech nad Nisou přeshraniční náhradní autobusovou dopravu Jablonec nad Nisou - Szklarska Poreba Górna. Ta by však nestačila turistickému ruchu v oblasti Harrachova a polských Jakuszyc. Proto byla od 15. 6. do 14. 9. 2025 zavedena náhradní retro vlaková doprava Kořenov - Harrachov - Szklarska Poreba Górna, vedená motorovými vozy řady 810. Vlaky přejíždí Novosvětský průsmyk v nadmořské výšce 886 m u zastávky Polana Jakuszycka (nejvýše položená železnice v Polsku), mají obrovský úspěch u veřejnosti a nevídanou publicitu u polských železničních fandů.
Mezistátní retro náhradní vlaková doprava Kořenov - Szklarska Poreba Górna 16.8.2025
15. - 17. 8. 2025 se rozjely parní vlaky mezi Kořenovem a Harrachovem v čele s parní lokomotivou CS 400 z roku 1957. Obrovský úspěch měla tradiční Borůvková sobota na Zubačce.
Parní lokomotiva CS 400 v čele na zvláštního parním vlaku Kořenov - Harrachov o Borůvkové sobotě na Zubačce v Kořenově 16. 8. 2025
Oprava trati Tanvald - Kořenov
Co se týká opravy trati Tanvald - Kořenov, týká se úseku od železniční stanice Tanvald v km 27,533 trati Liberec - Harrachov státní hranice až po km 34,115 v dopravně a bývalé železniční stanici Kořenov.
Jedno z nejkrásnějších míst trati pod 167 metrů dlouhým Dolnopolubenským tunelem, začínajícím v km 30,375
11. 8. 2025 začaly jezdit pracovní vlaky se štěrkem v úseku Tanvald - Dolní Polubný, který je podbitý. Zaštěrkováno je cca 5 km trati až po zářez pod Kořenovem zastávkou v km 32,5.
Pracovní vlak se štěrkem u zastávky Desná Riedlova vila 11.8.2025
Koleje s ozubnicí jsou položeny až k mostu nad zastávkou Desná Pustinská v km 31,860 a pomníčku strojvedoucího Wilhelma Bienerta, který před 80 lety, 5.srpna 1945, zahynul po vykolejení parní lokomotivy 38.2605 v km 31,850.
Pokládka kolejnic s ypsilonovými pražci a ozubnicí nad Dolním Polubným na začátku nejstrmějšího úseku trati 11. 8. 2025
Nejnáročnějším stavebním objektem je 940 metrů dlouhý Polubenský tunel v km 32,691 – 33,631. Původně byl tunel o 7 m kratší, ale po rekonstrukci v letech 1958–1962 byl o cca 7 m prodloužen kvůli rozšíření silnice nad jeho vjezdovým portálem u kořenovské zastávky. Téměř celý tunel stoupá sklonem 53 ‰, kromě výškového zaoblení na samotném konci tunelu na 49 ‰.
Kořenov zastávka s vjezdovým portálem 940 m dlouhého Polubenského tunelu 17. 8. 2025
Technická zpráva k opravě tunelu uvádí, že ve Státním oblastním archivu v Praze se podařilo objevit výkresovou dokumentaci tunelu (kolaudační elaboráty z 11/1902) se zakreslením základních typů obezdívky v podélném směru, situováním záchranných výklenků a stručným popisem geotechnických podmínek. Z roku 1902 jsou i zajímavé základní informace o horninovém masivu. Z nich vyplývá, že kromě portálových úseků tvoří horninový masiv pevná až tvrdá hornina (granodiorit) s vysokou samonosnou funkcí. Problémy tvoří pouze její lokální rozpukání, které může být příčinou lokálních nestabilit, pokud jsou úseky tunelu bez obezdívky. S výjimkou portálových úseků s výskytem bludných kamenů na tehdejším vjezdovém portále a eluvia na výjezdovém portále je celý tunel v poměrně kvalitní hornině a 77% délky tunelu se nachází v horninovém masivu klasifikovaném jako „velmi tvrdá skála“.
Nové gabionové zdi nad horním portálem Polubenského tunelu 17.8.2025
V rámci opravy koleje se podle požadavků zadávací dokumentace obnovuje podélné odvodnění Polubenského tunelu, odstranil se degradovaný stříkaný beton z ostění, lokálně se provádí nové ostění a rubové odvodnění, obnovují se nebo instalují nové svodnice. Cílem oprav, prováděných v Polubenském tunelu, je zejména zamezení průsaků podzemní vody do tunelu (obnova hydroizolační funkce), zajištění stability líce tunelu (zejména v úsecích bez ostění) sanace poruch tunelové obezdívky nebo tunelového ostění ze stříkaného betonu, obnova drenážního systému a obnova kabelovodů.
Situace z prostoru nad horním portálem Polubenského tunelu 17. 8. 2025 - výškový lom v km 33,649, kde se stoupání 53, resp. 49 ‰ mění na klesání 6 ‰.
V dopravnách Desná a Dolní Polubný je hotovo kolejiště a jsou dokončena nová nástupiště. V Dolním Polubném je pro provoz ozubnicových lokomotiv stěžejní obnovení ozubnicových výhybek, snesených v roce 1992.
Dopravna Dolní Polubný 17.8.2025
15. 9. 2025 by měla začít akce „Oprava kolejí a výhybek v dopravně Kořenov“. V součinnosti se Správou železnic by se lepších zítřků měla dočkat v letech 2026 až 2028 větší část výpravní budovy kořenovského nádraží. Zatímco její zrenovované harrachovské křídlo bude nadále zázemím Správy železnic s čekárnou pro cestující, hlavní část budovy s tanvaldským křídlem má být převedena na Obec Kořenov a rekonstruována s využitím finančních prostředků Operačního programu Česko-Polsko podle projektu Ing. arch. Petra Lédla.
Kořenovské nádraží a setkání autobusů náhradní dopravy s historickým autobusem Škoda 706 RTO v rámci Borůvkové soboty na Zubačce 16.8.2025
V rámci stavebních úprav dojde k rekonstrukci a rozšíření prostor železničního muzea Zubačky. V suterénu objektu bude vybudován dětský koutek a zázemí. V přízemí objektu budou situovány hlavní prostory železničního muzea. Ve 2.np budou vytvořeny administrativní prostory, ubytování pro dobrovolníky, zaměstnance a hosty.
Zdroje:
Průvodní a technické zprávy Týmu dopravního inženýrství a SAGASTA