Hlavní obsah
Aktuální dění

Soutěžní blamáž či spíše kovbojka na jihomoravských kolejích se blíží do finále!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jindřich Berounský

Elektrická motorová jednotka Moravia na zastávce Vojkovice nad Svratkou

Ve finále je soutěžní klání o toho, kdo bude jezdit krajskými jednotkami Moravia. Po 17 doplněních je zadávací dokumentace spíše detektivkou a představy kraje o železničním provozu pěknou kovbojkou.

Článek

6. únor je posledním dnem, kdy lze do 23.59 hodin podat nabídku v případě velmi kuriózní a kontroverzní zakázky na kolejích Jihomoravského kraje.

Vznešeně se tvářící veřejná zakázka „Zajišťování veřejných služeb v regionální železniční osobní dopravě vozidly v majetku Jihomoravského kraje“ ve skutečnosti představuje hledání oběti, která by jezdila s elektrickými jednotkami Moravia Jihomoravského kraje i za krajně nevýhodných podmínek. Parametry probíhající veřejné soutěže ukazují, že kraji jde spíše o personální agenturu, která zajistí „nejlevnější“ strojvedoucí. Podrobnosti o zakázce byly publikovány 15. listopadu v době, kdy se prodlužovala lhůta pro podání nabídek do 24. listopadu. Soutěžní blamáž na kolejích Jihomoravského kraje - Seznam Médium

Díky nejasnostem, četným dotazům ze strany dopravců a jejich vysvětlování se lhůta pro podání nabídek opakovaně prodlužovala a součástí zadávací dokumentace je postupně 17 vysvětlení, respektive doplnění, představujících v konečném důsledku 17 změn zadávací dokumentace.

Jak se ukázalo, v zadávací dokumentaci se začal ztrácet sám zadavatel, a s některými dotazy se vypořádal tak, že celá zakázka má předpoklady stát se pěknou kovbojkou. Některé představy zadavatele o faktickém zajištění provozu jednotek Moravia připomínají „pohled Hurvínka na válku“ a celá řada otázek zůstala nezodpovězena.

Příznačnou třešničkou na dortu se stal rozpor údajů o předpokládané hodnotě zakázky na Portálu zakázky a v samotné zadávací dokumentaci. Na portálu zakazky.krajbezkorupce.cz/ byla do začátku ledna předpokládaná hodnota 2 174 400 000 Kč bez DPH, ale v dokumentaci k nabídkovému řízení je předpokládaná hodnota zakázky stanovená zadavatelem 2 124 500 000,00 Kč bez DPH“ Zadavatel po upozornění upravil údaj na profilu zadavatele s upozorněním, že platí přirozeně zadávací dokumentace.

Pro zahájení provozu Jihomoravský kraj nepředpokládá doprovázení vlaků vlakovým doprovodem a vyhrazuje si jej formou jakési opce s tím, že případný požadavek vlakového doprovodu na vlacích bude zpravidla stanoven v objednávce jízdního řádu.

Postoj Jihomoravského kraje, který odmítá vlakový doprovod na jednotkách Moravia, je evidentně v rozporu se Směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/798 ze dne 11. května 2016, o bezpečnosti železnic, a kraj i ten, kdo bude jednotky Moravia provozovat, se bude muset vypořádat s posouzením rizik a jejich hodnocením podle Prováděcího nařízení Komise (EU) č. 402/2013 ze dne 30. dubna 2013 o společné bezpečnostní metodě pro hodnocení a posuzování rizik.

Zadavatel trvá na svém laickém názoru, že bez vlakového doprovodu lze provozovat i 2 spojené jednotky a dotazy na zajištění bezpečnosti v takovém případě ponechal bez reakce. Zadavatel byl upozorněn, že z důvodu bezpečnosti cestujících není možné obsluhovat soupravu, na které jsou spojené dvě jednotky, bez vlakového doprovodu, zejména ve stanicích a zastávkách, ve kterých strojvedoucí nevidí na všechny dveře. Kamerový záznam, kde jsou všechny dveřní prostory jednotky zobrazeny na malém monitoru, bezpečnost cestujících nezajistí.

Odborníci Jihomoravského kraje na veřejnou dopravu mají svérázný pohled na provoz jednotek Moravia a bezpečnost železniční dopravy, pohrdají zaměstnanci vlakového doprovodu a na růžích nebudou mít ustláno ani strojvedoucí. V případě rozsáhlejších výluk kraj nebude hradit náklady na strojvedoucí, kterým se tak pro působení v Jihomoravském kraji bude hodit profesní průkaz řidiče autobusu, a nebo pracovní přestávku při výlukách vyplní lukrativní brigádou na česání jablek v Itálii…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz